הר געש התפרץ באפריקה: ענן אפר וולקני בדרך לישראל?

האם התפרצות געשית שמקורה באריתריאה עלולה להביא לביטולי טיסות בישראל בשל ענן האפר שעושה את דרכו מערבה? ■ ברשות שדות התעופה לא מודאגים אך ממשיכים לעקוב

לאחר סדרה של 13 רעידות אדמה בגבול שבין אתיופיה לאריתריאה שהחלה אתמול (א'), התפרץ הלילה סמוך לשעה 2:00 הר הגעש נבארו שבאריתריאה, וכעת עולה החשש כי האפר הוולקני שנפלט מהר עשוי למצוא את דרכו לישראל.

ההר נברו מתנשא לגובה של 2,100 מטרים וקוטר מכתשו הוא כשבעה קילומטרים. לא זכורות התפרצויות שלו בעבר הקרוב וקיים חשש כי פעילותו ורעידות האדמה הממושכות יעוררו הר געש סמוך לו שהתפרץ עוד במאה ה-19.

תמונות לוויין מהאזור מראות התפתחות מהירה של פלומת אבק ואפר וולקני למרחק של כ-1,000 ק"מ, ברוחב של כמה מאות ק"מ, שכבר חצתה את הגבול עם סודן. חזית האפר הוולקני, המצויה כעת מעל חרטום, מרוחקת בשלב זה 1,600 ק"מ משמי ישראל ונעה מערבה-צפון מערבה מעל אפריקה.

יש לציין כי בשל מקורות ההתפרצות, המידע הרשמי מועט ולא ברור. השירות המטאורולוגי הצרפתי האחראי על ניטור התפרצויות געשיות בסביבתנו, הוציא הודעה רשמית אחת בשעה 7:00 בבוקר. אין מקומות מיושבים סמוכים להר, אך עדיין לא ברור אם יש נפגעים.

בנתב"ג שומרים על אופטימיות

ההתפרצות קרובה לישראל במימדים גלובאליים ועל כן מתעורר בהדרגה עניין בהתפרצות גם בארץ. רשות התעופה האזרחית הזמינה בדיקה מהשירות המטאורולוגי לגבי הסיכוי שחלקיקי אפר וולקני יחדרו לתחום התעופה של ישראל. עם זאת, בנתב"ג לא מעידים הבוקר על בהלה וממתינים להתפתחויות נוספות בעניין.

בעונה זו קיימות שתי נסיבות המקשות על הגעת החומר הוולקאני לארץ. ראשית, התפתחויות של סערות טרופיות בסמוך למקום ההתפרצות עשיות למנוע פיזור של מזהמים לטווח רחוק ושנית, הרמה הסובטרופית המצויה בינינו לבין אתיופיה ואריתריאה מבודדת ברוב המקרים זרימת אוויר ברוב שכבות האטמוספרה. יש לציין כי התפתחות של עמודת האפר לגבהים של מעל 15 ק"מ עלולה לעקוף את המכשולים כך שריכוז מסוים של חלקיקים יגיע גם לישראל.

ההתפרצות של היום היא עוד אחת בשורה של התפרצויות הרי געש שמהוות מטרד לתעופה העולמית ולבריאות האוכלוסייה הסובבת. לאחר שנתי התפרצויות געשיות באיסלנד ואחת בימים האחרונים בצ'ילה, מגיעה ההתפרצות ההיסטורית של הנברו. אפשר לומר שהפרשה הזו רק מתחלה והיקפה האמיתי עדיין לא ברור.