אושרה בקריאה ראשונה: זכות לדיור ציבורי לבני-זוג שנפרדו

מדובר בהצעת חוק להבטחת הזכות לדיור ציבורי לבן-זוג שקיבל משמורת על הילדים והתגורר לפני כן בדיור ציבורי ■ "הצעת החוק היא בשורה לנשים שנפגעות מבעליהן"

הצעת חוק של סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ רוחמה אברהם-בלילא המסדירה את זכויותיהם של בני זוג לאחר פירוד, שגרו יחד בדירה של הדיור הציבורי, אושרה היום (ב') לקריאה ראשונה על ידי הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ציפי חוטובלי.

"גם אם מבחינה סטטיסטית החוק יעזור למספר לא גדול של נשים, ברור שכל אישה שנציל היא עולם ומלואו", אמרה יו"ר הוועדה ציפי חוטובלי.

"הצעת החוק היא בשורה לנשים שנפגעות מבעליהן", אמרה יוזמת החוק, סגנית היו"ר ח"כ רוחמה אברהם-בלילא, "הצעת החוק נותנת לאותן נשים את הביטחון שהן לא צריכות להישאר עם בן הזוג ולסבול את האלימות כלפיהן והן יכולות לצאת מהבית ללא חשש שיאבדו את זכויותיהן בדיור הציבורי".

מהצעת החוק עולה כי המצב כיום יוצר מציאות על פיה למרות הנהלים הברורים של משרד הבינוי והשיכון, התגלעו במציאות פגמים ביישומם, בעיקר בשל פסיקות של בתי דין רבניים אזוריים בתביעות גירושין. לא פעם נוצרו לחצים על האישה לוותר על "זכותה" בדיור הציבורי תמורת הגט והיו אף מקרים בהם נדרשה האישה לשלם לבעל פיצוי בשווי מחצית הדירה תמורת "זכותה" להמשיך להתגורר בדירה, זאת למרות שהדירה איננה רכוש בני הזוג אלא רכוש המדינה.

מטרת התיקון לחוק היא להבטיח גם הגנה על נשים שעזבו דירה של הדיור הציבורי ועברו למקלט לנשים מוכות. כיום הנוהל של משרד השיכון קובע כי ההורה שבידיו המשמורת על הילדים, הוא אשר שומר על זכותו לדירה של הדיור הציבורי, אולם בפועל נושלו נשים רבות מדירותיהן באמצעות פסקי דין של בתי דין רבניים.

"גברים תופסים דירה שאינה שייכת להם", טענה עו"ד בת שבע שרמן שני, מנכ"ל "יד לאישה" ויוזמת החוק בשיתוף עם מרכז רקמן, "יש מחסור חמור בדירות של דיור ציבורי, ובמעט הדירות שיש יושבים גברים שסחטו את נשותיהן. במקרים רבים נוצר מעגל אימה, כשהבעל דורש ובית הדין לוחץ על האישה לוותר על זכותה לדיור ציבורי לטובת הבעל, למרות שהילדים במשמורת שלה. על פי החוק היא אינה יכולה לוותר על זכותה לדיור".

יו"ר הוועדה ציפי חוטובלי עמדה על כך שהנהלים של משרד השיכון הנובעים מהתיקון לחוק יובאו אף הם לאישור הוועדה לקראת הקריאה השנייה והשלישית, על מנת שזו תוודא שהם תואמים את הרציונל של החוק.