ניסוי ה-SMS של פיקוד העורף: מתיחות בין צה"ל לפרטנר

פרטנר מסרבת להשתתף בניסוי להעברת התרעות SMS על נפילת טילים ■ צה"ל: "משרד התקשורת אנמי ולא כופה את ההשתתפות" ■ בכיר במשרד: "שיתעסקו בעצירת המרמרה הבאה"

נמשך המתח בין צה"ל לבין חברת הסלולר פרטנר אשר מסרבת להשתתף בניסויים שמבצע פיקוד העורף להעברת מסרוני חירום למנויים.

במסרונים אלה מבקש פיקוד העורף להעביר התרעות מידיות על נפילת טילים בתאי השטח שבהם הם נמצאים ועל מצבי חירום שונים. בפרטנר חוששים כי העברת מסרונים אלה תפגע בחלק ניכר מהמכשירים המוחזקים בידי מנוייה, אך בפיקוד העורף טוענים כי ניסוי שהתקיים בשבוע שעבר בדרום ובו השתתפו שתי חברות הסלולר האחרות, סלקום ופלאפון, הסתיים בהצלחה - מבלי שהמכשירים ניזוקו.

בתחילת השבוע הבא יקיים פיקוד העורף את תרגיל העורף השנתי "נקודת מפנה 5" שבמסגרתו ינסה פעם נוספת את שיגור הודעות החירום היישר אל מכשירי הטלפון הניידים. בעוד סלקום ופלאפון הודיעו כי ישתתפו בתרגיל, פרטנר עומדת בסירובה לקחת בו חלק, וקצינים בכירים טוענים "היא פשוט לקתה בחרדה מיותרת מהניסוי הזה".

על רקע הדברים, מפנים קצינים בכירים אצבע מאשימה לכיוון משרד התקשורת וטוענים כי הוא אינו כופה על פרטנר להשתתף בניסוי ולאפשר למנוייה לקבל התרעות מצילות חיים. לדברי קצין בכיר, "בארה"ב זה לא היה קורה, כי יש שם רגולציה. למשרד התקשורת אין כנראה שום כלי אכיפה ממשי כלפי חברת סלולר והוא לוקה באנמיה קשה".

תחליף לאזעקה

מנתונים שבידי צה"ל עולה כי 45.5% מהמכשירים המצויים בשוק ומשווקים בידי כל חברות הסלולר, מסוגלים, טכנית, להעביר לבעליהם התרעות מיידיות על מצבי חירום. היתרון בהודעות אלה הוא בהעברת מסר למי שנמצא בשטח מאוים ולא שומע את צופרי האזעקה משום שהוא נמצא במקום סגור או ברכב.

"מעיבוד הנתונים שעשינו בנוגע לחברות הסלולר עולה כי מדי שנה וחצי אזרח ישראלי ממוצע מחליף את הטלפון הנייד שלו. בשוק הישראלי יש כ-10 מיליון מכשירים ניידים. לפי חישובים, ניתן להגיע למצב שבו בתוך 3 שנים כל מכשיר שישווק יוכל לספק את ההתרעות בלי שום בעיה טכנית, כי כל מכשיר חדש יישא את התוכנה שמאפשרת את קליטת המסרים. לצערנו, אנחנו לא מזהים היענות מצד פרטנר כדי להתחיל בתהליך הזה וזאת למרות שצה"ל השקיע עד כה כ-27 מיליון שקל כדי לקדם את פרויקט העברת המסרים האישיים ללקוחות החברות הסלולריות. אין רצון טוב וגילוי נכונות לשיתוף פעולה מצד פרטנר. זה מצב מטורף שאף אחד לא עושה סדר ולא מחייב לשתף פעולה", אמר הקצין.

גורמים במשרד התקשורת הגיבו בזעם על הדברים וטענו כי המשרד מלווה את התוכנית שמוביל פיקוד העורף ומכיר בחשיבותה. עם זאת, לדברי הגורמים אין בידי המשרד הכלים כדי לחייב את חברת פרטנר להתקין את התוכנה המדוברת, שכן החברה לא מחויבת לכך במסגרת תנאי הרישיון: "חבל מאוד שקצינים עלומים מטיחים בנו טענות שאנו משרד אנמי. שיעשו את העבודה שלהם, שלא יחלקו ציונים, שלא יכפישו אותנו ושיילכו לעצור את המרמרה הבאה", אמר בכיר במשרד.

מפרטנר נמסר בתגובה: "פרטנר פעלה ופועלת בשיתוף מלא עם פיקוד העורף, ואף ביצעה ניסויים רבים, מראש, בתנאי מעבדה לבדיקת יישום המערכת. בעקבות ניסויים אלו הודיעה החברה, מבעוד מועד, כי לא תשתתף בתרגיל משום שמרבית המכשירים אינם מקבלים את ההודעה, וחלקם ניזוקים. פרטנר הביעה נכונות אמיתית להמשיך ולבדוק את התוכנה בניסויים פנימיים, מבלי לפגוע באיכות השירותים ובמוצרים הניתנים ללקוחותיה".