למרות הורדת הדירוג ליוון: אירופה ננעלה בעליות של עד 1.7%

מדד המחירים לצרכן בבריטניה עלה 0.2% בהתאם לתחזיות ■ S&P חתכה דירוג האשראי של יוון ■ טרישה: "הממשלות באירופה נכשלו בטיפול בחוב" ■ נעילה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שעריםשל עד 1.7%, כשברקע סנטימנט חיובי מהשווקים באסיה ובארה"ב. בבריטניה פורסם היום מדד המחירים לצרכן, שעלה ב-0.2% בהתאם לצפי, לעומת עליה של 1.0% בחודש מארס. המשקיעים מוסיפים לשאת עיניהם לעבר יוון והחשש מחדלות פירעון יוונית.

המשקיעים באירופה מוסיפים לשאת עיניים לעבר יוון, כאשר הבנק האירופי המרכזי וממשלת גרמניה חלוקות בנוגע לפיתרון המוצע. שר האוצר הגרמני, וולפגנג שובל, מעוניין שמחזיקי האג"ח היווני יאריכו את מועד פירעונם ל-7 שנים, כאשר משמעות הדבר היא הכרזה "טכנית" על חדלות פירעון ממשלתית. ברקע, גם הורדת דירוג האשראי של יוון ל-CCC ("זבל") ע"י S&P, תורמת לסנטימנט השלילי.

ברקע, נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן-קלוד טרישה, התבטא אתמול כי משבר החוב באירופה דורש מדיניות פיננסית קשוחה יותר ורגולציה תקציבית. "תוכניות העבודה הפיננסיות לממשלות בשנות ה-90 לא יושמו, ובכל מקרה, הוכיחו כי הן חלשות מדי בעיתות משבר", דברי טרישה. "המשבר חשף את הצורך ברפורמות חריפות".

מניות במוקד

מניית נוקיה מנזקת ברקע הגעתה להסכם פשרה עם אפל על סיום הסכסוך המשפטי בין החברות. הסכסוך המדובר נגע למספר פטנטים שנוקיה טענה כי אפל השתמשה בהן במוצר האייפון שלה. על פי הסכם הפשרה, חברת התקשורת הפינית הצהירה כי תקבל "תשלום חד פעמי מאפל, כמו גם תמלוגים בטווח הארוך".

הבנק הצרפתי BNP Paribas , המספק שירותי בנקאות ופיננסים, מרכז עניין על ברקע המלצה שורית של RBC - "תשואת יתר" במחיר יעד של 65 אירו - גבוה ב-25% ממחיר המניה הנוכחי.

נעילה מעורבת באסיה; המרצת התעשייה ביפן

בורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, עם נטייה לעליות שערים. המסחר נפתח בעליות חדות ברקע ההתאוששות שניכרה בוול סטריט אמש, כאשר החוזים העתידיים אותתו על פתיחה חיובית היום. בנוסף, השפיעו על הסנטימנט החיובי גם נתוני מאקרו חיוביים שהציגה סין. מדד הנייקי ביפן זינק על רקע הודעת הבנק המרכזי במדינה על הותרת הריבית על כנה ועל תוכנית להמרצת סקטור התעשייה.

הבנק המרכזי של יפן החליט להותיר את הריבית על כנה ברמה של 0-0.01% ורמז כי עדיין קיים חוסר וודאות לגבי השפעת רעידת האדמה. כמו כן, הודיע הבנק על כוונתו להרחיב את תוכנית ההלוואות המיוחדות לתעשיות כלכליות בעלות פוטנציאל צמיחה.

בהודעה מהבנק נמסר כי על רקע אסון הצונאמי ב-11 במארס, "כלכלת יפן ממשיכה להתמודד עם לחצים כלפי מטה, בעיקר בהיבט תפוקות הייצור עקב השפעות רעידת האדמה, אולם נראים מספר סימנים של התאוששות".

בצל המסחר, האינפלציה בסין ממשיכה להתגבר חרף צעדי ההידוק המונטריים שנוקט הבנק המרכזי במדינה. הבנק המרכזי במדינה דיווח היום כי האינפלציה בסין עלתה ל-5.5% במאי לעומת 5.3% באפריל, בדומה לצפי האנליסטים. עוד דווח כי המכירות הקמעונאיות עלו ב-16.9%, מעל הרמה שרשם נתון זה בתקופה המקבילה אשתקד. "סין ניצבת בפני הסתברות משמעותית של נחיתה כלכלית קשה", אמר הכלכלן נוריאל רוביני, "נביא הזעם". רוביני צופה לסין תחזית שלילית אחרי 2013 וציין כי "אין שום היגיון למדינה הנמצאת ברמת פיתוח כלכלי גבוה כל כך שבה לא מתקיימים פרויקטיים של תשתיות".

ביפן חברת החשמל Tokyo Electric Power Co מרכזת עניין רב לאחר הדיווחים כי יפן אישרה פיצוי לאחר האסון הגרעיני.