אפקט ספטמבר מתחיל? אמון הצרכנים נשחק ל-82.7 נק'

מדד אמון הצרכנים ירד במאי ב-4.9 נקודות - לאחר עליות באפריל ■ עם זאת, נתון המגמה שומר על יציבות

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwCIsrael, ירד במאי ב-4.9 נקודות ל-82.7 נקודות (1996 - 100), לאחר שעלה ב-4.2 נקודות באפריל, וב-1.9 נקודות במארס. ניתן לייחס את ירידת המדד לאי-הוודאות הפוליטית-ביטחונית שקשורה להכרזה החד-צדדית על מדינה פלסטינית בספטמבר הקרוב. שוק ההון הישראלי הושפע מאותם חששות, כך שגם הירידות במחירי הני"ע השפיעו על סנטימנט הצרכנים.

אלא שמי שבולטת אינה הירידה החודשית, או התנודתיות החודשית, אלא היציבות של המדד. נתון המגמה (שמבוסס על ממוצעים נעים תלת-חודשיים) שומר מאז פברואר על יציבות, על אף התנודות של הנתון השוטף. נתון המגמה עלה במאי ב-0.5 נקודות ל-84.6 נקודות, לאחר שירד באפריל ב-0.6 נקודות, ועלה במארס ב-0.4 נקודות. ועדיין, נתון המגמה נמוך ב-16.7 נקודות מרמת השיא שאליה העפיל באפריל 2010.

המדד מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות שמופיעות בסקר השוטף של המדד, שאותו עורך מכון סמית עבור גלובס מחקרים זה 15 שנה.

שאלה ראשונה: "מה לדעתך מצב המשק?"

שאלה שנייה: "מה לדעתך יהיה מצבו בעוד חצי שנה?"

שאלה שלישית: "מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?"

לשם ניתוח הנתונים אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית". כלומר, משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות משיבים שענו שהמצב רע/יהיה רע יותר בעוד חצי שנה.

מצב המשק: המגמה יציבה

המאזן נטו השוטף של השאלה לגבי מצב המשק בהווה ירד במאי ב-7.1 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 21.9 נ"א, לאחר עלייה חדה של 10.2 נ"א באפריל, ועלייה של 1.6 נ"א במארס.

נתון המגמה של הרכיב עלה החודש ב-1.5 נ"א למינוס 20.6 נ"א, בהמשך לעלייה של 2.8 נ"א באפריל, ולירידה של 0.8 נ"א במארס.

מאז יולי 2010, נתון המגמה של הרכיב שומר על יציבות, עם תנודה של 5 נ"א מעל ומתחת לקו של מינוס 20 נ"א.

המשמעות היא שהציבור אמנם עדכן את הערכותיו לגבי מצב המשק, בעקבות נתוני הצמיחה, אך הוא עדיין "חושד" שמאחוריהם מסתתרת מציאות בעייתית. לכן, הנתונים של החודשים האחרונים "אופטימיים" בהשוואה לאלה של סוף 2009, אך מאז יולי 2010 הם שומרים על יציבות ברמה נמוכה יותר בהשוואה לרבעון השני של השנה שעברה.

עתיד המשק: התנודתיות נמשכת

הנתון השוטף של המאזן נטו של התשובות לשאלת "המצב הכלכלי של המשק בעוד חצי שנה" ירד במאי ב-2.6 נ"א למינוס 22 נ"א. הרכיב המשיך להתנדנד, לעתים בחדות, ביטוי לחוסר הוודאות בקרב הצרכנים בתקופה של סערות פוליטיות וכלכליות. הירידה במאי באה לאחר ירידה של 3 נ"א באפריל, ועלייה של 7.8 נ"א במארס.

נתון המגמה עלה ב-0.7 נ"א למינוס 19.3 נ"א, לאחר שירד באפריל ב-4 נ"א, ועלה במארס ב- 1.8 נ"א. יש לציין שלמרות העליות במארס ובמאי, רכיב זה רושם זה כמה חודשים ירידה, שהחלה עם פרוץ המשבר באירופה, מרמה חיובית של 12.5 נ"א במארס 2010 עד למינוס 19.3 נ"א במאי 2011.

במרוצת החודשים האחרונים שיקלל הציבור לתוך הערכותיו את האירועים בחו"ל, ואת החשש מפני חוסר יציבות. במארס, ובמיוחד באפריל, נראה שגם העלאת הריבית, האצת האינפלציה והירידה החדה בשער החליפין החלו להשפיע על עיצוב ציפיות הציבור. הצרכנים העניקו משקל נמוך יותר לפרסומים על האצת הצמיחה ברבעון האחרון של 2010 לקצב של 7.8% לשנה, וכן לירידה הנמשכת באבטלה.

עתיד אישי: שוב ירידה

המאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי המצב הכלכלי האישי שלהם בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי, אך במאי שב וירד, תוך מחיקת מרבית העלייה שנרשמה בחודש הקודם, והדבר מהווה ביטוי נוסף לאי-הוודאות במשק. הנתון השוטף של הרכיב ירד במאי ב-4.8 נ"א ל-6.5 נ"א, לאחר עלייה של 5.2 נ"א באפריל, וירידה של 3.5 נ"א במארס.

בסך הכול, מאז ספטמבר 2009 עד סוף 2010, נתון המגמה שמר על יציבות, בתוך טווח של 12-16 נ"א, עם מעט חריגות. נתוני החודשים האחרונים, 11 נ"א בינואר, 9.4 נ"א בפברואר, 9.5 נ"א במארס, 9.0 נ"א באפריל ו-8.0 במאי מהווים סטייה ברורה כלפי מטה מנתוני העבר הקרוב.

המשמעות היא שגם אם הציבור מתקן מדי חודש את הערכותיו וציפיותיו לגבי המצב הכלכלי האישי, הרי שלאורך זמן הוא הופך פחות אופטימי לגבי מצבו הכלכלי בעתיד מכפי שהיה בתחילת השנה, וזאת למרות שמספרם של האופטימיים ביחס למצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה עדיין גבוה ממספר הפסימיים.

מדד אמון הצרכנים המורחב, הכולל מלבד שלושת הרכיבים הקודמים גם שאלה לגבי הציפיות לגבי שוק העבודה, עמד בסוף מאי על 79.6 נקודות, לעומת 82.9 נקודות בסוף אפריל, ו-80.8 נקודות בסוף מארס. כלומר גם לגבי הרכיב הזה ניתן לדבר על הרעה במאי, לאחר שיפור באפריל.

ואולם, התמונה של יציבות בנתוני המגמה של המדד הכללי חוזרת גם במדד המורחב. נתון המגמה של המדד המורחב עלה במאי ב-0.4 נקודות ל-81.1 נקודות, לאחר ירידה של 0.5 נקודות באפריל, ועלייה של 1.5 נקודות במארס.

פילוח לגבי שוק הדיור יתפרסם במוסף הנדל"ן בשבועות הקרובים.

מדד אמון הצרכנים של ישראל

מדד אמון הצרכנים של ישראל - מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן - הינו אינדיקטור כלכלי מוביל (Leading Indicator) לחיזוי מגמות בפעילות הכלכלית במשק. המדד מבוסס על סקר שמבוצע מזה 15 שנה עבור גלובס על ידי מכון סמית.

מחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים קדימה את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק. על פי המחקר, יכולת החיזוי של המדד אף גבוהה מיכולתם של מדדים מקבילים בעולם.