קונים פחות - שוברים מחיר

המציאות היא זו: ככל שהממשלה מדווחת על הצמיחה של המשק - כך עולים מחירי המוצרים

כאזרח וצרכן ישראלי, קראתי בתדהמה את סדרת המאמרים שפורסמו ב"גלובס" על שוק המזון המקומי. כבר שנים רבות שאני פעיל חברתית וער לכל משבי הרוח בחברה שלנו, ותנו לי להגיד לכם - הנתונים המוצגים הכתבה הם לא פחות מרעידת אדמה חברתית-כלכלית.

תמונה קשה של עיוות מחירים עולה מסדרת הכתבות. על עיוות זה אחראים "קרטל" בעלי ההון בענף המזון, שכל מטרתו היא להרוויח על גב הצרכנים - ולהרוויח הרבה. ביטוי לכך ניתן לראות בכך שמוצרי מזון ישראליים נמכרים בזול יותר בחו"ל מאשר בארץ, לדוגמה חלב, שבישראל עולה 300% יותר מאשר בגרמניה, ורשימת המוצרים עוד ארוכה.

ממשלת ישראל מטילה מסים על אזרחיה, מסים כבדים שמאפשרים לה לחייך בעונג בעוד הכיס שלנו מתכווץ. במקביל, "קרטל" מוצרי המזון שודד את המעט שנשאר לנו והופכים אותנו לשורדים, לא יותר מזה.

מבלי ששמנו לב, נוצר מצב שככל שהממשלה מדווחת על צמיחה במשק כך עולים המחירים על המוצרים במדפי רשתות השיווק. חברי הכנסת והממשלה אמורים לפקח על מוצרי היסוד והמזון בישראל, אבל בפועל בעלי ההון מפקחים על חברי הכנסת - מספיק לראות את רשימת הלוביסטים המפורסמת באתר הכנסת כדי להבין מי באמת בעל-הבית.

הכנסת מורכבת מנבחרי הציבור, על כולנו להזכיר לנבחרינו שהם מקבלים שכרם מאיתנו ושהם מחוייבים קודם כל לנו - הרוב - ולא לבעלי ההון הפועלים להעצמת צמיחתם הכלכלית על חשבוננו.

מחאה דרך הארנק

כבר מספר ימים שאני חושב שיש לפעול כדי להילחם במחירים, יש לנו חובה אזרחית-חברתית לפעול להורדת מחירי המזון. כיכר העיר עדיין ריקה, אבל זה לא צריך למנוע מאיתנו לפעול - הכיכר תתמלא אם נפעל בחוכמה וביעילות מול העוולות החברתיות.

קבוצה שהקמתי בשם "קונים פחות, שוברים מחירים" ביחד עם יו"ר פורום מזון ומכולת אלי סתוי, קוראת לחרם על מוצרים, לא על חברות ויצרנים או רשתות שיווק, מדובר בקריאה חברתית הוגנת שמטרתה להוריד את המחירים הגבוהים. כדי לעשות זאת אנו זקוקים לאחדות צרכנים ברחבי המדינה, שמטרתה להפעיל לחץ על נתוני המכירות עד שיירדו המחירים.

בכל מוצאי שבת החל מהשבוע בחצות, יפורסם בדף הקבוצה מוצר נבחר אותו נבקש מהציבור לרכוש פחות מהרגיל. אם אכן יהיה שיתוף-פעולה מצד אזרחים רבים, אני מאמין שתוך חודשיים נוכל להשפיע על מכירות של 2-3 מיליון מוצרים שישארו על המדפים ולא אצלנו בבית.

זה אפשרי, וזה יכול להביא להורדת המחירים, אבל זה תלוי בנו. הפעם אנחנו לא מפגינים ברחובות אלא דרך הארנק, שכל אחד מאיתנו ייקח אחריות על הצריכה שלו, ויחד נביא שינוי. כוחנו הוא באחדותנו. אני קורא לצרכנים לגלות "אחריות חברתית" ולהשתתף בפרויקט, בשם כולנו ולמען כולנו.

אזהרה: בעלי ההון ו"קרטל" המזון יפתחו במסע תקשורתי גדול - אל תאמינו להם.אם הפרויקט יצליח, בעלי ההון והיצרנים יודיעו על פיטורי עובדים עקב ירידה במכירות, מי שיפעל בדרך הזאת נטיל עליו חרם גורף וכואב.

תודה.

הכותב הוא פעיל חברתי למען זכויות לעובדי הקבלן ויו"ר מטה המאבק בתאגידי המים.