האוצר: "אם ננפיק היום אג"ח דירות ייתכנו הפסדים כבדים"

כך טוען ד"ר אבי שמחון בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה על הנפקת אג"ח צמודות למחירי הדירות ■ התאחדות הקבלנים: "מקווים שמחירי הדירות לא יתרסקו - זה יזעזע את המשק כולו"

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) מנסה לקדם את יוזמתו ליצירת אגרות חוב מגובות דירות, על מנת להסיט את כספי משקיעי הנדל"ן מדירות לאג"ח ובכך לפעול לצמצום הביקושים, הגדלת היצע הדירות והוזלת המחירים. היום (ד') מקיים שאמה דיון מיוחד בנושא בוועדת הכלכלה, לאחר שדן עם משרד האוצר בסוגיה.

"החסם היחידי הוא באיזה מדד להשתמש, שישקף את מחירי הדירות", אמר שאמה בתחילת הדיון. "אנחנו רואים סתירות בין נתוני הלמ"ס לנתוני משרד האוצר. אין בישראל מערכת לבדיקת מחירי הדירות".

הרעיון של שאמה פשוט למדי: יצירת אגרות חוב שיהיו צמודות למחירי הדירות בישראל. כך, אם מחירי הדירות יעלו, גם האג"ח יעלו והמשקיעים יוכלו להרוויח מבלי לקנות את הדירה בפועל. לפי נתוני האוצר, כרבע מהדירות החדשות בישראל נרכשות היום על ידי משקיעים, כאשר בשיא לפני מספר חודשים הגיע שיעור זה לכשליש מסך הדירות.

"הנפקה של אג"ח כזה אולי תיצור מחסור באגרות חוב אחרות, בגלל שאנחנו כרגע בתקופה טובה מבחינת הגירעון והממשלה מנפיקה פחות אג"ח ממשלתיות", אמר ד"ר אבי שמחון, יועצו הכלכלי של שר האוצר יובל שטייניץ. "יש עוד סכנה: היום מחירי הדירות בשיא ומי שיקנה היום את האג"ח האלה עלול למצוא את עצמו סופג הפסדי הון כבדים בעוד כמה שנים. לכן, צריך להנפיק את האג"חים האלה כשמחירי הדירות מתחילים לעלות ולא כשהם מפסיקים לעלות. היינו צריכים להנפיק אותם לפני 3-4 שנים, לא עכשיו". בכך, רמז שמחון לסוף גל עליית מחירי הדירות בישראל.

ערן ניצן, סמנכ"ל בהתאחדות הקבלנים, התייחס לדברי שמחון ואמר: "אנחנו מקווים שלא תהיה התרסקות במחירי הדירות כי זה דבר לא טוב למשק; משקי הבית יפסידו הון רב והמשק כולו יספוג זעזוע. אנחנו תומכים בחום באג"חים צמודי דירות".

שאמה ענה למבקרים ואמר: "גם במקרה של ירידות במחירי הדירות, האג"ח הללו יספקו אלטרנטיבה כי המשקיעים יוכלו לגדר את ההפסדים הפוטנציאליים על ידי מכירת אג"ח וכך לא תהיה פאניקה". שמחון הוסיף בהקשר זה: "חשוב שיהיה כזה מוצר על המדף, גם אם לא ננפיק את האג"ח הללו השנה".

הדיון נחתם בהסכמה להמשיך לבחון את הנושא מול משרדי הממשלה השונים בחודשים הקרובים, כאשר הדיון הבא בוועדת הכלכלה נקבע לאחרי החגים.