דיוויד גילה: "חרם צרכנים זה תופעה מבורכת"

(עדכון) - כ-35 אלף איש הצטרפו לחרם הקוטג' בפייסבוק ■ הממונה על ההגבלים העסקיים קורא לציבור לצאת מהאדישות: "התארגנות של לקוחות פרטיים מכרסמת בכוח של הספקים הגדולים"

מחאת המחירים בפייסבוק תופסת תאוצה - ובמהירות: כ-35 אלף איש הצטרפו לקבוצה שנפתחה בפייסבוק, הקוראת להחרים את הקוטג' למשך חודש שלם - בכל חודש יולי. לשם ההשוואה, לפני 24 שעות היו רק 5,000 חברים בקבוצה.

הקהילה נוסדה ביוזמה של יצחק אלרוב, שהחליט להרים את הכפפה שזרקו מאות טוקבסקיסטים באתר "גלובס" ואשר קראו להתארגן למחאה צרכנית, וזאת בעקבות סדרת הכתבות על יוקר מחירי המזון בישראל.

‏מחיר הקוטג' נסק לאחרונה לכמעט 8 שקלים, והוא רק חוליה אחת בשרשרת של מוצרי מזון שמחירם נסק בשל היעדר פיקוח. "גלובס" החל בבדיקת יוקר מחירי מוצרי המזון בישראל, כולל השוואה מול אירופה ומול ארה"ב, ומצא כי מוצרי המזון בארץ יקרים בעשרות אחוזים מאלה שבמדינות אחרות בעולם המערבי.

דיוויד גילה, הממונה על הגבלים העסקיים, אמר היום (ד') בשיחה עם "גלובס" כי רק הצרכנים יכולים להביא להוזלת המחירים בשטח: "אם הצרכנים לא ייצאו מהאדישות, המאמצים שלנו לא יועילו, כי רשתות השיווק ימשיכו לעשוק את הצרכנים, ואנחנו לא נצא מזה. התארגנות של לקוחות פרטיים מכרסמת בכוח של הספקים הגדולים, והם יהיו חייבים לתת הנחות לכולם. ללקוחות גדולים הם נותנים הנחות כי הם גדולים, וללקוחות פרטיים הם יתנו הנחות כי אחרת יתארגן חרם נגדם.

"חרם צרכנים זה תופעה מבורכת. אי-אפשר לעשות זאת בחשמל, ויותר קשה לעשות זאת עם דלק, כי אלה מוצרים חיוניים; אבל במוצרים שיש להם תחליפים זה יכול להוביל לתוצאות ראויות.

"יש סוג של אדישות אצל הצרכן הישראלי. ההתרשמות הכללית היא שהצרכן הישראלי לא עושה חקר שווקים, לא מוכן להשקיע מאמץ קטן ולהשוות בין הצעות מתחרות ולעשות אקסטרה ק"מ כדי ללכת למתחרה הזול. אם רשת השיווק ליד הבית מציעה לך מחיר סל גבוה משמעותית מרשת הנמצאת במרחק 15 דקות נסיעה - אז סע, תצביע ברגליים. צרכנים צריכים להצביע ברגליים ולקנות איפה שזול ושיבדקו בעצמם איפה יותר זול. זה ירסן את הקמעונאים והספקים מלהעלות מחירים".

כתבות נוספות בנושא:

דעה: גיבורי הקוטג' - האם פראיירים יכולים למרוד?

בכיר בענף הקמעונאות: "הרשתות מתאמות מחירים - זה שוק מסריח"

מוצרי מזון ישראליים בארה"ב זולים בעשרות אחוזים מאשר בישראל

בדיקת "גלובס": מוצרי המזון בישראל יקרים בעשרות אחוזים מאירופה

"החיים בישראל בלתי נסבלים, מיסוי בשמיים ואפס שירות לאזרח"