כונס נכסים לרשת מלונות של תשובה, בינו, זלקינד ואהובי

בנק RBS מינה כונס לרשת המלונות הבריטית לאחר שקבוצת המשקיעים לא עמדה בתנאי הלוואה של כ-4 מיליארד שקל

בעוד הבנקים המקומיים והגופים המוסדיים פורסים חובות ודוחים תשלומים לחברות ואנשי עסקים גדולים שנקלעו למשבר, לרויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS) נגמרה הסבלנות. אתמול מינה הבנק הבריטי כונס נכסים לרשת מלונות מריוט בבריטניה, לאחר שקבוצת משקיעים, ובה מספר אנשי עסקים ישראלים כבדים, לא עמדה בתנאי הלוואה של 700 מיליון ליש"ט (3.9 מיליארד שקל), שנלקחה לרכישת רשת המלונות.

מלבד קרן קווינלנד האירית המחזיקה 44% ברשת המלונות, ומשקיעים מקומיים המחזיקים ב-8%, יתרת המשקיעים במלונות מריוט הם מישראל. אלו כוללים את דלק נדל"ן (באמצעות החברה-בת DGRE), המחזיקה ב-17% מהרשת; יגאל אהובי - 13%; אלקטרה נדל"ן של גרשון זלקינד - 10%; פיבי של צדיק בינו - 5%; ודוראה של בצלאל איגר עם 3%.

אדריכל העסקה, אהובי, קיבץ את המשקיעים הישראלים בשנת 2007, לרכישת רשת של 47 מלונות (39 באנגליה, 5 בסקוטלנד ו-3 בווילס) מידי RBS. מאז נמכרו 5 בתי מלון. לצורך מימון הרכישה קיבלה הקבוצה הרוכשת הלוואות מסוג נון-ריקורס בהיקף של 870 מיליון ליש"ט.

אתמול מינה כאמור הבנק כונס זר לרשת (ארנסט אנד יאנג), במטרה למכור את הנכס ולהשיב את החוב. הכונס עדיין לא החליט, האם למכור את הפורטפוליו כיחידה אחת או במספר חלקים. לפי דיווחים בחו"ל, קרן יורק, שרכשה חלק מהחוב מידי בנק ליהמן ברדרס שקרס, היא זאת שהביאה למינוי הכונס. זאת לאחר שנוהלו מגעים של קבוצת הרוכשים, בראשות אהובי, עם הבנק, במשך יותר מחצי שנה.

נציין כי כל החברות הציבוריות המושקעות ברשת מריוט, הזהירו בדוחות הכספיים לסיכום 2010, כי נוכח אי-עמידה באמות מידה פיננסיות בנוגע לאשראי הבנקאי, מתנהל מו"מ לשינוי מבנה החוב (הנושים דרשו הזרמת הון עצמי נוסף ודילול בעלי המניות, בתמורה למחיקת חלק מהחוב). "ככל שלא ייחתם הסכם עם הבנקים - הם עלולים לנקוט הליכי מימוש", הזהירה בזמנו דלק נדל"ן.

בניגוד לנכסים המניבים בהם מחזיקה דלק נדל"ן, במקרה של רשת מריוט מדובר בנכס תפעולי, שצבר הפסדים כבדים. אלו הביאו לשחיקה של ההון העצמי של החברה שבאמצעותה מוחזקת רשת בתי המלון לרמה כזאת שיוצרת הפרה של קובננט של ההלוואה. ההפרה מאפשרת על פי תנאי מתן האשראי לדרוש פירעון מיידי או לחלט את הנכס, כפי שעשה. חלק מהמשקיעים הישראלים מצליחים לשמור עדיין על אופטימיות ומסרו ל"גלובס" כי יתכן שמדובר בטקטיקה של מו"מ מצד RBS. עם זאת, נזכיר שהבנק הוא זה שגם העמיד את הנכס למכירה בסוף שנת 2006, כך שבהחלט ייתכן שהוא מתכוון למכור אותו שוב גם היום.

DGRE, החברה-בת של דלק נדל"ן, השקיעה במועד רכישת הרשת 37 מיליון ליש"ט, וכבר הפרישה את מלוא הסכום בסוף 2009, עם כניסתו של ערן מיטל לתפקיד מנכ"ל החברה. גם פיבי של צדיק בינו הפחיתה במהלך השנים 2009-2010 את מלוא השקעתה במלונות. אלקטרה נדל"ן צפויה לרשום הפסד של 6.3 מיליון ליש"ט (35 מיליון שקל) בשל מינוי כונס הנכסים לנכס.