מדד המחירים לצרכן בארה"ב הפתיע לרעה: עלה ב-0.2%

הצפי היה שהמדד יוותר ללא שינוי ■ מדד הליבה עלה ב-0.3% , העלייה בשיעור החד ביותר מיולי 2008 ■ מדד האמפייר סטייט צנח ל-7.8- נקודות לעומת צפי כי יעלה ל-13.3 נקודות

שני נתוני מאקרו מאכזבים בארה"ב מובילים לירידות חדות בחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט היום. מדד המחירים לצרכן זינק במפתיע ובמונחים שנתיים עלה המדד לרמתו הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2008, ובנוסף הפתיע לרעה מדד האמפייר סטייט שמעיד על הפעילות היצרנית באיזור ניו יורק כאשר צנח אל מתחת לקו האפס לעומת צפי כי יעלה.

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש מאי ב-0.2% לעומת צפי כי המדד יוותר ללא שינוי. זאת, על רקע עלייה חדה במחירם של מוצרי המזון, הביגוד, כלי הרכב והבתים ולמרות הירידה שנרשמה במחירי האנרגיה, לראשונה מזה 11 חודשים.

מדד הליבה, אשר אינו כולל מזון ואנרגיה, עלה ב-0.3% לעומת צפי לעלייה של 0.2%, מדובר בעלייה החדה ביותר שנרשמה במרכיב זה של המדד מאז יולי 2008.

מדד המחירים לצרכן עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-3.6%, העלייה החדה ביותר שנרשמה מאז אוקטובר 2008.

רונן מנחם מבנק מזרחי טפחות אמר עם פירסום מדד המחירים לצרכן כי "הנתונים יתקבלו בדאגה מסוימת בשוקי ההון בעולם, שכן ההאצה בשני המדדים (בפרט במדד הליבה) מתרחשת למרות שבמקביל נמשך הרפיון בשוק העבודה בארצות הברית ולמרות שתעריפי הבנזין ירדו הפעם 2% (בניגוד לעליות הגבוהות שהיו בהם בחודשים הקודמים). עם זאת, משום שה-Fed מתמקד במדד הליבה, יש לציין כי גם כעת מדד זה גדל בקצב נוח (1.5% ב-12 החודשים האחרונים); קצב זה אינו מסכן את יציבות המחירים מחד ואינו מצביע על האטה חוזרת (Double-Dip) מנגד. מבחינת ה-Fed, מדובר בנתון התומך עדיין בהמשך המדיניות המוניטארית המרחיבה, אם כי יצריך מעקב צמוד יותר בחודשים הבאים".

בנוסף פורסם היום על ידי הפדרל ריזרב מדד האמפייר סטייט הבוחן את הפעילות הכלכלית באיזור ניו יורק. המדד נפל בחדות ביוני אל מתחת לקו האפס ל-7.8- נקודות לעומת 11.9 נקודות במאי. זהו החודש הראשון מאז נובמבר בו נופל מדד זה אל מתחת לקו האפס. הצניחה במדד מעלה את החששות כי ההאטה במגזר הייצרני שהחלה במאי עלולה להיות הסמן להתכווצות הכלכלה ולא רק לנסיגה רכה שלה.

המדד מצביע על כך שהרבה פחות מנהלים במפעלים התעשייתיים באיזור ניו יורק דיווחו על שיפור בתנאים העסקיים ביוני לעומת אלו שדיווחו על הרעה בתנאים.

הנפילה של מדד האמפייר סטייט הפתיעה לרעה מאחר ובשוק ציפו כי המדד יעלה ל-13.3 נקודות.

נתון נוסף שפורסם לאחר פתיחת המסחר הצביע על כך שמדד אמון קבלני הנדל"ן בארה"ב ביחס מכירות הבתים החדשים, שהיה כבר נמוך ממילא, נפל בעוד 3 נקודות ביוני לרמה של 13 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2010, כך על פי נתוני האיגוד הלאומי של קבלני הבניין ו-וולס פארגו. הכלכלנים ציפו כי המדד ישאר ברמה של 16 נקודות. הירידה במדד מוסברת בהמשך החולשה במחירי הבתים. הרמה הנמוכה ביותר היתה כאשר המדד נפל לרמה של 8 נקודות בינואר 2008, זאת לעומת רמה של 50 נקודות באפריל 2006.