מניית פאנדטק זינקה ב-17% - יש עוד מקום לעליות נוספות?

בעקבות הפרסום זינקה המניה בכ-17% וחצתה את רף 20 הדולרים ■ אופנהיימר מעמיד מחיר יעד של 25 ד' למניה: "לא תיסגר עסקה במחיר נמוך יותר"

מכירת פאנדטק ואקזיט נאה לכלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר הם כנראה רק שאלה של זמן. חשיפת "גלובס" מאתמול, שלפיה כת"ש נמצאת במגעים לקראת מכירה של החזקותיה בפאנדטק (58.6%), הובילה לזינוק של 16.6% במניית החברה בנאסד"ק אמש, במחזור מסחר גבוה פי 15 מהממוצע. בעקבות העלייה נסחרת מניית פאנדטק במחיר של 20.28 דולר, המשקף לחברה שווי של 306 מיליון דולר.

פאנדטק וכת"ש פרסמו תגובה, ובה אישרו שהחברה נמצאת במגעים ראשוניים בנוגע לעסקאות אפשריות. כמו כן, פאנדטק מציינת שהיא מנהלת באופן שוטף, וגם כעת, מגעים עם צדדים שלישיים ביחס לעסקאות אפשריות, לרבות רכישות ועסקאות אחרות. פאנדטק מדווחת שאחת העסקאות שנבחנת היא מיזוג עם חברה אמריקנית; במקביל, פאנדטק קיבלה באחרונה פנייה מחברה בינלאומית אחרת להיכנס למשא ומתן למכירתה. פאנדטק מציינת שלא הושג כל הסכם מחייב, ואין כל ודאות כי מי מהמגעים הראשוניים האמורים יבשיל להסכם מחייב.

מומנטום חיובי

פאנדטק הוקמה ומנוהלת על-ידי ראובן בן-מנחם (50), שמחזיק ב-2.8% ממניותיה. החברה היא ספקית פתרונות סליקה ועיבוד תשלומים אוטומטיים לגופים פיננסיים. פתרונות התוכנה שלה הם חלק מעסקי הליבה של הבנקים, וברבעונים האחרונים החברה נמצאת במומנטום עסקי חיובי, לאחר שהמשבר שפגע במוסדות הפיננסיים חלף והם חזרו להשקיע בתשתיות. עם לקוחות החברה נמנים בנקים גדולים כגון ברקליס ו-HSBC.

אי.די.בי מחזיקה כאמור בפאנדטק באמצעות כלל תעשיות - זרוע התעשייה וההיי-טק שלה. כת"ש נכנסה להשקעה בפאנדטק ב-1998, כשרכשה כ-11% מהמניות לפי שווי חברה של 173 מיליון דולר. במשך השנים הגדילה את ההחזקות בה בהתמדה, ולדוגמה ב-2008 היא ביצעה הצעת רכש מיוחדת ל-15% ממניות פאנדטק תמורת 12.5 דולר למניה (שווי חברה של 194 מיליון דולר). לאחר הזינוק אמש, שווי ההחזקה של כת"ש בפאנדטק עומד על 179 מיליון דולר. אין ספק שכת"ש תדרוש פרמיה נאה על מנת להיפרד מההחזקה שלה. בנק ההשקעות שמוביל את העסקה הוא סיטי.

שמה של פאנדטק עלה בעבר לא פעם כיעד לרכישה, בהיותה חברה שפעילה בתחום חם ובעלת מוניטין בתחומה. לדוגמה, ב-2005 דובר על מו"מ עם המתחרה האמריקנית TSA, לפי שווי שהגיע ל-220 מיליון דולר. רוכש פוטנציאלי אחר צץ ב-2007 ואז הוסכם על מחיר של 17 דולר למניה - אך שוב המגעים לא הבשילו.

לפי הערכות, בעבר התעניין ענק התוכנה הגרמני SAP ברכישת פאנדטק. חברות מסוגים שונים עשויות להתעניין ברכישת פאנדטק: מתחרות, חברות תוכנה גדולות שלוטשות עיניים לשוק הפיננסי, וכן ספקיות שירותי IT.

"בכל חברה, אם יש ביזנס טוב וביצועים טובים, הקונים באים", אומר ל"גלובס" סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. "בדרך כלל מה שמפיל עסקאות M&A זה שהמוכרים לא רוצים למכור, וזה קרה בעבר בפאנדטק".

לדבריו, החברה איכותית בכל הקשור לבסיס הלקוחות והטכנולוגיה שלה. הוא נוקב בשמות של חברות רבות שיכולות להתעניין ברכישת פאנדטק. לדוגמה, המתחרה ACI Worldwide, שנסחרת בנאסד"ק בשווי כמיליארד דולר, או Logica שפועלת בין היתר בתחום של פאנדטק, ושוויה בלונדון הוא 3.4 מיליארד דולר.

בדומה לכך, הוא מזכיר את Fidelity National ו-Fiserv שנסחרות בארה"ב ב-9.7 וב-9 מיליארד דולר בהתאמה. השתיים פועלות בתחומים אחרים מפאנדטק, אך בסיס הלקוחות שלהן דומה. חברת Bottomline פעילה בתחום ה-Cash Management וגם היא עשויה להתאים. המלצת אופנהיימר היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 25 דולר ולהערכת וסצ'ונוק, לא תיסגר עסקה במחיר נמוך יותר.

ההיסטוריה של פאנדטק כחברה ציבורית החלה ב-1998, כשגייסה בנאסד"ק כ-30 מיליון דולר במחיר מניה של 13 דולר, וביום המסחר הראשון שלה זינקה בכ-40%. הנהנית העיקרית הייתה אז חברת השקעות אאורה שבשליטת בועז משעולי, שהייתה בעלת מניות עיקרית בחברה. כת"ש השקיעה בה מאוחר יותר באותה שנה.

40 דולר בשיא

מחיר המניה חצה אתמול את רף 20 הדולרים, לראשונה מסוף שנת 2000. בשיאה, ב-1999, נסחרה המניה ביותר מ-40 דולר. בסוף 2002, לאחר התפוצצות הבועה, הגיעה המניה לשפל של כ-3.3 דולרים בלבד.

עוד לפני הפיכתה לחברה בורסאית, אחד המשקיעים הראשונים בה היה אדי שלו, שלימים הקים את קרן ההון סיכון ג'נסיס. שלו הוא קרוב משפחתו של גיל גדות, מראשוני העובדים בחברה וכיום בכיר בפאנדטק, וכך הגיע להשקעה בחברה. שלו ניהל בתחילת שנות ה-90 את אוסקר גרוס ישראל וב-1993 אירגן קבוצה שהשקיעה בפאנדטק 2 מיליון דולר לפי שווי של 8 מיליון דולר.