"עליית מחירי הגז תגדיל הכנסות המדינה ל-80%"

מתחשיבים שנערכו על-ידי רו"ח יהושע נסים מ-BDO זיו-האפט, פירמת רואי חשבון של תאגידי נפט: "המדינה היא המרוויחה העיקרית במקרה של עליות במחירי הגז הטבעי"

"המדינה היא המרוויחה העיקרית במקרה של עליות במחירי הגז הטבעי" כך עולה מתחשיבים שנערכו על ידי רו"ח יהושע נסים, שותף בכיר בפירמת BDO זיו האפט המשמשת כרואי חשבון של תאגידי נפט ומומחה לתחום נפט וגז, "נמצא כי שיעור חלקה של הממשלה בהכנסות מפרויקטים של נפט וגז עולה, ככל שחלה עלייה במחירים, ועשוי להגיע לכ-80%".

לדבריו, "תקבולי המדינה מהפרויקטים כוללים 3 מרכיבים עיקריים: תמלוגים בשיעור 12.5% מהמכירות, היטל החל על פי חוק מיסוי רווחי נפט, התשע"א-2011 שחוקק בעקבות המלצות ועדת ששינסקי ומס הכנסה על הרווחים מהפרויקטים (לגבי יחידים, מס הכנסה כולל ביטוח לאומי עשוי להגיע ל-57%). בקשר לכך, ייאמר כי צריכת גז על ידי חברת חשמל משפיעה משמעותית על הכנסות המדינה על ידי גביית המסים הנ"ל זאת לעומת צריכת חומרים חליפיים על ידי חברת חשמל כגון פחם או מזוט אין בה כדי להשפיע על הכנסות המדינה".

רו"ח ניסים מציין כי "השיעור הכולל של תקבולי המדינה (תמלוגים, היטל ומס הכנסה) מרווחי נפט עולה ככל שהמחירים עולים, מאחר ושיעור ההיטל שנקבע בחוק מיסוי רווחי נפט הינו הדרגתי והוא עולה ככל שרמת הרווחים של הפרויקט עולה.

"על פי המנגנון שקבעה ועדת ששינסקי, שיעור ההיטל אינו אחיד. ההיטל נגבה לראשונה לאחר החזר ההשקעה בקידוחים ובהקמת הפרויקט, והוא עולה הדרגתית מ-20% ל-50%. כתוצאה מעליית מחירים ועלייה בתקבולים ממכירות, מתרחשים שני דברים: השנה שבה המדינה תחל בגביית ההיטל תהיה מוקדמת יותר באופן משמעותי, ובנוסף תחול האצה במועד התשלום המירבי של 50%, כך שלאחר תקופה קצרה של מספר שנים בודדות, היזמים עשויים לשלם את ההיטל המירבי של 50%.

"לאור האמור לעיל, מההיבט של המדינה, כשמחשבים את חלקה של הממשלה הכולל תמלוגים למדינה, היטל על רווחים ומס הכנסה, מתוך כלל תקבולי הפרוייקט, השיעור עשוי לגדול, במצב שבו חלה עליה במחירי הגז, אף מעל ל-80% (בהתאם לשיעור המס השולי על יחידים הכולל ביטוח לאומי), זאת בהשוואה לשיעור שקבעה ועדת ששינסקי של כ-52% - 62% מרווחי הפרויקטים(בהתאם לשיעור מס החברות). זאת בנוסף להקדמה משמעותית של המועד שבו המדינה תחל בגביית ההיטל".