חרם הקוטג': שמחון אישר להתיר יבוא מוצרי חלב

שר האוצר יחתום על צווים שיורידו באופן דרמטי את היקף המכסים - ושר התמ"ת מסכים למהלך

שר התמ"ת, שלום שמחון ("העצמאות"), הסכים היום (ה') להתיר יבוא של מוצרי חלב, בהתאם לבקשת שר האוצר, יובל שטייניץ - כך נודע ל"גלובס".

לפי חוק החלב, "שיווק חלב ומוצריו יהיה מייצור מקומי בלבד. שר התמ"ת רשאי, בהתייעצות עם שר החקלאות, להתיר יבוא של מוצרי חלב, בכפוף לאמנות בינלאומיות שישראל צד להן".

לפי החוק, חובה על שמחון לבקש את עמדת שרת החקלאות, אורית נוקד ("העצמאות"), אך הסכמתה איננה נדרשת. נכון לעכשיו, בכל מקרה, עמדתה אינה ידועה. מלשכת נוקד נמסר כי "השרה בוחנת ושוקלת את אפשרות היבוא. על פניו, זה נראה פתרון בעייתי".

"צריכים לטפל בסוגיה באופן מערכתי ולבדוק באופן מעמיק מה קורה בשוק ומי גוזר את הקופון לפני שמתחילים להתפרע, קרי, לשאול למה הקוטג' יקר: בגלל הרפתן? בגלל המשווק? בגלל הקמעונאי?" הסביר שמחון בשיחה עם "גלובס". "בדיקה כזו תימשך חודשים, וצריך לטפל בבעיה באופן מיידי. מגבלת הזמן מחייבת אותנו לפתוח את השוק ליבוא".

עוד הוסיף שמחון: "אני רוצה לשמור על התעשייה המקומית, אבל ברור שהקוטג' עלה מעבר לכל פרופורציה. הבקשה של שר האוצר נכונה, אבל חשוב לזכור שאי-אפשר לייבא כל מוצר חלב. לקוטג', למשל, יש חיי מדף קצרים. לכן גם לא צריכים להשתולל יותר מדי".

ל"גלובס" נודע כי שר האוצר, יובל שטייניץ, אשר יזם אתמול (ד') את מהלך היבוא המקביל במטרה ליצור תחרות לתנובה, שטראוס וטרה, צפוי לחתום על צווים אשר יורידו באופן דרמטי את היקף המכסים. הסמכות לקבוע את גובה המכס במשק נתונה באופן בלעדי לשר האוצר, וצווים כאלה נכנסים לתוקף באופן מיידי.

הדילמה של נוקד

מלבד יבוא מקביל והורדת מכסים, אפשר להילחם במחירים הגבוהים גם באמצעות החזרת מוצרים לפיקוח ממשלתי. בכיר בלשכתו של שטייניץ אישר היום לראשונה כי בניגוד לעמדתו המסורתית, "שר האוצר ישקול החזרת מוצרי חלב לפיקוח אם עליית המחירים לא תיעצר".

שטייניץ עצמו אמר אתמול בטקס באריאל, שבו קיבל אות הוקרה על פועלו, כי "אנחנו בעד תחרות חופשית, ואם אין תחרות - צריך פיקוח, כדי שהמונופולים לא ינצלו זאת".

עם זאת, בכיר באוצר מסר כי החזרת מוצרים לפיקוח היא צעד "קיצוני ובכיוון ההפוך. המגמה בעולם היא הסרת מוצרים מפיקוח, וכך גם צריך להיות". בכל מקרה, שטייניץ הכחיש בתוקף את השמועה שלפיה האוצר היה צפוי היום להסיר מוצרי חלב נוספים מפיקוח.

"מחיר הקוטג' עלה לפסגת העניין הציבורי - ואני רוצה להגיד בבירור שאין לי כוונה לאשר בקרוב שום הוצאה מפיקוח של מוצרי חלב וגבינות, כל עוד קיים מונופול או קרטל שמונע תחרות", אמר הבכיר.

בסביבתו של שטייניץ תקפו אתמול בחריפות את שרת החקלאות אורית נוקד, שלטענתם הפיצה את הכוונה להמשיך בהסרת הפיקוח על המוצרים.

"מצער ששרת החקלאות סובלת מבעיות בהבנת הנקרא. שטייניץ נפגש איתה הבוקר והודיע לה כי לא יאשר הסרת מוצרים נוספים מפיקוח, והציע לה גם שזו תהיה עמדתה. חבל שהשרה מתנגדת ליבוא מקביל ודואגת לאינטרסים של החקלאים והרפתנים במקום לאינטרס הציבור", מסר גורם בכיר בלשכת שטייניץ.

בסביבתה של שרת החקלאות נוקד השיבו כי "התקפה אישית לא תשנה את העובדה כי עד שעות הצהריים משרד האוצר דרש בתוקף להסיר את הפיקוח, בעוד ששרת החקלאות מובילה קו עקבי זה חודשים, ולפיו אין להסיר את הפיקוח על רקע ניסיון העבר שמלמד כי ההסרה פוגעת בצרכנים ופוגעת בתחרות. ענף החלב הוא ענף רגיש, וכל שינוי בו צריך להיבחן בצורה יסודית. משרד החקלאות יבחן כל הצעה לטובת הצרכנים והיצרנים".

זו בדיוק הדילמה שמסנדלת את נוקד: יבוא חלב יפעל לטובת הציבור הרחב (הצרכנים) - אך יפגע ברווחי הרפתנים (היצרנים) ולהיפך.

שר האוצר ושרת החקלאות שוחחו הבוקר והסכימו להרגיע את הרוחות ולפעול בתיאום. מלשכת נוקד ביקשו להוסיף כי "גם היא שוקלת החזרת מוצרי חלב לפיקוח. כל דבר ייעשה בתיאום מלא עם משרד האוצר".