שטייניץ: נמשיך את הפיקוח על מוצרי החלב

(עדכון) - כפי שנחשף ב"גלובס", שר האוצר הדגיש כי יתיר יבוא מוצרי חלב וגבינות, כדי ללחוץ מטה את המחירים ולהגביר את התחרות ■ תקף גם את חברות הגז: "לא ניתן להן להעלות את מחירי החשמל בישראל תוך ניצול המצב במצרים. האוצר שוקל להכריז עליהן כמונופול"

שר האוצר יובל שטייניץ יתיר יבוא מקביל של מוצרי חלב, כדי לגרום לירידת מחירי החלב שזינקו בתקופה האחרונה. שטייניץ אמר הערב (ד'), במסגרת נאום במרכז האוניברסיטאי אריאל: "מחיר הקוטג' עלה לפסגת העניין הציבורי - ואני רוצה להגיד בבירור שאין לי כוונה לאשר בקרוב שום הוצאה מפיקוח של מוצרי חלב וגבינות, כל עוד קיים מונופול או קרטל שמונע תחרות. אנחנו מאמינים שצריך לשקול יבוא של גבינות ומוצרי חלב, כי אם נתיר זאת המחירים יירדו". את הדברים אמר שר האוצר במרכז האוניברסיטאי אריאל, שם קיבל שטייניץ אות הוקרה על פועלו.

שטייניץ הוסיף: "אנחנו בעד תחרות חופשית, ואם אין תחרות - צריך פיקוח כדי שהמונופולים לא ינצלו זאת. אותו הדין לגבי הגז - החברות הישראליות מנסות להעלות את המחירים בשל אי-הוודאות מהגז המצרי. אני מודיע: לא נאפשר לפגוע באינטרסים של צרכני החשמל בישראל, ונגן עליהם מול המונופול של חברות האנרגיה הישראליות. איש לא ינצל את המהומות ואי-הוודאות כדי להעלות מחירים. הוכחנו כבר שאנחנו יודעים להיאבק במונופולים, ואם נצטרך נעמוד שוב על המשמר".

זו הייתה התייחסות ראשונה של שר האוצר לסוגיית הפיקוח על מחירי מוצרי המזון בישראל. זאת, נוכח סדרת כתבות שפורסמו ב"גלובס" בשבוע האחרון, אשר מצאו כי מחירי המזון בישראל יקרים בעשרות ואף מאות אחוזים ממחירי מוצרי המזון באירופה וארה"ב. אתר "גלובס" העביר את הדברים בשידור חי.

רגע לפני עלייתו של שטייניץ, פעיל שמאל נעצר על-ידי המשטרה לאחר שניסה לחלק לקהל פליירים עליהם כתוב "וזאת התעודה כי ד"ר יובל שטייניץ עשה וקיים תורתו בחוק והתעלם מחובותיו לדאוג לאזרחי המדינה ועמד במדדי הבושה בהתאם לחוקה ולתקנות של האלפיון העליון, ועל יסוד הישגיו המפוקפקים הועמד לו התואר מוסמך במחיקת מעמד הביניים וברמיסת השכבות החלשות".

המפגין, שעשה את דרכו לכיוון השר שטייניץ, נעצר והוצא מהמקום בכוח תוך צעקות רמות.

ביקורת חריפה באוצר על שרת החקלאות אורית נוקד

מוקדם יותר, בסביבתו של שטייניץ תקפו בחריפות את שרת החקלאות אורית נוקד (עצמאות), וגורם בכיר מסר כי "מצער ששרת החקלאות סובלת מבעיות בהבנת הנקרא. שטייניץ נפגש איתה הבוקר והודיע לה כי לא יאשר הסרת מוצרים נוספים מפיקוח, והציע לה גם שזו תהיה עמדתה. חבל שהשרה מתנגדת ליבוא מקביל ודואגה לאינטרסים של החקלאים והרפתנים במקום לאינטרס הציבור".

בסביבתה של שרת החקלאות נוקד אומרים כי "התקפה אישית לא תשנה את העובדה כי עד שעות הצהריים היום, משרד האוצר דרש בתוקף להסיר את הפיקוח, בעוד ששרת החקלאות מובילה קו עקבי מזה חודשים, לפיו אין להסיר את הפיקוח על רקע ניסיון העבר כי ההסרה פוגעת בצרכנים ופוגעת בתחרות. ענף החלב הוא ענף רגיש וכל שינוי בו צריך להיבחן בצורה יסודית. משרד החקלאות יבחן כל הצעה לטובת הצרכנים והיצרנים".

דבריו של שטייניץ באים על רקע המחאה הציבורית על מחירי המזון, ובעוד בפייסבוק מתארגן חרם על הקוטג' במשך חודש יולי. עד כה הצטרפו לקבוצה כ-40 אלף איש; לשם ההשוואה, אתמול בבוקר היו חברים בקבוצה רק 400 איש.

בנוסף, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יוזם דיון דחוף בוועדת כלכלה ביום א' הקרוב בשעה 14:15 בנושא בחינת החזרת מוצרי חלב יסודים לפיקוח. ח"כ שאמה הודיע כי לאור כמות הפניות הרבות שקיבל היום מאזרחים באופן ישיר והמחאה הציבורית הרחבה החליט לזמן דיון מקדמי דחוף לדיון בבחינת החזרת מוצרי החלב היסודיים לפיקוח, לרבות הקוטג׳.

דיון נרחב בנושא גל ההתייקרויות של מוצרי המזון במשק יתקיים בעוד כשבועיים.

כמו כן, ביום שני הקרוב תערוך הוועדה לביקורת המדינה ישיבה בנושא התייקרות מוצרי החלב. בכוונת יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון (קדימה), לבקש ממבקר המדינה להתערב בנושא ולהכין חוות-דעת על התנהלות ועדת הפיקוח על המחירים, לאור התייקרות מוצרי החלב שיצאו מפיקוח.

בישיבה ישתתפו שרת החקלאות אורית נוקד, נציגי משרד מבקר המדינה, משרדי החקלאות, האוצר, ראש הממשלה, התעשייה, המסחר והתעסוקה, מועצת החלב, הוועדה לפיקוח על המחירים, המועצה הישראלית לצרכנות, רשות ההסתדרות לצרכנות, עמותת אמון הציבור, ארגון "לתת" ועמותת "ידיד".

להצטרפות לקבוצת חרם הקוטג' - לחצו כאן

כתבות נוספות בנושא:

דעה: גיבורי הקוטג' - האם פראיירים יכולים למרוד?

בכיר בענף הקמעונאות: "הרשתות מתאמות מחירים - זה שוק מסריח"

מוצרי מזון ישראליים בארה"ב זולים בעשרות אחוזים מאשר בישראל

בדיקת "גלובס": מוצרי המזון בישראל יקרים בעשרות אחוזים מאירופה

"החיים בישראל בלתי נסבלים, מיסוי בשמיים ואפס שירות לאזרח"