האיחוד האירופי יוזם תכנית שלום אגרסיבית מזו של אובמה

"שרת החוץ" של האיחוד האירופי מגיעה היום לישראל ■ בוושינגטון ובבריסל חוששים מהכרת או"ם במדינה פלסטינית עצמאית ■ ועידה בינלאומית באירופה?

ארה"ב וממשלות האיחוד האירופי מגבירות את מאמציהן להחיות את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. בשורש המאמצים: חשש שלא נותר זמן רב לסיכול היוזמה הפלסטינית לבקש מהעצרת הכללית של או"ם שתעניק הכרה למדינה פלסטינית עצמאית. כך מוסר היום (ו') "וול סטריט ג'ורנל".

הבית הלבן שיגר השבוע למזה"ת שניים מהמעצבים הבכירים של מדיניות הממשל באזור, דניס רוס ודייוויד הייל, בתקווה להניע את ישראל והפלסטינים לחדש את המו"מ ביניהם על בסיס הפרמטרים שקבע נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במאי, לדברי פקידים ישראליים ואמריקניים. כזכור, קרא אובמה להשתית את המו"מ על גבולות 1967, "עם חילופי שטחים מוסכמים". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתנגד לכך.

במקביל, עומדת להגיע היום לירושלים "שרת-החוץ" של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ולדברי פקידים אירופיים, היא נושאת עמה תכנית אגרסיבית עוד יותר מזו של האמריקנים. האיחוד האירופי רוצה, שהקוורטט (ארה"ב, רוסיה, האיחוד ואו"ם) יציג לפני הישראלים והפלסטינים "מסגרת" פורמלית של שיחות עתידיות, שתשלב את עמדת אובמה לגבי גבולות 67 ורעיונות אחרים.

המדינות האירופיות, בהנהגת צרפת, אף שואפות לארח, כבר בשבועות הקרובים ועידה בינלאומית לחידוש תהליך השלום.

"אני מאמינה, שמה שנחוץ עתה הוא איתות ברור לצדדים, וכן מסגרת התייחסות שתאפשר להם לחזור אל שולחן המו"מ", כתבה אשטון לשרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון.

הפעילות הדיפלומטית האינטנסיבית הזו יונקת מחששות בוושינגטון ואירופה שלהכרה פוטנציאלית של או"ם במדינה פלסטינית עצמאית, בספטמבר, עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על היציבות במזה"ת. מבחינת הפלסטינים, להכרה כזו תהיה חשיבות מוגבלת בלבד, לדברי דיפלומטיים מערביים וערביים. אבל החשש הוא, שהצבעה בעצרת עלולה לעורר ציפיות בקרב הפלסטינים, אך אלה יקרסו במהרה ויפנו דרך להתפרצויות אלימות של קבוצות ערבים ממורמרים אם חלום המדינה הפלסטינית עצמאית לא יתממש.

"אנו חייבים לתרום להרגעת המצב הנפיץ, שעלול להחמיר עוד יותר בהמשך השנה", כתבה אשטון לקלינטון.