מנכ"לי חברות המזון: שהממשלה תבדוק אותנו ותמצא פתרון

מנהלי חברות המזון מתייצבים בגלוי נוכח הזעם הציבורי וקוראים לממשלה לבדוק אותם ■ מנכ"ל תנובה אריק שור: נשתף פעולה כי מה שמעניין אותנו זה הצרכן, לא הפוליטיקאים ולא התקשורת

אריק שור, מנכ"ל תנובה החולשת על כ-70% משוק מוצרי החלב בישראל ומי שנתפסת כחברה שהובילה את גל עליות מחירי מוצרי החלב, פונה היום (א') לציבור מחרימי הקוטג' וטוען כי תנובה מקשיבה לטענות הציבור ותפעל למצוא פתרון.

שור לא ציין אילו פתרונות בוחנת החברה, אם בכלל, וטען כי עליית מחירי חומרי הגלם בעולם היא הגורם העיקרי לעליית מחירי המזון. זאת על אף שמחירי רוב חומרי הגלם נמוכים משמעותית מהשיאים שנרשמו בקיץ 2008, ואילו מוצרי המזון - ובעיקר מוצרי החלב - זינקו בעשרות ומאות אחוזים מאז.

"עוברת עליי ועל קבוצת תנובה תקופה לא פשוטה", אמר שור. "מותג הקוטג' המוביל שלנו, שנמצא בכל מקרר בישראל ושמתגעגעים אליו כשיוצאים לחו"ל, סוחב על גבו את סמל המאבק והתסכול של עליות המחירים בשוק המזון, הסחורות, האנרגיה, הנדל"ן והדלק בעולם. אנחנו מרגישים את ההתפתחויות ומאזינים לצרכן. מבחינתנו הצרכן הוא הדבר הכי חשוב, ואנו מקבלים את טענותיו. אנחנו לא מתווכחים ומחפשים פתרון כדי לגרום לצרכן לקנות את הקוטג'.

"המטרה שלנו היא לפתור את המחאה, אבל אנחנו חושבים שהקוטג' סוחב על עצמו את עליית המחירים בעולם כולו - משהו שתנובה לא יכולה לפתור לבד. אני קורא לרגולטור לבוא ולבדוק את מחירי החלב הגולמי, את המחלבות, את הרשתות המסחריות, המע"מ ועוד ועוד. בתנובה נשתף פעולה, כי מה שמעניין אותנו זה הצרכן הסופי - לא הפוליטיקאים ולא התקשורת".

שור קרא שוב ושוב לממשלה לבדוק את הנושא ואמר: "לכולם בתקשורת יש שלל רעיונות והצעות, אבל אני חוזר ומציע: צריך שהרגולטור יבדוק ויקבע מה הפתרון. האם המוצר צריך להיכנס לפיקוח? האם מחיר החלב הגולמי גבוה מדי? האם צריך לייבא קוטג' מחו"ל? בבקשה. אנחנו לא חוששים מתחרות ונקבל כל פתרון שיהיה. רק צריך שהרגולטור ייכנס פנימה מהר ויציע פתרון".

גדי לסין, יו"ר איגוד תעשיות המזון ונשיא ומנכ"ל שטראוס, שתקף מוקדם יותר היום את חרם הקוטג', פנה גם כן לרגולטור ואמר: "תבדקו את התעשייה ואת הרווח של החברות בארץ. תבדקו את התחרות הפרועה עימה אנחנו מתמודדים, ורק לאחר מכן שהפולטיקאים יכריעו מה צריך לעשות בנושא יוקר המחירים".

במהלך הפאנל ניסה לסין למנוע את הדיון על יוקר מחירי המזון בטענה שאסור למנהלים לדבר על המחירים מבחינה משפטית - ללא הצלחה. כאשר נשאל שור מדוע תנובה העלתה את מחיר הקוטג' בעשרות אחוזים למרות שמחיר המטרה עלה באחוז חד-ספרתי, ענה: "מחיר המטרה היה 1.71 שקלים, והיום מחיר המטרה 2.4 שקלים. עליית המחיר נובעת מהתייקרויות נוספות. לא העלינו את מחיר הקוטג' בעליית מחיר האחרונה כי כבר זיהינו את הרגישות של העניין".

מנכ"ל קוקה-קולה: "מגוחך לקחת את המאבק רק לכיוון הקוטג'"

איציק תמיר, מנכ"ל קבוצת קוקה-קולה ישראל, דיבר על הרחבת מאבק הצרכנים: "זה מגוחך לקחת את המאבק רק לכיוון הקוטג', כי הורדת המחירים לא תפתור שום דבר. יש פה בעיה הרבה יותר עמוקה, והיא נוגעת לעובדה שמעמד הביניים מרוויח פחות ומשלם יותר בכל התחומים. זוג צעיר שעובד קשה ומרוויח יפה לא יכול להתקיים במדינה הזו. זו הבעיה, והיא לא קשורה לחלב או לקוטג'. השיח הנוגע היום לקוטג' יתרחב לכלל הסקטורים בזמן הקרוב".

תמיר הוסיף כי "מה שנעשה סביב מחאת הקוטג' הוא דמגוגיה. בלי הצרכנים החברות לא קיימות, כך שזה מגוחך להגיב שאנחנו לא חושבים על הצרכן. החברות צריכות לדאוג שהרווח שלהן יהיה הוגן, כל הזמן - אבל להגיד שהחלטנו 'לחגוג על הצרכן' זה לא לעניין, ואין זה הלך הרוח בתעשייה. הצרכן המפנה את הכעס המוצדק שלו - מחוסר ידע וחוסר אונים - כלפי החברות, אבל זה לא המקום, כי אין לנו רווחים מופרזים. אנחנו לא מעלים רווחים 'בשביל הכיף'. לא קמנו בבוקר והחלטנו על זה סתם כך".