סטפק: "הפדיונות - כאילו אנחנו בפני ליהמן ברדרס 2"

יו"ר מיטב צבי סטפק: "אני לא אומר שמרמים את הציבור אבל הרבה גופים מוסדיים נוהגים בציבור שלא בהוגנות" ■ דני צידון, בנק לאומי: "בשוק לא משלמים מספיק על הסיכון בישראל"

"סיכון תיק הפנסיה הממוצע בישראל נמוך משמעותית מהמקבילים בעולם - בארה"ב מרכיבי האקוויטי הוא כ-70% לעומת כ-35% בארץ", כך ציין היום (א') יאיר לפידות, מנכ"ל בית ההשקעות ילין-לפידות, בכנס כלכלי בתל אביב.

בפאנל השתתפו עוד פרופ' דני צידון, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי, ענת לוין, משנה למנכ"ל בנק לאומי וצבי סטפק, יו"ר מיטב.

"תיק הפנסיה שלנו הוא דווקא כן מסוכן, גם מההיבט של אירועים גיאו-פוליטיים, ואינו פונה מספיק לחו"ל. עתיד המזרח התיכון פחות בטוח, ואני לא מדבר על ספטמבר השנה", חלק עליו צידון. "הסיכון העולמי יהיה איתנו, ואני לא רואה התאוששות כלכלית אמיתית לפני 2015. בסופו של יום אנחנו בתהליך חיובי, בעיקר בארה"ב ובמזרח, אך אירופה יכולה למשוך את העולם אחורה, ולצערי בשבועות האחרונים היא עושה זאת בהצלחה", הוסיף צידון.

על השאלה האם השוק הישראלי ערוך להמשך המשבר, ענה צידון כי "השוק הישראלי יציב בהרבה ממה שהיה לפני המשבר, ואני מזכיר שבישראל לא היה משבר פיננסי כי לא היה מינוף גבוה. האם השוק מתמחר סיכון באגרות חוב של החברות? לדעתי היום הוא על הצד הנמוך, כלומר אנחנו לא משלמים מספיק על הסיכון במדינת ישראל".

"חברות בסדר גודל קטן או בינוני יעשו מה שהן יכולות כדי לצאת או לא להיכנס לשוק ההון כי הרגולציה הולכת ומכבידה והעלויות רק מאמירות. קיים עודף רגולציה בשוק ההון ובסופו של דבר הוא גורם עוול למשקיעים כי הזמן הניהולי המתבזבז הוא בלתי פרופורציונאלי ולוקח מהזמן שצריך להיות מוקדש להחלטות השקעות", ציין סטפק.

"הלקוח יקבל ייעוץ פחות טוב"

"חוק האכיפה המנהלית הטיל המון אחריות אישית בתוך התאגיד, ושינה את ההיררכיה אצל אנשים שעובדים במקום עבודה, ועליהם האחריות למרות שהיא אמורה להיות מוטלת על מקום העבודה, על המעביד. בסופו של דבר, הייעוץ בבנקים יהיה פחות יעיל, ועולה סיכוי גבוה יותר לביצועי חסר של תיק הלקוח", ציין צידון.

"לציבור הישראלי אין חינוך פיננסי וזה תפקידו של הרגולטור. יש מקומות שיש בהם עודף רגולציה ומקומות חשוכים כמו שוק המט"ח שרק עכשיו מתחילים לטפל בו. בשבועות האחרונים יש פדיונות כמו בסוף אוקטובר כאילו אנחנו ניצבים בפני 'ליהמן ברדרס 2'", אמר סטפק. "אני לא אומר שמרמים את הציבור אבל הרבה גופים מוסדיים נוהגים בציבור שלא בהוגנות", הוסיף סטפק.

לוין ענתה לסטפק: "בשמו של שוק ההון - אתה מגזים. השוק עבר תהליך מדהים של שקיפות ושל מידע".