ועדת הכלכלה: "להחזיר את הקוטג' לפיקוח"

(עדכון) - הוועדה המליצה גם על ועדת חקירה פרלמנטרית למחירי המזון שאמה: "לא יכול להיות שקוטג' יעלה כמו קוויאר" ■ תנובה סירבה לחשוף את רווחיה מהקוטג' ■ אחד ממובילי החרם: "מישהו פה צריך להיכנס לכלא!" ■ מנכ"ל טרה מאשים את הקמעונאים בנסיקת מחיר הקוטג'

חרם הקוטג' מגיע לכנסת: אתר "גלובס" העביר היום (א') בשידור חי את הדיון בוועדת הכלכלה על יוקר מחירי המזון בישראל. בתום הדיון, אותו יזם יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן בתגובה לבדיקת "גלובס" על יוקר מחירי המזון, קראה ועדת הכלכלה לממשלה "להחזיר את מחיר הקוטג' לפיקוח באופן מיידי כדי להוזיל מחירו", כדברי שאמה. הוועדה המליצה גם על "הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לעניין מחירי המזון והריכוזיות ברשתות השיווק".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן אמר בפתח הדיון: "אנחנו רוצים שחברות החלב ושאר החברות ירוויחו ממנועי צמיחה כמו יזמות וחדשנות, ולא על-ידי ריכוזיות ותיאום מחירים כזה או אחר. המשבר החברתי הזה של יוקר המחיה חייב פתרון מערכתי לטווח ארוך - אבל גם פתרון מיידי".

שאמה אמר כי "אם הפתרון של כל העניין, שהתחיל בעיתון 'גלובס', הוא החזרת הפיקוח - לא צריך להתבייש. אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו מחיר מופקע על הקוטג' - זה לא קוויאר - זה מוצר בסיסי".

תנובה: לא נחשוף הרווחים מהקוטג'

אייל מליס, יו"ר איגוד השיווק ולשעבר מנכ"ל תשלובת החלב של תנובה, אמר כי בדיקה מקיפה תעלה כי הכנסת המוצר לפיקוח אינה פתרון טוב. "היה לנו ברור שמדובר על מחאה רחבה יותר מרק על קוטג'. הצרכנים חשובים לנו, ולכן היה ראוי להגיב כיאות - כמו בדיון הזה.

"בעליית מחירים בחודש מאי תנובה לא העלתה מחיר הקוטג' מאז נובמבר האחרון - זה חלק מהרגישות וההבנה שלנו וחלק ממה שאנחנו עושים. המחיר של הקוטג' היום הוא הוגן ומשקף את מכלול התשומות של המוצר".

מליס סירב לשאלת ח"כ עמיר פרץ על שיעור הרווח של החברה מהקוטג' ואמר: "אנחנו חברה פרטית, ואין לנו מחויבות לחשוף מספרים".

שאמה אמר מוקדם יותר היום כי "הריכוזיות ונטל המיסוי העקיף עולים למשקי-הבית ביוקר בלתי נסבל של מחירי מוצרי היסוד. רמת האינפלציה הנסקרת על-ידי הלמ"ס מעוותת את המציאות ומטעה במיוחד לגבי השכבות החלשות, שסל הצריכה הממוצע שלהן - המורכב בעיקר מדיור, מים, דלק ומוצרי יסוד - עלה בעשרות אחוזים, בעוד שהמדד הכללי עלה באחוזים בודדים".

"שמישהו פה ייכנס לכלא!"

אחד ממובילי המאבק נגד יוקר מחירי המזון נכח גם הוא בדיון והסביר את מהות המאבק: "אנו קוראים להוריד את מחיר הקוטג' למחיר שפוי של 5 שקלים. לא יכול להיות שבבריטניה מוכרים שקדי מרק של אסם ב-9 שקלים, ופה זה 15.99 שקל. תביאו לי את מנכ"ל אסם שיסביר לי איך זה יכול להיות שבמבה של אסם עולה בבריטניה 1.39 שקלים ופה 2.7 שקלים?". הוא התייחס לטענות בדבר קרטל בשוק המזון ואמר: "אם זה נכון - הגיע הזמן שמישהו ייכנס פה לכלא על זה!".

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה בדיון: "כאחראית על פיקוח מוצרי החלב, אפעל להחזרת מחיר הקוטג' לפיקוח. בכוונתי לחתום על צו אשר יחייב דיווח רווחיות על כל אותם מוצרים שיצאו מפיקוח משנת 1999. הוצאת מוצרי חלב מפיקוח לא הוכיחה את עצמה - שוק החלב מאופיין בריכוזיות גבוהה והוצאת המוצרים מפיקוח לא הובילה לתחרות. חשוב לזכור כי מוצרי החלב הם מוצרים בסיסיים, וחשוב לשמור על מחיר הוגן לצרכן".

ארן אלסנר, מנכ"ל טרה, גלגל את תפוח האדמה הלוהט לעבר הקמעונאים ורמז כי הם אחראים להתייקרות הקוטג': "אנחנו לא קובעים את מחיר המוצר, וצריך להפנות את השאלות לקמעונאים. אנחנו מוכרים את הקוטג' ב-4.76 שקלים לפני מע"מ". נזכיר כי המחיר של קוטג' טרה נושק היום ל-8 שקלים.

שאמה התרשם מדבריו של אלסנר ואמר: "אנחנו חשבנו שהבעיה היא אצל המחלבות, אבל מסתבר שגם לקמעונאים יש מה להסתיר, וזה מוזר שהם בחרו לא להגיע לדיון".

רמי לוי היה הקמעונאי היחיד שהשתתף בדיון, ושאמה כינה אותו "אמיץ".