3 המועמדים לראשות לשכת עוה"ד: למה לבחור דווקא בי?

מחר ייערכו הבחירות ללשכת עוה"ד ■ ביקשנו מ-3 המועמדים - יורי גיא-רון, דורון ברזילי וחוסאם מועד - לשכנע את קהל המצביעים מדוע לבחור דווקא בו ■ כל אחד מהם סיפק 10 סיבות

הבחירות ללשכת עורכי הדין ייערכו מחר (ג'), וביומיים האחרונים פועלים המועמדים לראשות הלשכה בקדחתנות ובמרץ כדי לגייס קולות נוספים אחרונים למטה שלהם. נציגים שלהם מתקשרים לעורכי דין, מסרונים נשלחים, מיילים עם מכתבים מפורטים בעלי תוכן שיווקי-פוליטי מציפים את תיבות הדואר הנכנס של עורכי הדין, והמועמדים עצמם עסוקים בפגישות סביב השעון.

השנה מתמודדים 3 מועמדים על התפקיד: עו"ד יורי גיא-רון, המכהן בתפקיד ב-4 השנים האחרונות; עו"ד דורון ברזילי, יו"ר ועד מחוז תל-אביב ב-4 השנים האחרונות; ועו"ד חוסאם מועד מנצרת, הפעיל בלשכה באזור הצפון.

הגם שעל-פי ההערכות, סיכויי מועד אינם גבוהים, זו הפעם הראשונה שבה מציב עורך דין ערבי את מועמדותו לראשות לשכת עורכי הדין.

השנה המאבק טעון במיוחד. בין שניים מהמועמדים - גיא-רון וברזילי - היו הכפשות, מלחמות אגו, העלבות, תחקירים ועוד. רגע לפני שהדרמה מגיעה לשיאה - כשעורכי הדין יצעדו לקלפיות ויכריעו מי יהיה ראש לשכתם ב-4 השנים הבאות - ניסינו לנקות את רעשי הרקע ולהציג את מה שיש למועמדים להציע באמת.

ביקשנו מהמועמדים לענות על שאלה אחת: "למה אני?". כל אחד סיפק 10 סיבות לכך שהוא-הוא המועמד הראוי והרצוי להוביל את הלשכה.

עו"ד יורי גיא-רון: "אסור להפקיר את הלשכה בידי מי שיש להם חולשות אופי ודעת"

1. מקצוע עריכת הדין בישראל עומד בפני אתגרים עצומים וגם בפני סכנות רבות - החל מהצפת המקצוע ועד לפגיעה קשה ביוקרתו, בעצמאות הלשכה וביכולת עמידתה אל מול קבוצות לחץ.

2. מי שחיפש ראיות מרשיעות לאיומים הקיימים בכל הקשור למעמד מקצוע עריכת הדין ולזילות המתפשטת בקרב חלק מהעוסקים בו, מצא אותן למכביר במסגרת מסע ההסתה וההכפשה המתנהל מולי על-ידי מועמד אחר ולהקת המעודדים המקיפה אותו.

3. ב-4 השנים האחרונות השקעתי ממיטב מרצי וזמני כדי להביא להישגים משמעותיים לציבור עורכי הדין. פעלתי ללא לאות בכל תחום של המקצוע ובכל המישורים, הכול מתוך תחושת אחריות ושליחות. הצלחנו לאחד את הלשכה בנושאים מהותיים וחיוניים, החזרנו את הכבוד להתנהלות המקצועית וזכינו לשיתוף-פעולה הולך וגדל הן במישור החקיקתי והן בהתנהלות מול משרד המשפטים, הנהלת בתי המשפט, גופים רגולטוריים ורשויות שלטון שונות.

4. לפנינו עוד עבודה רבה. הבעיות כבדות, והן לא ייפתרו בהבל-פה, בריקוד שטחי או במסיבה מסובסדת למקורבים של ועד הכיתה.

5. עורך דין הוא זרוע של מערכת המשפט. יש לנו תפקיד משמעותי במישור החברתי, ויש לנו אחריות החוצה את המישור הבסיסי של מועדון צרכני. מי שמבקש לייצג את הציבור שלנו לא יכול להסתתר מאחורי גל הסתה חסר תקדים, לחצות עקרונות בסיסיים של הגינות, ולפעול בכספי הציבור המסורים לנאמנותו כאילו היו תקציב בחירות אישי והאדרה עצמית.

6. מי שמבקש לייצג את העושים בשם החוק אינו מעניק ונותן שוחד בחירות, אינו מבטיח הבטחות-שווא ואינו מוכר לכל אחד את הדבר עצמו - וגם את היפוכו. לפנסיונרים - את השיפוי, להתאחדות הסטודנטים - את ההקלות במסלול המקצועי, לחברי הלשכה ולחברותיה - את ההקשחות במסלול המקצועי, לציבור - את משוב השופטים, לשופטים - את ההסכמה וכו' וכו'.

7. מי שמבקש להנהיג עושה זאת בפה ובלב שלם. מי שמבקש להוביל עושה זאת באחריות, לא ליד, לא בערך, לא בכאילו ולא בסיסמאות. בכל שנותיי עסקתי בפעילות ציבורית באמונה. עשיתי זאת כסטודנט, כעורך דין פרטי, כחבר בארגונים חברתיים, כפעיל בלשכת עורכי הדין, כחבר הוועדה לבחירת שופטים וכראש הלשכה. אני משרת את החברה ואת החברים באשר הם. אני מאמין במהות ולא בגיבוב ריק מתוכן ומאמת, שנועד לצורכי יחסי ציבור עצמיים. לא עשיתי מעולם רצח אופי נגד אדם באשר הוא אדם, לא תפרתי תיקים לאיש ולא הסתתי נגד יריב או בר-פלוגתא.

8. אני מתחייב להמשיך ולעשות באמונה. לתקן את שדורש תיקון, להשיג ולממש את מה שהתחלנו בו יחד. אני מתחייב להמשיך ולאחד את הלשכה למען כלל חבריה, למנוע פוליטיזציה ועסקנות רחוב. לטפל בבעיות כפי שהן, ביסודיות, במקצועיות, ביושר ובאמת.

9. אני, רב-סרן קרבי במילואים, נשוי לכנרת ואב גאה מאוד. אינני חושש מההסתה, לא מדברי-הבלע, לא מרצח אופי חסר יסוד, ולא מן האלימות הפיסית והמילולית שאני וחברי קורבנות לה. אני עורך דין וגאה בכך. זה המקצוע שלי, זאת לא חלטורה ולא כלי בדרך לכנסת או לפעילות מפלגתית אחרת.

10. אסור להפקיר את הלשכה בידי מי שיש להם חולשות אופי וחולשת דעת. ב-21.6 נשים סוף לחיים בלה-לה-לנד, שנכפו עלינו בקמפיין ביבים ששטף את הלשכה ואת ציבור עורכי הדין. זו הבטחה באחריות.

עו"ד יורי גיא-רון

אישי: בן 49, נשוי לכנרת ואב לארבעה. נולד באבן-יהודה (סבו היה ממייסדי היישוב) ומתגורר כיום בתל-אביב.

פעילות בלשכה: ממייסדי סיעת "לשכה אחרת" ב-1991, מאז שימש חבר המועצה הארצית והוועד המרכזי מטעם סיעתו של ראש הלשכה הקודם שלמה כהן. לאחר פרישתו של כהן ב-2007, התמודד לראשות הלשכה וניצח בסיבוב השני את עו"ד אילן בומבך.

עו"ד דורון ברזילי: "אפסיק את המשכורות הלא פרופורציונליות"

1. אני מציב אלטרנטיבה לסיעה השולטת כיום בלשכה. זה 12 שנה שולטת סיעה אחת בלשכה, אשר ראש הלשכה המכהן הוא חבר בה. סיעה זו הביאה את הלשכה בשנים אלה לשפל המדרגה, הלשכה הפכה בשנים אלה למנוכרת, חלשה, לא רלבנטית, חסרת מכובדות ולמנותקת מציבור עורכי הדין ומקצוע עריכת הדין הידרדר בהתאמה. אני מציע רוח של שינוי והתחדשות אשר תוביל את עורכי הדין לדרך חדשה.

2. אפעל לחיזוק המחוזות. כמי שהוביל את המחוז הגדול בארץ בהצלחה, אני מאמין שאוכל להביא את המהפך שהבאתי למחוז תל-אביב והמרכז ליתר המחוזות. אני מאמין בחיזוק המחוזות ובהגדלת התקציבים למחוזות על חשבון תקציב הוועד המרכזי המנופח.

3. אפעל לעצירת הצפת המקצוע. די לדיבורים ולהבטחות. הגיע הזמן לפעול. כולנו עדים לגידול של מאות אחוזים במספר עורכי הדין בעשור האחרון. רק ב-4 שנים האחרונות נוספו ללשכה 13 אלף עורכי דין. אפעל להוביל לשינוי המיוחל בשיתוף משרד המשפטים והגופים הרלבנטיים באופן מיידי.

4. אני מאמין כי הלשכה צריכה להיות גוף חזק המייצג את עורכי הדין ושומר על מעמדם ורווחתם. כיום הלשכה למעשה אינה רלבנטית, אינה שומרת על האינטרסים של עורכי הדין, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי, והגיע הזמן לשינוי.

5. יש לנצל את הגידול המשמעותי במספר עורכי הדין לטובתנו. אין סיבה שלשכת עורכי הדין, המונה יותר מ-40 אלף עורכי הדין, לא תהווה גוף צרכני חזק. כמי שהפך את חברי מחוז תל-אביב (תחת המגבלות שהוטלו עליי) לגוף צרכני משמעותי ודומיננטי, אוכל להביא למהפך בפן הארצי ולהפוך את החברות בלשכה למשתלמת לכל חבר וחבר.

6. אפעל להחזרת משוב השופטים. המשוב הוא כלי מרכזי שמבטיח שמירה על מערכת המשפט, לכן אפעל להחזרתו ממקום של הבנה והכרה תוך שיתוף-פעולה עם מערכת המשפט. זאת, על מנת להביא לשיפור המערכת.

7. אפעל להפיכת הלשכה לרלבנטית. הלשכה צריכה להוות בית חם לעורכי הדין, הן בפן המקצועי והן בפן החברתי. כיום הלשכה היא גוף מנותק אשר אינו מודע לצרכים האמיתיים של החברים. אני מאמין כי לאחר שאערוך את השינויים הנדרשים בלשכה כבר לא ישאלו אותי 'מה הלשכה עשתה עבורי?' או 'על מה אני משלם דמי חבר?'

8. אפעל להגברת השקיפות. אפסיק את התרבות השולטת בלשכה, את המנגנון המנופח, את המשכורות הלא פרופורציונליות. אנהל את הלשכה בשקיפות מלאה ובייחוד את תקציב הלשכה.

9. אנהל מלחמת חורמה במסיגי גבול המקצוע. בעשור האחרון הלשכה נרדמה בשמירה, ובייחוד בקדנציה האחרונה. עשרות חברות פרטיות השתלטו על תחומים שונים במקצוע, מציעות שירותים משפטיים - והלשכה שותקת. די לאדישות. די להבטחות. צריך להילחם ולשמור על מעמדנו המקצועי.

10. אספק קבלות ומעשים ולא הבטחות וסיסמאות. אני לא מאמין בהבטחות ובסיסמאות, אלא במעשים ובקבלות. אני מזמין כל אחד מציבור עורכי הדין לבחון מה הבטחתי בתחילת הקדנציה שלי כראש ועד מחוז תל-אביב והמרכז - ומה קיימתי. אני יכול להעיד כי פעלתי בכל המישורים שבהם הבטחתי לפעול, הבאתי לשינוי משמעותי במחוז, וזאת על אף קשיים תקציביים שהוערמו על המחוז. הלשכה אינה יכולה להרשות לעצמה עוד 4 שנים של הבטחות וניסיונות, זה הזמן למעשים.

עו"ד דורון ברזילי

אישי: בן 41, נולד בירושלים ומתגורר בפתח-תקווה. נשוי לליאת, עורכת דין במחלקה המשפטית במשרד האוצר, ואב לאופיר.

פעילות בלשכה: לפני 8 שנים השתתף בחוג בית של עו"ד שלמה כהן, שהתמודד בזמנו לראשות הלשכה, והציע להקים פורום שידאג לעורכי דין צעירים בלשכה. הפורום הוקם, וברזילי מונה ליו"ר ועדת עורכי דין צעירים. בבחירות 2007 התמודד על ראשות ועד מחוז תל-אביב והמרכז, וזכה.

עו"ד חוסאם סלים מועד: "אעצור את ההידרדרות"

1. בכוונתי לעצור את הידרדרות המקצוע, לאחר ששני המועמדים האחרים לא הצליחו למנוע זאת, חרף העובדה שמילאו שני תפקידים חשובים בלשכה בקדנציה האחרונה.

2. אוביל חקיקה אשר תחייב את משרד המשפטים להעביר את התביעות הקטנות מניהול שופטים לניהול עורכי דין תמורת שכר, מה שיביא להורדת העומס מבתי המשפט ולהוספת מקור הכנסה חדש לעורכי דין.

3. אוביל חקיקה שתחייב את משרד החינוך להעסיק יועץ משפטי בכל בית-ספר, מה שיגרום להעסקת אלפי עורכי דין.

4. אפעל להתאים את כללי האתיקה אשר עוצבו בתחילת שנות ה-60 לעידן המודרני של המאה החדשה.

5. אפעל להתנות הגשת תלונה נגד עורך דין בתשלום אגרה ובצירוף תצהיר לתלונה, מה שיביא למיגור תופעת תלונות הסרק.

6. אפעל להקמת מגדל על בניין הלשכה, שבו יושכרו משרדים, ומדמי השכירות תמומן לעורכי דין פוליסת רשלנות מקצועית.

7. אקים פורום עורכות דין חזק, שיתמודד עם בעיות הסחר בנשים ותעשיית המין.

8. אפעל לצמצום הוצאות הלשכה הענקיות ובתמורה להביא להקטנת דמי החבר.

9. אפעל לספק גישה חופשית לכל עורך דין לאתר האינטרנט המשפטי נבו - בחינם.

10. אפעל לשילוב עורכי דין ערבים בלשכה, בעבודה בשכר, זאת מאחר שאין בלשכה בתל-אביב עובד ערבי אחד.

עו"ד חוסאם סלים מועד

אישי: בן 42, נולד בנצרת ומתגורר בה. נשוי למאיסה ואב למלאק, מיראל ולמיס.

פעילות בלשכה: משמש חבר בלשכה זה 13 שנה. היה שותף לפסיקה של בית משפט השלום, שיצא נגד הענישה המחמירה יותר במגזר הערבי לעומת המגזר החרדי והימין הקיצוני.