בדיקת "גלובס" לשבוע הספר: המבצע של סטימצקי אטרקטיבי

עם שני ספרים מתנה על כל ספר, הקנייה בסטימצקי ברוב המקרים כדאית יותר מאשר בצומת ספרים, אבל הנחות גורפות אפשר למצוא לפעמים דווקא מחוץ לשתי הרשתות הגדולות

"שבוע הספר העברי" חוגג השנה יובל. בעידן שבו ספר עולה כמו 3 גביעי קוטג' ומבצעים הפכו לעניין שבשגרה, התחרות על כיסו של הצרכן מאתגרת יותר. מבצעי הדגל של הרשתות, אם רוכשים 3 ספרים שימצו את ההנחה, נותנים יתרון במחיר לסטימצקי: אם הספר היקר מבין השלושה שבחרתם עולה 78 שקל, יעלה כל ספר 26 שקל. בצומת ספרים כל ספר יעלה 33 שקל.

מבצע דומה יש גם להוצאת מודן. מבצעי הוצאות הספרים האחרים כוללים הנחה של כ-50% (גם במבצע 1+1 או 2+2) או ספר שלישי במתנה.

כדאי לשים לב גם להנחות שמעניקות הרשתות הקטנות והחנויות הפרטיות, ולפרגן באמצעות קנייה בעסקים הקטנים. חלק מהחנויות האלה אינן מגבילות את כמות הספרים לרכישה במבצע ומעניקות הנחה משמעותית כבר מהספר הראשון (50% הנחה ויותר בלוטוס ובאקדמון), חלקן השוו את המבצעים לאלה של הרשתות (יודן).

בשורה התחתונה, אם הספרים שבחרתם נמצאים בין אלה שבמבצע של סטימצקי (קונים ספר אחד ומקבלים שניים במתנה), נראה כי זה המבצע המשתלם ביותר (בעיקר ככל שהספר עולה פחות מ-99 שקל, שזה המחיר ל-3 ספרים בצומת ספרים). במסגרת המבצע המחיר הממוצע לספר הוא כ-30 שקל, ובמקרים מסוימים פחות (בון 7 לדוגמה ב-25 שקל בקניית 3 ספרים).

שווה גם לבדוק מה קורה מחוץ לרשתות הגדולות. מבצעי ההוצאות בדוכני הירידים נותנים לעיתים "פייט" למבצעי החנויות.

לדוגמה, את רב-המכר "נופל מחוץ לזמן" של דויד גרוסמן משתלם לקנות בדוכן ההוצאה (הספרייה החדשה) ב-53 שקל, לעומת 66 שקל בסטימצקי או בצומת ספרים.

גם ספר הילדים "מיץ פטל" זול יותר בדוכן ההוצאה (וגם דרך אתר bookme) ונמכר ב-50% ממחירו המקורי (29.5 שקל).

שווה לבחון גם את ההנחות גם ברשתות המזון ובחנויות נוחות בתחנות דלק, ובעיקר בסניפי מגה המציעה ספרים ב-30 שקל ללא תנאי כמות, בהם למשל הלהיט לילדים "בון 7", רב-המכר "השיר העשירי" של נעמי רגן וספרי ילדים קלאסיים כמו דירה להשכיר.

נזכיר כי את "שבוע" הספר כבר מזמן האריכו לחודש הספ,ר כך שמרבית המבצעים בחנויות יימשכו עד סוף יוני.

סוף עידן הספרים המשומשים?

מנתוני הספרייה הלאומית, 6,285 ספרים חדשים נרשמו בישראל בשנת 2010 (כמות דומה לספרים חדשים שנרשמו ב-2009 וב-2008). 5,432 מתוך הספרים החדשים הם בשפה העברית, כש-86% מתוכם נכתבו במקור בעברית, והשאר תורגמו. 510 (9%) מהספרים מיועדים לילדים ונוער.

כ-15 מיליון ספרי קריאה ועיון נמכרו ב-2010 בישראל - נתון שהופך אותנו רשמית ל"עם הספר", עם ממוצע של יותר מ-2 ספרים לנפש.

תופעה מעניינת מתרחשת בענף הספרים המשומשים. כשספר חדש כיום עולה במקרה הטוב 33 שקל, אין פלא שענף הספרים המשומשים הולך ונעלם.

תופעה אחרת שמזכיר בעל חנות ספרים פרטית בתל-אביב, היא שבגלל המבצעים הכמותיים, אנשים בעיקר קונים ספרים ופחות קוראים ספרים. "לקוח בא לחנות בכדי לרכוש ספר ויוצא עם שלושה. שניים מתוכם הוא קונה רק בגלל המבצע. העדות לכך היא במצב הספרים המשומשים שאנשים מביאים לחנויות הרלוונטיות. אלא שהמצב השתנה מאחר שאין הצדקה רווחית למכור ספרים משומשים, ולכן, גם ספרים חדשים לגמרי אני מציע להעביר למיחזור נייר. עצוב ככל שזה יישמע, אבל זה המצב". חלק מהחנויות מעבירות ספרים משומשים לתרומה.

"האיום על קיומו של הענף אינו בא מכיוון התחזקותם של הספרים הדיגיטליים, משום שאנשים תמיד יעריכו ספר אמיתי בידיים", אומר אותו גורם ל"גלובס". "מדובר על שחיקת של עשרות אחוזים ברווחי הספרים בגלל המחירים וההנחות שמעניקות הרשתות לאורך כל השנה, בעוד שעלויות אחזקת החנויות לא ירדו - אלא להפך. רווח ליוצרים? זה כבר ירד לרמת המגוחך".

הרשתות הגדולות: הנחה על רכישה של 3 ספרים

צומת ספרים: 3 ספרים ב-99 שקל

מבצע הדגל של צומת ספרים הוא 3 ספרים ב-99 שקל. נזכיר כי מבצע שנערך במהלך השנה תמחר 4 ספרים ב-100 שקל. ברשת מדגישים כי בשבוע הספר, הדגש הוא לא על המחיר הנמוך ביותר אלא על המגוון הרחב של אלפי הספרים שנמצאים במבצע הכמות (לפי הרשת מדובר על 10,000 כותרים), שכן בתקופה זו "לא קונים רק רבי-מכר". על ספרים שלא במבצע תוענק הנחה של 25%.

סטימצקי: על כל ספר שני ספרים מתנה

מבצע הדגל של הרשת הוא שני ספרים מתנה ברכישת ספר (מתוך 450 כותרים). גם במבצע זה נתקלנו במהלך השנה. כאמור, אם בוחרים בספרים שהיקר בהם עולה פחות מ-99 שקל, הרי שמדובר בהוזלה משתלמת ביחס למבצע של צומת ספרים.

שימו לב שהמחיר הגבוה הוא הקובע, ולכן אם החלטתם לקחת 6 ספרים - חלקו אותם לשני חשבונות נפרדים בהתאם. ספרים בעברית שלא במבצע הזה נמכרים ב-25% הנחה.

מבדיקת "גלובס" לפי רבי-מכר (ראו טבלה) עולה כי לפי מבצע הדגל, ברוב המקרים סטימצקי הציעה את המחיר הנמוך בהשוואה לצומת ספרים או למחיר של ההוצאה בדוכן.

כדי לקדם את מועדון הלקוחות החדש יחסית של הרשת מוענקות הטבות ייחודיות לחברים ולמצטרפים חדשים: רב-מכר ב-20 שקל, 60% הנחה על ספרי מופת, הנחות על דיסקים ומשחקים ועוד. עלות המועדון: 30 שקל לשנה.

מחיר לספר במבצעי שבוע הספר
 מחיר לספר במבצעי שבוע הספר

מחוץ לרשתות הגדולות: הנחות גורפות ללא התניית קנייה

חנויות פרטיות: הנחה מהספר הראשון

גם ברשתות הקטנות ובחנויות הפרטיות יציינו את שבוע הספר בהנחות. זה זמן טוב לפרגן לעסקים קטנים, שחלקם גם מציעים מבצע מהספר הראשון:

* אקדמון: 60% הנחה על רבי-מכר וקלאסיקות.

* לוטוס: רבי-מכר ישנים וחדשים וקלאסיקות ב-30-40 שקל (המחיר מגלם הנחה של לפחות 50%).

* יודן: רבי-מכר וספרי ילדים במבצע 3 ב-99 שקל, מבצע 1+1 על ספרים נוספים, כל שאר החנות ב-30% (למעט ספרי לימוד).

מגה, שופרסל, רשת Yellow ואופיס דיפו: יש מציאות

את רצפת המכירה של חנויות הייעודיות למטרת מזון או ציוד משרדי השכילו המשווקים לנצל גם למכירת מוצרים שלכאורה אינן קשורים לסיבה לשמה נכנסו לחנות.

בין, היתר מדובר בסטנד ספרים שהפך להיות קבוע בחנויות שירות בתחנת דלק, בסופרמרקט ועוד. בתקופת שבוע הספר מוצעות הנחות לא רעות:

* yellow: ספר שני ב-70% הנחה.

* שופרסל דיל: רבי-מכר ב-50% הנחה.

* מגה: ספרים מובילים ב-30 שקל ("דירה להשכיר", "בון 7", "השיר העשירי" ועוד), ומבצע 1+1 על ספרים נוספים, בהם ספרי בישול.

* אופיס דיפו: 1+1, כולל ספרי בישול, ספרי ילדים וסיפורת.

ספרים שמשתלם לקנות מחוץ לרשתות הספרים
 ספרים שמשתלם לקנות מחוץ לרשתות הספרים

דוכני ההוצאות לאור בשבוע הספר: רב-מכר ב-20 שקל

דוכני שבוע הספר יתקיימו ב-11 מרכזי הערים עד 25 ביוני, והם מאפשרים לקונים לרכוש ישירות מהוצאות הספרים. ההנחות שיעניקו הוצאות הספרים בדוכנים לרוב מתייחסות לרכישה כמותית.

היתרון הוא היכולת לפרגן להוצאת הספרים ולאפשר לה להרוויח מהצרכן מבלי להפריש עמלה לחנות. כדי לא לאלץ את הקונים לרכוש ספרים מאותה הוצאה כדי למצות את המבצע, חלק מההוצאות משתפות פעולה במבצעי הכמות.

מבצעי הוצאות
 מבצעי הוצאות

קניות באינטרנט וספרים דיגיטליים: שווה לבדוק לפני שרצים לחנויות

אתרי אינטרנט: 60% הנחה

באתרים של סטימצקי (www.steimatzky.co.il) ושל צומת ספרים (www.booknet.co.il) מוצעים המבצעים הזהים לחנויות. משלוח חינם בדואר רגיל.

* www.boookme.co.il: מבצע קונים ספר אחד מקבלים 2 במתנה (295 ספרים במבצע), 1+1 על 620 ספרים אחרים (בישול, אלבומים, סיפורת). משלוח חינם בקנייה מ-130 שקל.

* עם עובד: באתר ההוצאה יש 50% הנחה על מגוון ספרים (משלוח חינם בדואר או 25 שקל עם שליח).

* www.focus.co.il: ספרי בריאות במבצע 2 ב-99 שקל.

* www.magnespress.co.il: הנחה של 60% על ספרי היסטוריה ופילוסופיה.

קופונים: 400 שקל לאנציקלופדיה

אתרי הרכישות הקבוצתיות לא פוסחים על שבוע הספר: ב-buy2 שובר ב-20 שקל ששוויו 40 שקל בסניף סטימצקי במבשרת-ציון, באתר "בא בטוב" אנציקלופדיית "אפקים" ב-400 שקל כולל משלוח (במקום ב-1,300 שקל).

* עם עובד: ניתן להוריד קופון מהאתר של ההוצאה לרכישת ספר ב-29 שקל.

* ידיעות ספרים: שוברים לספר ילדים ב-33 שקל.

שבוע הספר גם בדיגיטל

* ע-ברית: בחנות המקוונת של "עברית" (www.e-vrit.co.il) הקורא האלקטרוני של ניופאן, מבצע 1+1 על ספרים. בנוסף, יינתן זיכוי של 20 שקל לרכישה בחודש יולי. מדובר בקורא ספרים דיגיטלי עם מסך מגע בקוטר 6 אינטש עם זיכרון פנימי של 1.2 ג'יגה (כ-2,000 ספרים), ומחירו כ-900 שקל. ניתן להוריד ספרים גם לאייפד. המחיר: כ-45 שקל לספר.

* מנדלי מוכר ספרים (mendele.co.il): באתר תוענק הנחה של 25% על ספרים אלקטרוניים הניתנים לקריאה ב"עברית", אייפד, אייפון, אנדרואיד ועוד (למעט קינדל). באתר עשרות ספרים בקטגוריות שונות, וגם כאלה שקשה למצוא על מדפי החנויות. המחיר לספר כ-30 שקל (לפני הנחה).

* קצרצר: הוצאת הספרים הסלולרית משיקה אפליקציית ספרי ילדים לאייפון ולאייפד. בשלב זה מדובר על 3 הספרים "מעשה בחמישה בלונים", "איה פלוטו" ו"תירס חם". האפליקציה כוללת טקסט, סאונד ואנימציה. מחיר: 2 דולר לאייפון ו-5 דולר לאייפד.

רשתות הספרים לא מתעלמות מהזירה הווירטואלית, ובכללה גם ספרים דיגיטליים. כדי לשמור על פרופיל בזירה האינטרנטית משיקה צומת ספרים אפליקציה "הספר הישראלי שלי", שבו ישדרו הגולשים בווידיאו את המלצתם לספר ישראלי. סטימצקי מנצלת את טכנולוגיית QR המאפשרת סריקת קודים על-ידי מכשירים סלולריים מדור שלישי ומעלה. סריקת 4 ספרים שנבחרו יובילו לסרטון מצולם בידי הסופר שיספר על פרי עטו.