"הכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית תוביל לאלימות"

רון פרושאור, שגריר ישראל באו"ם לקראת ההצבעה בספטמבר: "לא נוותר על אף מדינה"

רון פרושאור, דיפלומט ותיק ומוערך במשרד החוץ, נכנס לתפקידו החדש כשגריר ישראל באו"ם ביום ה' שעבר, בידיעה ברורה שבספטמבר מצפה לו ולישראל תבוסה קשה ובלתי נמנעת. העצרת הכללית צפויה בעוד 3 חודשים להעניק הכרה למדינה פלסטינית עצמאית, תרחיש בלהות מבחינת ישראל, ודבר לא ישנה זאת, למעט הסכמה פלסטינית לגנוז או לדחות את יוזמת ההכרה. הסיכויים להסכמה כזו הולכים ומתמעטים מדי יום בהיעדר נכונות להתגמשות בירושלים וברמאללה.

בראיון ל"גלובס" ביום הראשון לכהונתו, מסרב פרושאור להרים ידיים ואומר כי "יש סיכוי לא רע לגבש מיעוט מוסרי" מבין חברות האו"ם, שיתנגד להצעה להכיר במדינה פלסטינית. לדבריו, זה יהיה מסר לעולם שישנן מדינות רבות, אמנם לא רוב, שדוחות את הגישה שצעד חד צדדי של הפלסטינים יוכל להביא לשלום. "חשוב שההחלטה לא תתקבל פה אחד, וזאת בהחלט נוכל להשיג", הוא אומר.

- כמה מדינות להערכתך, תגייס ישראל להצביע נגד ההכרה במדינה פלסטינית?

"ראש הממשלה דיבר על כ-30 מדינות וזו נראית לי תחזית ריאלית".

- האם זה אומר שתמקדו את מאמצי השכנוע שלכם במדינות המערב?

"זאת לא אמרתי. אנחנו לא מוותרים על אף מדינה. אנחנו נמצאים עכשיו בשלב מיפוי המדינות השונות. אנו מחליטים למי לפנות ואיך לפנות. ישנן 192 מדינות חברות באו"ם. אנחנו לא מוותרים על מדינות אמריקה הלטינית, האגן הקריבי או המדינות שלאורך חופי האוקיינוס השקט. גם לא על מדינות אסיה".

- אמריקה הלטינית? איזו מדינה בחלק זה של העולם תצביע עם ישראל?

"מקסיקו עשויה להצטרף, למשל".

- אתה מודע לקיומו של רוב מובנה נגד ישראל?

"יש רוב אוטומטי נגדנו", הוא אומר. "יש מדינות שאותן לא נוכל לשכנע. הרוב האוטומטי הזה יכול להעביר החלטה בעצרת שהשמש זורחת בחצות הלילה".

- כלומר אתה חותם על גישת "או"ם שמום"?

"בהחלט לא. אנחנו נכנסים לכל מאבק במסגרת האו"ם במצב של נחיתות מספרית, אך כל מאבק הוא ראוי ועלינו להמשיך לעבוד עם הארגון הזה. אסור לשכוח שהגענו להישגים. למשל, בהיותי מנכ"ל המשרד, הסכים האו"ם לקיים את יום השואה. חוץ מזה, כולם מדברים על העצרת הכללית, שבה קולה של מדינה זעירה שווה לקולה של ארה"ב, ולא מדברים על מועצת הביטחון, שבה מתקבלות ההחלטות המעשיות החשובות ושבה זכות הווטו של ארה"ב הופעלה יותר מפעם אחת".

- מה בעצם הבעיה עם ההכרה של האו"ם במדינה פלסטינית? הרי ראש הממשלה נתניהו הצהיר שהוא תומך בהקמת מדינה כזו.

"הבעיה היא שמדובר בפעולה חד-צדדית, שאינה מבוססת על מו"מ עם ישראל. אני משוכנע שהכרזה חד-צדדית על מדינה פלסטינית תוביל לאלימות. אף החלטה של העצרת הכללית לא תשנה דבר בשטח בלי הסכמת ישראל".

- הפלסטינים לא מחוברים למציאות

"נדמה לי שהפלסטינים לא מחוברים למציאות. הדרמה של החלטת העצרת תעלה את רמת הציפיות שלהם וזה מסוכן".

- איך היית מגדיר את משימתך העיקרית באו"ם?

"בלימת תהליכי הדה-לגיטימציה והדמוניזציה נגד ישראל, שמתנהלים באו"ם כמו גם בעולם כולו. אלה תהליכים שחודרים לאיטם לזרם המרכזי של השיח הגלובלי. את זה צריך לעקור מהשורש".