נשיא ארה"ב אובמה: ייתכנו חילוקי דעות טקטיים עם ישראל

ועם זאת, שתי המדינות "יוסיפו להיות בעלות ברית וידידות איתנות" ■ בנאום לפני פעילים יהודיים במפלגה הדמוקרטית קרא אובמה לסייע בעיצוב חשיבת ישראל וארה"ב על הסכסוך במזה"ת

בנאום בפורום של פעילים יהודים במפלגה הדמוקרטית, בוושינגטון, אמר אמש (ב') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי ייתכנו "רגעים" של "חילוקי דעות טקטיים" בין ישראל לארה"ב במשך "6, 12 או 24 החודשים הקרובים", אך שתי המדינות "יוסיפו להיות בעלות ברית וידידות איתנות".

כמו בנאומיו הקודמים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הלך אובמה על חבל דק מאוד: מצד אחד הוא הדגיש באזני שומעיו את המחויבות האמריקנית החזקה לביטחון ישראל ואת עבותות הידידות בין שתי המדינות; מהצד האחר הוא קרא שוב לישראל ולתומכיה בארה"ב לנצל את חלון ההזדמנויות במזה"ת. בסופו של דבר, הנאום היה שעטנז של דברי הרגעה ושל קריאות להתגמשות פוליטית. הגזר היה נתון, אבל לא היה מקל, אולי מפני שאובמה זקוק לקולות (ותרומות) של יהודים במדינות מפתח כמו ניו-יורק, פלורידה, אילינוי או קליפורניה בבחירות לנשיאות ב-2012.

כל אחד מ-80 הנוכחים שילם לפחות 25 אלף דולר (וחלקם 35 אלף דולר, לפי הקרבה לשולחן הנשיא) באירוע שהוגדר כ"סעודת ערב עם תומכים בקשרים חזקים בין ארה"ב לישראל". כל ההכנסות מיועדות לקרן למימון הקמפיין של אובמה. מארגני האירוע אמרו, שמספר המשתתפים בסעודה הגיע למקסימום המתוכנן. אובמה, כמו קודמיו, משתתף לפחות פעם בשבוע באירועים לגיוס כספים למימון מסע הבחירות לבית הלבן ולקונגרס.

אובמה אמר, כי "המסר החשוב ביותר שאני רוצה להשמיע לכם הלילה הוא, שגם כאשר ננסה לנהל מצב מאתגר וקשה מאוד בשנה או בשנתיים הבאות, בעשור הבא, עדיין יהיה עקרון שלא יהיה אפשר להפר אותו: ארה"ב וישראל יוסיפו להיות בעלות ברית וידידות איתנות (כאן נאלץ אובמה להפסיק לרגע בגלל תשואות עזות), את עבותות הידידות ביניהן לא יהיה אפשר לנתק, וביטחון ישראל יהיה תמיד בראש סולם העדיפויות שלנו בכל מה שקשור לניהול מדיניות החוץ שלנו".

"הסיבה לכך היא, שזה הדבר הנכון לעשותו, מפני שישראל היא בעלת הברית והידידה הקרובה ביותר שלנו, מפני שיש בה דמוקרטיה חסונה ומפני שהיא חולקת את הערכים והעקרונות שלנו", הכריז אובמה.

"אך בה בעת נכון גם לומר, שהן ארה"ב והן ישראל יצטרכו לבחון את התוואי החדש במזה"ת מזווית שונה", הוסיף נשיא ארה"ב. "שוב לא יהיה זה מספיק לחזור ולעשות את כל הדברים שאותם כבר עשינו ולצפות שאיכשהו הדברים יסתדרו. נצטרך להיות יצירתיים ומעורבים. נצטרך לחפש הזדמנויות במקומות שבהם נזהה את הדחפים החיובים במזה"ת, מקומות שבהם הדחפים השליליים נחלשו".

לדבריו, "נצטרך להיות מעורבים מבחינה דיפלומטית... נצטרך למצוא מי השותפים שלנו שנוכל לעבוד אתם ולחזקם, וכיצד לבודד ולהחליש את אלה שאינם מוכנים לעבוד איתנו".

אובמה ציין, שאת כל הדברים האלה יהיה צריך לעשות מעמדה של עוצמה ולכן ממשלו עשה יותר מכל ממשל אחר ב-25 השנים שחלפו לחיזוק ביטחונה של ישראל, הייתרון הצבאי האיכותי שלה ויכולות ההגנה שלה. "אנחנו נוקטים את המחויבות הזו באופן עקבי", הכריז הנשיא.

הוא הכריז כי בעוד שיהיו "חילוקי דעות טקטיים" בחודשים הקרובים, יש חזון שישמש כ"כוכב הצפון" לארה"ב: חזון שבו ישראל היא מדינה יהודית בטוחה, שיכולה לחיות בשלום עם שכנותיה, שבה ילדים יכולים לעלות לאוטובוס או ללכת לישון בלילה בלי לחשוש ממטחי טילים, ושתושביה נהנים מקשרים נורמליים עם מדינות האזור.

אובמה קרא לנוכחים לנהל דיאלוג גלוי לב עם הממשל ולסייע בעיצוב החשיבה האמריקנית והישראלית על ההזדמנויות והאתגרים במזה"ת.