כבל: לבטל עמלת פירעון במשכנתא - "משפחות נהרסות"

כבל: "2,000 ישראלים מאבדים בתיהם בשנה עקב אי עמידה במשכנתא; הבנקים מפרקים להם את החיים" ■ "מדובר בעמלה העומדת על מאות אלפי שקלים"

הצעת חוק שהגיש היום (ג') ח"כ איתן כבל מבקשת לבטל את עמלת הפירעון המוקדם שגובים הבנקים בעת מכירת נכס של לווה, מאחר שבעצם מימוש הנכס משיב הבנק את כספי ההלוואה.

הצעה זו נועדה למעשה להגן על אזרחים שנטלו משכנתא, אך נאלצו למכור את בתיהם מאחר שלא עמדו בתשלומים. לפי ח"כ כבל, מדי שנה נאלצים כ-2,000 אזרחים להיפרד מבתיהם לאחר שלא עמדו בתשלומי המשכנתא. הבנקים מוכרים את הבתים על מנת להשיב לעצמם את כספי ההלוואה שהעניקו.

בהסבר להצעת החוק נכתב: "מדי שנה נקלעות משפחות רבות למצב שכזה; משפחות אלו לקחו משכנתאות מבנקים במטרה לשכן משפחתם במגורי קבע הולמים, אך כעבור מספר שנים נקלעו לקשיים כלכליים כבדים, בעקבותיהם אין ידם משגת כדי לשלם את תשלומי המשכנתא. בתגובה לכך הבנקים מפעילים סוללות עורכי דין, המוציאים צווי הוצאה לפועל, מעקלים חשבונות והכנסות, ומפנים את הלווה מביתו על מנת למכור את ביתו ולקבל את כספי המשכנתא חזרה. הליכים אלו מובילים לפירוק משפחות, לצלקות נפשיות ולפגיעות בריאותיות בבני המשפחה.

"לפי המצב החוקי הקיים כיום, אדם המבקש לשלם את כל כספי המשכנתא לפני תום המועד, משלם עמלת פירעון מוקדם אותה גובה הבנק, בשל כספים שהוא מפסיד בעקבות הפסקת תשלום המשכנתא. אולם כאמור, הבנקים גובים עמלות אלו לא רק מאלו שידם משגת לסיים תשלומי המשכנתא מבעוד מועד, אלא גם מאלו שנלקחו מהם בתיהם במטרה להשיב את כספי החוב. מדובר בעמלה העומדת על מאות אלפי שקלים".