התעשייה האווירית ואיירבוס יפתחו יחד מטוס התרעה

הצפי: מכירות במיליארדי דולרים ■ החברות חתמו בסלון האווירי בפריז על מזכר הבנות ■ יסבו במשותף מטוסי תובלה למשימות מודיעין, התרעה ובקרה אווירית

שיתוף פעולה חדש בין התעשייה האווירית לבין החברה הבת של איירבוס, Airbus Military, יאפשר פיתוח ושיווק משותפים של מטוס למשימות התרעה ובקרה אווירית. שתי החברות חתמו היום (ג') על מזכר הבנות בנושא, במסגרת אירועי הסלון האווירי שנפתח בתחילת השבוע בפריז, וזאת אחרי משא ומתן ממושך שנמשך יותר משנה.

על-פי ההסכם בין החברות, מטוסים מדגם C-295, המיוצרים בידי החברה הבת של איירבוס ומשמשים למשימות תובלה וסיור ימי, יעברו הסבה מקיפה ושינויים מבניים תוך שילוב של מערכות חישה ומכ"ם מתקדמות של אלתא, החברה הבת של תע"א, וישמשו כמטוסי התרעה מתקדמים. אב טיפוס של המטוס החדש נחת בימים האחרונים בשדה התעופה בלה בורז'ה בצרפת, שבו מתקיים הסלון האווירי, והיום הוא הוצג לציבור המבקרים בתערוכה האווירית הגדולה בעולם. אב הטיפוס נבנה במפעלי Airbus Military בסביליה שבספרד.

בתע"א ובאיירבוס אמרו כי בין המערכות המתקדמות של מטוס ההתרעה, נמנית גם מערכת מכ"ם מהדור המתקדם ביותר, המאפשרת סריקה אלקטרונית אקטיבית ובכך מספקת מעקב בזמן אמת אחר אובייקטים שונים בזירה הימית ובזירה האווירית. הדגם החדש של המטוס ייקרא C-295 AEW, ומבחינת תע"א ואלתא, הוא יצטרף לרשימת המוצרים שהן מציעות בתחום מטוסי המשימה לצורכי התרעה.

"מכפיל כוח"

מומחי תעופה המשתתפים בסלון בפריז העריכו בשיחה עם "גלובס" את פוטנציאל המכירות המשותפות של מטוסים אלה בכמה מיליארדי דולרים בעשור הקרוב. מנכ"ל אלתא, נסים הדס, אמר ל"גלובס" כי מדובר בהסכם אסטרטגי: "הביקוש בכל העולם למטוסי התרעה מעין אלה צפוי לגבור בשנים הקרובות, וזאת בשל איומי טרור והצורך להדק את הבקרה על הגבולות, וכך גם את הבקרה האווירית. מדינות רבות בעולם חשות בצורך בכלים כאלה, ואנו מציעים לשוק זה חבילה רלוונטית. אין לי ספק שההסכם עם חברה בת של ענקית בסדר גודל של איירבוס, יאפשר לנו לפרוץ לשווקים חדשים ברחבי העולם",

אמר הדס והוסיף "בעידן של גלובליזציה קיימת דרישה למערכות מתקדמות תוך אספקתן בזמנים קצרים במיוחד, ורק באמצעות שיתופי פעולה כאלה אפשר לעמוד בה ולהישאר רלוונטיים בשווקים התחרותיים". מנכ"ל תע"א, יצחק ניסן, הגדיר את ההסכם כ"מכפיל כוח אסטרטגי".