אברהם הירשזון: "מצבי הכלכלי קשה, אך זו לא התמוטטות"

שר האוצר לשעבר אמר את הדברים במסגרת עדותו בתביעה בסך 190 מיליון שקל שמנהלת קרן הפנסיה הע"ל נגד שורה של בכירים לשעבר בקרן, ובהם הירשזון ומיקי צולר

"נכון להיום המצב הכלכלי שלי קשה, לא הייתי מגדיר זאת כהתמוטטות", כך העיד היום (ג') שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בתביעת הענק שמנהלת קרן הפנסיה הע"ל (הסתדרות העובדים הלאומית) נגד שורה של בכירים לשעבר בקרן, ובהם גם מיקי צולר.

במסגרת תביעת הקרן הוטלו עיקולים על נכסים שונים של הירשזון, המרצה עונש של כ-5.5 שנות מאסר לאחר שהורשע בגניבת 2.5 מיליון שקל מכספי הע"ל.

עדותו של הירשזון עסקה ב-3 חלקות שעליהן הוטלו עיקולים, ושבמשך 20 שנה היו רשומות על שמו, וב-2002 הוא העבירן במתנה לילדיו, כשהן נותרות רשומות על שמו.

עופר הירשזון, בנו של שר האוצר לשעבר, טוען באמצעות עו"ד רמי דקל כי בית המשפט הטיל בטעות עיקולים על נכסים הרשומים על שם אביו. לטענתו, אביו העביר לו ולאחיו את הזכויות במקרקעין ללא תמורה, ורק משיקולים של היטל השבחה לא נרשמו הזכויות על שם הילדים.

הירשזון הסביר את העניין בעדותו: "אחרי הרבה שנים שהקרקע הייתה חקלאית, היייתי נתון בהליכים כאלה ואחרים, ולכן החלטתי לעשות סדר בתקופה הזאת ולהעביר את הקרקע לילדיי. עסקתי בטיפול באשתי וגידלתי ילדים, באותה תקופה לא חשבתי להעביר את הקרקע על שם ילדיי".

עו"ד ארנון שגב, שמייצג את הע"ל, שב ושאל את הירשזון מדוע משנת 2002 הוא לא פעל לרשום את הזכויות במגרש על שמו של בנו עופר. "המגרש היה של עופר, רציתי שילדיי יחיו אחד ליד השני, חסכתי להם את המגרשים האלה כדי שיהיה להם משהו בחיים. אנחנו משפחה שסומכת אחד על השני, הוא לא עשה זאת מטעמים שלו... המגרשים נקנו בתום-לב עבור הילדים", השיב הירשזון.

עו"ד שגב הזכיר להירשזון את עדותו של בנו, שבה אמר כי במשך השנים מאז 2007 הוא מימן את אביו בלמעלה ממיליון שקל. "אני לא עשיתי תחשיב מדויק בכמה הוא מימן אותי, אבל אם עופר אומר - הוא יודע מה הוא אומר", השיב שר האוצר לשעבר.

עו"ד שגב אמר להירשזון: "זאת כנראה תחושה לא נעימה שילדיך תומכים בך", וזה השיב: "אני יודע שילדיי עושים את זה מכל הלב, ואני מודה להם על כך שהם עוזרים כשאני זקוק לעזרה וסועדים אותי גם כלכלית וגם נפשית".

3 פרשות

ב-2009 הגישה קרן הע"ל תביעה בסכום של 190 מיליון שקל נגד הירשזון וצולר, לשעבר יו"ר קופת-חולים לאומית. התביעה מתייחסת להתנהלויות בקרן בין השנים 1998 ל-2005, ביחס ל-3 פרשות: פרשת שיפוץ המלון "הוד המדבר" השייך לקרן, פרשת פושקין והבונוס לצולר בעקבות השלמת ההשתלטות על דש איפקס.

בפרשת שיפוץ המלון נטען כי בין 1998 ל-2002 יזמו, בין השאר, הירשזון וצולר את שיפוץ המלון בסכום של יותר מ-100 מיליון שקל, שמומנו על-ידי עמיתי הקרן; פרשת פושקין מתייחסת לכך שצולר גזל בשנים 2003-2006 את מלוא דמי הניהול ששילמו העמיתים ואת רווחי הקרן, וזאת באמצעות חברת פושקין שבבעלותו ובבעלות החברה-הבת של הקרן; ופרשת הבונוס מתייחסת לכך שב-2004 העניקו הנתבעים בדיעבד לצולר בונוס של 5% ממניות דש איפקס, שנרכשו באמצעות כספי הקרן.