עלייה של 25% במשיכות מקופות הגמל בחודש מאי

בחודש שעבר נמשכו מקופות הגמל האישיות 767 מיליון שקל, והוא הפך לגרוע ביותר מאז 2008 ■ ילין לפידות שוברת את שיאי הגיוסים: 1.1 מיליארד שקל מתחילת השנה

2.4 מיליארד שקל, אלו הפסדי עמיתי קופות הגמל לאחר הירידות בחודש מאי. ההפסדים נובעים כמובן מהירידות בשווקים, אבל נתוני הגמל נט חושפים מגמה מדאיגה. המשיכות (כספים שהעמית מוציא מהקופה לחשבון הבנק שלו ולא מעביר אותם לקופה אחרת) מקופות הגמל האישיות קפצו והגיעו ל-767 מיליון שקל. סכום זה גבוה ב-25% מהממוצע החודשי בשנה האחרונה. מקופות כלל ביטוח למשל יצאו 195 מיליון שקל.

מאי גם היה חודש השיא במשיכות לשנת 2011, והחודש עם המשיכות הגבוהות ביותר מאז סוף 2008. האם מדובר בתגובה אגרסיבית של עמיתי הגמל לירידות? עדיין מוקדם מדי להגיד, אבל בכירים בענף מעריכים כי המשיכות התגברו גם בחודש יוני. נתונים בדוקים יהיו רק בעוד כמה שבועות.

היקף הנכסים בשוק הגמל עמד בסוף מאי על 303.7 מיליארד שקל. בשוק אין צמיחה, ובנטרול התשואה, קטן השוק ב-12 החודשים האחרונים ב-0.52%.

בחלוקה לסוגי קופות מנהלות קופות הגמל 168.5 מיליארד שקל, כאשר בקרנות ההשתלמות 112.5 מיליארד שקל והיתר בקופות הפיצויים המרכזיות.

גוברים הפדיונות אצל דש

בשוק עצמו עסקים כרגיל. ילין לפידות שבר החודש שיא נוסף כשהגיע להעברות של מעל מיליארד שקל (1.07 מיליארד שקל) תוך חמישה חודשים בלבד, ולצבירה של 1.14 מיליארד שקל. זהו קצב צבירה חסר תקדים לגוף המנהל כ-5 מיליארד שקל.

במאי עצמו גייס בית ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות 256 מיליון שקל, מתוכם 248 מיליון שקל גויסו מקופות של המתחרים. ההערכות הן כי להצלחה של ילין אחראים יועצי ההשקעות בבנקים, שמזרימים לילין מדי חודש עשרות מיליוני שקלים. היועצים אינם מוטים כמו סוכני הביטוח, ולכן המלצתם אובייקטיבית. גופים מגייסים נוספים הם כלל ביטוח (357 מיליון שקל), אנליסט (98 מיליון שקל), אי.בי.אי 66) מיליון שקל), מנורה מבטחים (44 מיליון שקל) והראל (43 מיליון שקל).

במקום הראשון מבין הגופים הפודים שמהם יוצאים כספים לקופות אחרות נמצאת, וזה כבר שגרה, פסגות בניהולו של רונן טוב. מתחילת השנה יצאו מקופות פסגות 806 מיליון שקל, כאשר מאזן הצבירה בפסגות (הפקדות פחות משיכות) שלילי, ועומד על כחצי מיליארד שקל. עוד 292 מיליון שקל עברו לקופות אחרות, ובמאי לבדו איבדה פסגות 60 מיליון שקל לקופות מתחריה.

גוף נוסף הנמצא בבעיה הוא דש בניהולו של ידין ענתבי. משהו לא טוב קורה במערך הגיוס של דש, ולראשונה מאז 2008 דש רושמת צבירה נטו חודשית שלילית (של 28 מיליון שקל). המשיכות מהקופות קפצו מ-87 מיליון שקל ל-160 מיליון שקל, וההעברות לקופות אחרות עמדו על 44 מיליון שקל.

בחברה האחות איפקס המצב לא יותר טוב, והקופות עברו במאי מגיוסים חיוביים לשליליים. מנגד, אלטשולר שחם החלה סוף סוף לנצל את מיקומה הגבוה בדירוג התשואות. במאי עברו קופות אלטשולר למאזן העברות חיובי, אם כי של 5 מיליון שקל בלבד.