"יהיו המון הזדמנויות ביוון - גרמניה לא תתן לה ליפול"

אמיר איל, יו"ר קבוצת אינפיניטי: "יוון יותר מדי גדולה לבנקים הגרמניים על מנת שגרמניה תתן לה ליפול" ■ "הריבית בישראל לא תעלה עד סוף השנה" ■ "האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות"

"יוון יותר מדי גדולה לבנקים הגרמניים על מנת שגרמניה תתן לה ליפול. גרמניה יודעת שאם יוון נופלת יתחיל תהליך דומינו שיוביל לפירוק גוש מדינות האירו והמטבע שלהן. לא רק שהבנקים ימחקו הרבה כסף, אלא יקרה דבר הרבה יותר מהותי לכלכלה הגרמנית - מאחר והאירו הוא פקטור מאד חשוב לכלכלה הגרמנית ומאחר שהוא משקלל בתוכו גם את כוח הקנייה של מדינות אחרות בגוש ולא רק של גרמניה -לכן האירו חלש יותר ממה שהיה יכול להיות המארק הגרמני אם לא היה אירו. כלומר הנחה שגוש האירו לא יהיה קיים, יפגע בגרמניה כי כיום האירו מהווה למעשה סובסידיה לתעשייה וליצוא הגרמני וגרמניה לא תרצה לוותר על זה" אומר הערב ל"גלובס" אמיר איל, יו"ר קבוצת אינפיניטי.

לדבריו, "בעיית משבר החובות של יוון תהיה מוכרחה למצוא פיתרון יצירתי מכיוון שכיום החוב עצמו אינו העניין המרכזי אלא מצב של משבר בשוק ה-CDS (חוזי הביטוח מפני חדלות פירעון) שלהם הוא שיגרום להפסדים מאד גדולים וזה יקרה אם יוון תגיע לתספורת או לחדלות פירעון. ברור גם שאם לא היה גוש האירו, אזי הדרכמות היווניות היו מתמודדות כיום עם פיחות אדיר. גוש האירו יצר חוסר שיווי משקל שפועל לטובת החזקים ולכן אין למדינות החזקות עניין להפסיק אותו".

איל מציין בהקשר זה את חדלות הפירעון אליה הגיעה בעבר ארגנטינה, אשר מחזיקי האגח שלה נאלצו לעבור תיספורת רצינית - וסוף העולם לא הגיע והמדינה הצליחה להתאושש. "גם ליוון יימצא יתרון יצירתי שמשמעותו תהיה ירידה משמעותית ברמת החיים ואי-שקט פוליטי - אבל בהחלט לא סוף העולם". לדעתו "דווקא צפויות להיות המון הזדמנויות עסקיות במדינה היפיפיה הזו, צריך לחכות ולראות מה יופרט ובמה ניתן יהיה להשקיע. אבל לא רק יוון מעניינת להשקעה גם בספרד ופורטוגל יהיו הרבה הזדמנויות טובות להשקעה שיחשפו בשל השפל".

הסינים ישמרו על ארה"ב

"בעברו השני של האוקיינוס האטלנטי, בארה"ב יש בעיית גירעון מאד מאד גדולה אבל יש לה שני דברים שאי אפשר לקחת לה: מכונת ההדפסה ואת הכוח שיוצר מצבה כלווה גדול. הסינים מאד רוצים לשמור על האמריקנים כי הם המחזיקים הגדולים באגרות החוב האמריקניות. האמריקנים מאד רוצים כיום אינפלציה גבוהה יחסית (לא יותר מדי) כי היא שוחקת ראלית את ההתחיבויות הנומינליות שלהם ומאפשרת לכלכלה זמן נוסף להתאוששות.

"אין ספק שהממשל הפדרלי יקצץ את התקציב השאלה היא רק בכמה. סביר להניח שהקונגרס בסופו של דבר יעלה את תקרת החוב על מנת שארה"ב לא תיפגע מאפקט דומינו בניגזרים מסוג CDS שעלול להחזיר אותה לכאוס פיננסי. מה שיכול להביא את השינוי בארה"ב הוא איזה שהוא שובר שיוויון אליו תגיע ארה"ב מול סין, זאת בעקבות התייצבות של הצמיחה בסין או משבר בה לאחר שנים ארוכות של צמיחה מטאורית. הדבר יכריח את הסינים לתסף את היואן כנגד הדולר כאמצעי מניעה מפני בועת הנכסים הנוצרת בה וכפועל יוצא מכך, יסייע הדבר לכלכלה האמריקנית להימנע מהעמקת המשבר בה.

"ברגע שבארה"ב יתייצבו מחירי הנדל"ן - תהיה זו האינדיקציה הטובה ביותר כי אנו עומדים לפני שינוי במגמה וכי ההתאוששות בארה"ב תתפוס את קדמת הבמה. אז נראה גם את הריבית בארה"ב עולה ואת הדולר מתחזק, אבל כרגע אין לזה צ'אנס אנחנו עוד רחוקים מהמצב הזה.

הריבית בישראל לא תעלה עד סוף השנה

"מאחר ובטווח הזמן הקרוב אין סיכוי שנראה העלאת ריבית בארה"ב, אז הפער הגדול שכבר קיים בין הריבית השקלית לריבית הדולרית - לא יאפשר לנגיד בנק ישראל להעלות את הריבית במשק הישראלי עד סוף השנה, ואם יעלה, זו תהיה העלאה מינורית בלבד. העלאה חדה מדי תגרום לשטף דולרים לארץ ובזה פישר לא מעוניין כיום כשהוא יושב על הר של כ-80 מיליארד דולר. התרחיש שיצדיק את העלאת הריבית יהיה המקרה בו תהיה זרימה החוצה של משקיעים זרים - והעלאת הריבית תהווה אז סוג של גורם משיכה". הציפיות האינפלציוניות בשוק כיום גבוהות יותר מה שאמיר איל צופה שתהיה האינפלציה בפועל בישראל ולכן להערכתו הסיכוי להעלאת ריבית אף קטן.

יש עושק סמוי ומתמשך של הציבור הישראלי

"מסתמן שיש איזשהו אליהום על רמת המחירים של המוצרים בארץ, אבל זה מוצדק מאחר שיש עושק סמוי ומתמשך של הציבור בישראל, מבלי שהרגולטור נתן על כך את דעתו. הלחץ על המחירים צפוי להיות כלפי מטה וגם זה ישפיע על ירידת האינפלציה במשק. נראה כי כיום כבר ישנה הבנה של הממשלה כי נדרשות הורדות מחירים בתחומים רבים כמו בתחום הנדל"ן, הסלולר ובמחירי המוצרים הקמעונאיים - חבל שההבנה הזו לא קרתה עוד קודם.

"שוב בולטת עוצמתה של המדיה הפתוחה המציפה כיום את הצרכן סופי בכל כך הרבה מידע וגם בולטת השפעתה על דרג מקבלי החלטות. עם זאת, הגורם הפסיכו-כלכלי הוא שמוביל את קבלת ההחלטות וגם מזה צריך להיזהר מאד, על מנת שהכאוס, לכאורה, הזה לא יוביל להחלטות שגויות. יש לשקול לאט ולבצע מהר ובעיקר להיזהר מזיגזוגים.

על מצב השוק המקומי אומר איל כי "כל עוד הריבית לא תעלה השוק המקומי צפוי להתייצב, עם כי חוסר הוודאות הגיאו-פוליטית עשוי להאריך את תקופת תנודתיות היתר עד לספטמבר. הפידיונות מקרנות הנאמנות הן שיכתיבו את הטון ואת הכיוון בשוק, כמו גם השינויים שיהיו בשווקים בעולם הרחב. חלק מהבנקים (מציין את דיסקונט), התעשיות הבטחוניות (מציין את אלביט) והחברות המייצרות מזומנים (מציין את בזק) הם התחומים שנראים אטרקטיביים. ככלל הבורסה לא נראית כרגע יקרה, אך המצב בבורסה תמיד יכול להתהפך. עם זאת על המשקיעים לדבוק בהחלטות ההשקעה שלהם ולטווח ארוך לא להתפתות לקניות ומכירות תכופות מדי".