סעודיה נגד איראן: נפעיל נשק הנפט בגלל תכנית הגרעין

בכיר במשפחת המלוכה הסעודית: "איראן פגיעה מאוד במגזר הנפט ויש הרבה שניתן לעשות כדי לסחוט אותה בתחום זה" ■ ברקע - קרע באופ"ק: איראן שואפת להעלות מחיר הנפט

הסלמה חדה במלחמה הקרה בין סעודיה לאיראן: בכיר במשפחת המלוכה הסעודית מאיים שריאד תפעיל את נשק הנפט נגד איראן במאמץ להחניק את הכנסות שלטון האייתאללות מיצוא נפט ולפגוע בתכנית הגרעין האיראנית. בכך מצטרפת סעודיה לארה"ב בהובלת הקמפיין הגלובלי נגד מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. הנהנית העיקרית מהצלחת קמפיין זה תהיה כמובן ישראל.

את האיום על איראן השמיע הנסיך טורקי אל פייסל, לשעבר ראש המודיעין הסעודי, שגריר ארצו בוושינגטון ובלונדון, ומקורב למשפחת המלוכה בריאד, בפגישה פרטית סגורה של אנשי צבא בריטיים ואמריקניים בבסיס חיל האוויר המלכותי מוסלוורת, ליד לונדון, במועד מוקדם יותר החודש. "וול סטריט ג'רנל" פרסם את דברי הנסיך אתמול (ג'), הוא הצהיר שאם איראן תפסיק לייצא נפט, כצעד עונשין נגד מאמצי המערב לפגוע בתכנית הגרעין שלה, תפעל סעודיה למלא את החסר בשוק הגלובלי, מהלך שעשוי להנחית מכה קשה על מצבה הפיננסי של איראן.

הנסיך גם הכריז, שאם איראן תוסיף לקדם את מאמצי הפיתוח של נשק גרעיני, תיאלץ סעודיה ללכת בעקבותיה. הוא אמר, שריאד מוכנה לרתום את כל נכסיה הכלכליים, הדיפלומטיים והביטחוניים במאמץ להתמודד עם השאיפות האזוריות של האיראנים. "איראן פגיעה מאוד במגזר הנפט ובתחום זה יש הרבה מה לעשות כדי לסחוט את הממשלה הנוכחית בטהראן", אמר אל פייסל.

התקוממויות האביב הערבי העצימו את היריבות המסורתית בין סעודיה לאיראן, שמתעמתות במאמץ לרכוש השפעה על שכנותיהן, מסוריה עד תימן. זו מלחמה קרה, אמר ה"ג'רנל", מלחמה מבוססת נפט ואידיאולוגיה, בין המוסלמים השיעיים ששולטים באיראן לבין משפחת המלוכה הסונית בריאד, כשכל צד רואה עצמו מנהיג מוסלמי תבל.

דיפלומטיים ערביים ואמריקניים אמרו לעיתון, כי משפחת המלוכה הסעודית משתמשת לעיתים תכופות בטורקי אל פייסל כדי להפריח רעיונות לגבי המדיניות העתידית של ריאד. סעודיה נוקטת מדיניות חוץ תוקפנית מזה יותר משנה, לעיתים קרובות בניגוד לשאיפות ארה"ב. גורמים רשמיים סעודיים מתחו ביקורת על התמיכה הפומבית שהעניק ממשל אובמה להתקוממויות במצרים ובבחריין וטענו שהתמיכה הזו שיחקה לידי איראן. "הרבה אנשים בסעודיה חושבים כך", אמר גורם ערבי רשמי בכיר.

"צריך לשים קץ למאמצי ההתערבות וערעור היציבות של איראן במדינות שבהן יש רוב שיעי, כגון עיראק ובחריין, וכן במדינות שיש בהן אוכלוסיות שיעיות ניכרות", אמר הנסיך. "סעודיה תתנגד לכל פעולה איראנית במדינות אחרות מפני שעמדתה היא, שלאיראן אין שום זכות להתערב בענייניהן של מדינות זרות".

סעודיה מתכננת להגדיל את תפוקת הנפט ביותר ממיליון חביות

לאורך כל ההיסטוריה שלה נהגה סעודיה איפוק בשימוש בנפט כנשק אסטרטגי. אך מזה כמה שבועות לוחצת ריאד על חברות אופ"ק, קארטל יצואניות הנפט, להגדיל את תפוקת הנפט שלהן במאמץ להביא לירידות מחירים בשוקי האנרגיה. איראן מתנגדת נמרצות למדיניות זו.

ביום שבו נאם הנסיך בבריטניה, נחצה אופ"ק לשני מחנות: האחד, בראשות סעודיה, שדוחף להגברת התפוקה, והאחר בראשות איראן, שקורא לשמור על מכסות התפוקה הקיימות. לאחר ששני המחנות לא הצליחו להגיע להסכמה, מתכננת סעודיה להגדיל את מכסת התפוקה שלה במיליון חבילות ביום כבר ביוני, מחוץ למסגרת אופ"ק, כדי להוזיל את מחירי האנרגיה בשוק הגלובלי, לדברי פקידים במדינות המפרץ. הם אומרים, שהאמירויות הערביות המאוחדות וכוויית יצטרפו ליזמה הסעודית ויגדילו אף הן תפוקת הנפט שלהן.

טורקי אל פייסל אמר בנאומו, שסעודיה תוכל לפצות בנקל על כל ירידה בתפוקת הנפט של איראן, שתנבע מהחלטה להעניש את המערב או מכל סיבה אחרת. הוא טען, שכל צמצום בתפוקת הנפט יגרום נזק קשה למשטר האייתאללות. 50% מהכנסות איראן נובעות מיצוא נפט..

"כדי לשים זאת בפרספקטיבה הנכונה, לסעודיה יש יכולת ייצור עודף כה גדולה, כמעט ארבעה מיליון חביות ביום, עד שנוכל להזרים לשוק כמעט מיידית את כל הכמויות שתגרע איראן מיצוא הנפט שלה", אמר הנסיך.

פקידים אמריקניים אמרו אתמול, כי סעודיה לא הודיעה לוושינגטון על תכניות להגדלת התפוקה. אך בכירים בממשל אובמה מבקשים מהסעודים מזה שנתיים לבחון דרכים בצד ללחוץ על איראן באמצעות שוקי האנרגיה.