ועידת הנשיא: "אין לנו אפשרות להיות פחות ממצוינים"

(עדכון) - בפאנל בוועידת הנשיא אמר יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים: "ה-'טק' זה המפתח" ■ פרופ' ארי גינסברג: "ישראל בראש המדינות שמסוגלות לפתח את 16 הטכנולוגיות המשפיעות ב-2020"

בפאנל השני של היום השני בוועידת הנשיא שנערכת בבנייני האומה בירושלים יבחנו המשתתפים את הסוגיה מהם התחומים שבכוחם להוות את היתרון היחסי של כלכלת ישראל בדרכה אל המחר וכיצד מעודדים ומטפחים תחומים מבטיחים אלה. בפאנל משתתפים יאיר סרוסי, יו''ר בנק הפועלים, פרופ' ארי גינסברג, מומחה ליזמות, שאול סינגר, אבי חסון, המדען הראשי במשרד התמ"ת, ד"ר שלמה קליש, מייסד קרן JGV, וחיים שני, מנכ"ל משרד האוצר

יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים אמר בפתח דבריו כי "להיות גלובלי פירושו להיות יעילים ולהיות מצויינים. אנו בעידן של עלייתו בסין והודו של מעמד ביניים ענק שמתחיל לצרוך. ישראל צריכה לחתור לפתח חברות נישה בעלת ערך מוסף. איך להישאר רלוונטי במאה הקרובה? עלינו לשמור על האסטרטגיה וה-'טק זה המפתח".

פרופ' ארי גינסברג, מומחה ליזמות ולהתנהלות ארגונית, אמר כי "ישראל לא צריכה להגביל את עצמה מבחינת פיתוח טכנולוגי אבל אין ספק שעבורה, טכנולוגיות בתחומי המים והאנרגיה הסולארית הן המפתח. היתרון היחסי של ישראל ימשיך להיות ישום טכנולוגי. כאשר חייבים לוודא שהישום הוא בנוי -כזה שניתן לשווק אותו. ישראל, מדינה צעירה, נמצאת בראש רשימת המדינות שמסוגלות לפתח את 16 הטכנולוגיות הצפויות להיות בעלות ההשפעה הרבה ביותר בעולם בשנת 2020, לפי מכון ראנד היוקרתי. באווירה הדינמית והמשתנה, היתרון היחסי של ישראל יהיה דווקא יכולתה להיות דינמית ולהשתנות מהר תוך הפגנת יכולת לחדש את היתרונות היחסים שלה. ישראל תמיד יכולה לשנות ולהתאים את עצמה וזו עוצמתה".

שאול סינגר, מחבר הספר "מדינת סטארט-אפ", אמר כי "למרות שהספר מיועד לקהל הקוראים הלא ישראלי, לי היה חשוב מאוד לצאת עם הספר גם בעברית כי הישראלים לא תמיד מבינים את היתרון היחסי העצום שיש להם. הישראלים שואלים: איפה הנוקיה שלנו? פנינו לפינים ושאלנו אותם אם הם מכירים את הי-טק הישראלי. והם אמרו שכן ושיש שם הרבה חברות סטארפ-אפ עם הרבה אקזיטים והם אהבו את השיטה שלנו. היתרון היחסי שלנו זה היכולות של הסטארפ אפ שלנו. אין הרבה חברות גדולות שיכולות ליצור חדשנות. זה לא בא ביחד בדרך כלל. למה כל החברות הגדולות נמצאות כאן? כי הן צריכות את הזריקה החדשנית הישראלית. כל חברה שלוקחת את סוגיית החדשנות ברצינות, חייבת להיות כאן. למה פרוקטור אנד גאמבל נמצאת כאן? רק בגלל החדשנות".

אבי חסון, המדען הראשי, אמר: "אין לנו את האפשרות להיות פחות ממצויינים. אם אנו רוצים להתקדם אנו חייבים לרוץ פעמיים מהר משאר העולם. החלק האופטימי הוא שיש לנו את היכולת לעשות את זה".