תנובה שוקלת להוזיל מחירי מוצרים

גורם בתנובה: "משבר הקוטג' הוא בסדר גודל של משבר הסיליקון וההשפעה שלו יכולה להיות יותר דרמטית אם לא יטופל באופן נכון" ■ מנהל לשעבר: "בכל תולדות תנובה מעולם לא הייתה ירידה דרסטית במכירות הקוטג'" ■ רשתות השיווק כבר נשברות: מגה הוזילה הקוטג' והגבינה

"משבר הקוטג' הוא בסדר גודל של משבר הסיליקון, וההשפעה שלו יכולה להיות יותר דרמטית אם לא יטופל באופן נכון", כך אומר היום ל"גלובס" גורם בתנובה. משבר הסיליקון, הזכור כמשבר החמור בתולדותיה של תנובה, הוזכר לא אחת בדיונים הקדחתניים שמקיימת החברה מאז החלה מחאת הצרכנים, בניסיון להתמודד עם המשבר הנוכחי.

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מכירות הקוטג' של תנובה ירדו ריאלית (כמותית) בכ-25%. לדברי מנהל לשעבר בחברה, "בכל תולדותיה של תנובה מעולם לא הייתה ירידה דרסטית במכירות הקוטג'. אין חיה כזאת. הקוטג' הוא מוצר שזוכה לביקוש קשיח וקו הייצור של תנובה עובד כמו שעון שווייצרי. אין כאן משחקים".

מוצר רגיש במיוחד

בימים האחרונים ניסו בתנובה להעריך את הביקוש לקוטג', לאור חרם הצרכנים, בניסיון למזער נזקים. בהקשר זה יצוין כי הקוטג' הוא מוצר רגיש במיוחד, ותוחלת חיי המדף שלו קצרה משמעותית ממוצרי חלב אחרים, כמו למשל גבינה לבנה. בשל כך, כל שינוי בצריכה מחייב היערכות מקדימה.

כפי שפורסם אמש ב"גלובס", שותפיה של חברת אייפקס בבעלות על תנובה, מצדדים בהורדת מחירים. "יש כשל שוק והיצרניות צריכות להוריד מחירים", אמר איציק בדר, יו"ר משקי גרנות ונציג המתיישבים בתנובה.

עוד נודע כי בתנובה נבחנת אפשרות להוזלת מחירים של מספר מוצרים, מתוך הבנה שהתוצאות של משבר מתמשך עלולות להיות חמורות יותר, במיוחד אם הממשלה תטיל פיקוח על המוצרים. בדר אף הבהיר אתמול כי לדעתו, במידה שתנובה לא תוריד את המחירים, הרגולטור יצטרך להפעיל פיקוח.

בתוך כך הודיעה היום (ד') רשת רבוע כחול כי היא מוזילה את מחיר הקוטג' והגבינה הלבנה של שלושת החברות - תנובה, שטראוס וטרה - למחיר של 5.49 שקלים. במקביל להוזלה, פנתה הרשת לשלושת החברות ודרשה מהן להוזיל את מחירי הקניה של הרשת, בהתאם למחיר החדש לצרכן.

במכתב שהוציאה הרשת לחברות, הובהר כי במידה שהבקשה לא תתקבל, היא תשקול המשך או שינוי במתכונת של הרכישה של מוצרים אלו מהיצרניות.

מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, אמר כי "הגיע הזמן שיצרניות החלב ייקחו אחריות ויוזילו באופן מיידי את מחירי המוצרים. אני שמח על החלטת הממשלה לבדוק נושא עליית המחירים, אך עד לקבלת הכרעה בנושא, אי אפשר להמשיך ולתת לציבור הצרכנים לשלם את המחיר. אסור לאפשר למחאה צרכנית חשובה זו לגווע. שתיקת היצרניות וגלגול אחריותן רק לפתחו של הרגולטור אינה דבר מובן".

לפי חרם הצרכנים, עדיין אי אפשר לקנות ברבוע כחול את המוצרים, כיוון שהמחיר גבוה עדיין בחצי שקל מהמחיר שקבעו הצרכנים.

וורמברנד: "מדובר במחיר נכון ובמחיר הזה, גם היצרנים יוכלו לחיות אתו וגם אנחנו נצטרך לוותר על נתח רווח משמעותי בחלק שלנו וזה המחיר הראוי".