פרגוסון: "במובן הכלכלי ישראל היא נס - תחגגו אותו יותר"

(עידכון) - "הסיכון הכלכלי העולמי האמיתי הוא דשדוש ממושך ולא מיתון כפול" אמר ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים בוועידת הנשיא ■ "מנגנון האירו עלול לקרוס"

"הסיכון הכלכלי הגלובלי האמיתי אינו למיתון כפול אלא לדשדוש ממושך עם משברים פיננסיים תכופים, כך אומר היום (ד') פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים בפאנל בוועידת הנשיא שעסק בשאלה "האם הפסימי הוא האופטימי החדש?"

לדבריו הדרך היחידה למנוע תרחיש כזה הוא "לתקן טעיות וכשלים שנגלו בשנים האחרונות. ביניהם, ההבנה כי ללא יצירת איחוד פיסקאלי, מנגנון האירו עלול לקרוס בסופו של דבר. "חייבים להגיע לאיזו שהיא התארגנות פיסקאלית חדשה שם" הוא טען. לדבריו, "הבעיה האירופית לא נגמרת בכלכלה הריאלית אלא גם בשווקים הפיננסים:"אם יוון תיפול, יש לזה השלכות על הבנקים בגרמניה ובאיטליה".

בתחום החברתי-כלכלי, הטענה לפיה 'קודם כל נדאג לצמיחה ואחר כך לחלוקת ההכנסות' הוכחה כלא נכונה. אי-טיפול בעוני ובאי-השוויון יהיה לכשעצמו מקור או זרז למשברים נוספים " מסביר ליידרמן אשר הוסיף "מהאביב הערבי בעולם הערבי ועד המאבק האחרון סביב מחירי הקוטג' - הם סימנים ברורים לכך".

"שמירה על ריבית נמוכה מאוד לאורך זמן עלולה לכשעצמה לתרום ליצירת בועות פיננסיות חדשות. זה סיכון גדול של מדיניות הפדרל ריזרב הנוכחית" סיכם ליידרמן.

יש חששות למיתון חוזר

אישר יודג'ה אלוואליה, מבכירי הכלכלנים בהודו: "ההתאוששות נחלשת ויש חששות למיתון חוזר. כמה פסימיים צריכים להיות? לגבי ארה''ב, אנו חיביים לומר שהאסטרטגיה לא ממש ברורה ולא משנה כמה כסף אתה זורק שם שיעורי האבטלה לא ממש עולים. לגבי המדינות המתפתחות, זה תלוי ברמת הפתיחות. אבל רובן זוכות משווקים פנימיים חזקים. הודו היא דוגמא לכך", (מאוד פתוחה אבל עם שוק פנימי חזק, א.פ.).

"אנו רואים גם שפרוטקציוניזם מראה שוב את פרצופו המכוער. מחירי הדלקים גם מהווים סיבה לדאגה. אחד מהדברים החיוביים שיצאו מהמשבר היא הרחבת הG7 ל-G20 תוך הבנה שהמדינות המתפתחות גם הן שוות וחשובות. מבחינת הודו, עלינו להמשיך לבדוק את מנועי צמיחה, תוך פיתוח תשתיות ומשיכת משקיעים זרים ותוך חיפוש אחרי שווקים חדשים. אבל זה לא הכול: עלינו גם להיות חלק מהבניה מחדש של המערכת הפיננסית העולמית. אני נשארתי אופטימי".

"העתיד הישראלי-חזק!"

"העתיד הישראלי-חזק!" אמר פיטר לושר, נשיא ומנכ"ל Siemens AG, לשעבר נשיא חברת הבריאות העולמית Merck & Co והוסיף, "אנו ממשיכים להשקיע כאן. ואף הגדלנו את היקף ההשקעות כאן. אנו ממשיכים ליצור מקומות עבודה כאן. פתחנו יחידה גלובלית, דווקא כאן, ולא במקום אחר. הסיבה לכך היא כי אנו ממשיכים לנצל את החדשנות המדהימה שלכם והיתרונות שלכם.

לושר הוסיף, "אני ממשיך להיות אופטימי למרות הכול. אבל כאשר מסתכלים אחורה, רוב המדינות הבינו את חשיבות החדשנות, החינוך, המחקר ועוד. זה מסביר מדוע כלכלות כמו גרמניה רשמו ביצועים מרשימים בשנתיים האחרונות. אין ספק שהצמיחה מואטת ואנו לא ב"מומנטום" של צמיחה. יש לנו אתגרים עצומים כמו האתגר הדמוגרפי והשינוי האקלימי. צריכים לשים לב שמתפתחת תעשיה ענקית שלמה, בשם קלינטק, שמספקת הזדמנויות אדירות.

היום, אג''ח קונצרני נראה בטוח יותר מאג''ח ממשלה - זה חדש

פרופ' יעקב פרנקל, יו''ר ג'י פי מורגן, לשעבר נגיד בנק ישראל אמר "אני מאוד מזדהה עם דברי פיטר לושר. אני אופטימי שמכיר שיש הרבה אתגרים. כמובן, לא צריכים להסתמך יותר מדי על תקווה. מה שאנו מכנים "המשבר הנוכחי" הוא בעצם תיקונים ותוצאות של המשבר האמיתי שהתחיל הרבה יותר מוקדם, כאשר בנו אלפי בתים על קרקע רכה. אנו מתמודדים עם תופעות חדשות. היום, אג''ח קונצרני נראה בטוח יותר מאג''ח ממשלה - זה חדש. לגבי סין, היום היא נראית כאיום אך צריכים לראות אותה כהזדמנות. יש שם הרבה אתגרים".

ישראל במובן הכלכלי - זה נס

פרופסור ניאל פרגוסון, המשמש כפרופסור להיסטוריה כלכלית בביה"ס למנהל עסקים בהרווארד אמר "אני לא חושב שמצבה של ארה''ב טוב יותר מזה שאירופה. מאוד קשה היום לפתור את הבעיה הפיסקאלית שם בשל חילוקי הדעות הקשיים בין רפובליקאים לדמוקרטים. היום פורסם ב'פיינשיאל טיימס' כי הסינים החלו מעדיפים לרכוש אג''ח נקוב באירו לעומת אג''ח נקוב בדולרים-זה אומר המון.

פרגוסון הוסיף כי "ישראל, במובן כלכלי, זה נס. אתם חייבים לחגוג את הנס הזה יותר. ללא ספק, הנס הזה חייב להיות מוסבר ע''י מדיניות מאקרו-כלכלית מעולה שהיתה כרוכה בשינויים מבניים אדירים. אתם סיפור הצלחה מדהים. ברור שאתם יכולים לשכפל את ההצלחה הזו גם בחיוך וכל נושא שאתם תרצו"