כשאריה דרעי יחזור למפלגה

דרעי היה יכול להיות שר מצוין להגנת הסביבה: אין כמוהו במיחזור מהלכים פוליטיים

ספק אם יש הצגה בפוליטיקה הישראלית שחזרה על עצמה כל כך הרבה פעמים כמו הקאמבק של אריה דרעי. ההצהרה על שובו לחיים הפוליטיים אתמול (ד') בוועידת הנשיא אינה חדשה. אין בדברים משהו שלא נאמר קודם לכן. וזה בדיוק כוחו של דרעי. גם כשהוא לא אומר שום דבר חדש, הוא ניוז.

גם כשהמערכת הפוליטית כל כך יציבה, הוא מצליח להכניס אותה לסערה. גם כשאין תאריך לבחירות ומועד חזרתו של דרעי לזירה הפוליטית לא ידוע ונחשב לנצח במונחים ישראליים, הפסטיבל בעיצומו.

אין ספק. דרעי הוא מגנט. מדובר בדגם כמעט מושלם של מהפכן, נוטף כריזמה, בית ספר לרטוריקה מולדת. השאלה שתמיד נשארת פתוחה היא האם הפעם הוא מתכוון באמת.

במשך העשור האחרון ההערכה הייתה שמה שיקשה על דרעי לחזור לחיים הפוליטיים גם לאחר תקופת הקלון, הוא החשש שלו מה"קפידה" - מונח לכעס שיש לו השלכות מיסטיות - של הרב עובדיה יוסף.

המעשה האחרון של דרעי בטרם נכנס לכלא בשנת 2000 היה לבקש סליחה ממנהיג דגל התורה, הרב אליעזר מנחם שך המנוח. דרעי האמין שכל צרותיו באו עליו משום שהמרה את פי הרב שך. השאלה הגדולה היא האם יעז להסתבך הפעם עם הרב עובדיה יוסף.

בעבר הייתה ההנחה שאין סיכוי שזה יקרה. אלא שההצהרה של דרעי אתמול מהווה קריאת תיגר פומבית על הרב, והשאלה היא האם הפעם הוא ילך עד הסוף.

הרב עובדיה יוסף עודכן אתמול בדבריו של דרעי. זה לא חדש לו שהאיש שסועד על שולחנו אחת לכמה שבתות מעוניין לשוב לש"ס. בארוחות רבות המשתתפים האלה לא נהוג לנהל שיחות אישיות עם הרב, אבל יש מי שלוחשים על אוזנו של הרב כי דרעי השתנה, ומעבירים מסרים כי הוא רוצה להחזיר עטרה ומנדטים ליושנה של המפלגה; שעשר שנים זהו זמן נכון לחילופי יושב ראש; והם גם מציגים תזה נורא פשוטה: ש"ס בראשות דרעי שווה 17 מנדטים. ישי מביא רק 11.

זה אולי נכון, אבל למרות המסרים שנשלחים, הסיכוי שדרעי ישוב לשמש יו"ר ש"ס אינו גבוה. הוא צריך פרויקטור, לוביסט אצל הרב, איש בעל השפעה חיצונית, שילחץ על הרב להחזירו. כזה שייקח את הכול על גבו. כרגע אין לו.

החבר ליברמן מעכב

סקרים במערכת הפוליטית מנבאים לדרעי שבעה עד תשעה מנדטים אם ירוץ בראש מפלגה עצמאית. ארבעה עד חמישה מהם ייקח מהליכוד. את הנוספים הוא מגרד מפה ומש"ס. וזה עוד לפני קמפיין ולפני הכרזה על בחירות.

אבל כמו כל דבר במערכת הפוליטית, כרגע דבר לא ברור: זה יכול להיגמר בכלום, ובאותה מידה זה גם יכול להיגמר ב-14 מנדטים. באופן פרדוקסלי, האדם המרכזי שמונע מאריה דרעי לממש את שווי המניה שלו במחיר שיא הוא דווקא חברו הטוב, שר החוץ אביגדור ליברמן, שאין לו כל כוונה לקצר את ימיה של ממשלת נתניהו השנייה.

סביר להניח שדרעי היה מעדיף לחזור לש"ס אבל ההערכות שזה בלתי אפשרי אינן נעלמות מעיניו, והפתרון האפשרי היחיד למי שהחיידק הפוליטי חזק אצלו יותר מכל דבר, הוא להקים מפלגה מסורתית לצידה של ש"ס.

כשדרעי מדבר על מפלגה כלל ישראלית של אחדות, יותר משהוא מדבר על אחדות עם ישראל, הוא מנסה להראות שהוא לא פוגע באחדות ש"ס אלא פונה לקהלים אחרים. קשה להאמין שמישהו בש"ס יקנה את זה.

אם דרעי מקווה שבש"ס לא יתנגדו לריצה שלו כי הוא מקים מפלגה לא חרדית, הוא טועה. בכיר המקורב לבית הרב יוסף סבור שאין מציאות כזאת שהרב עובדיה יתמוך בשתי רשימות לכנסת: "אם הרב יודיע שהוא תומך בשתי רשימות הוא מיד מוריד את ש"ס לארבעה-חמישה מנדטים". והרב, משער הבכיר, לא יטביע את מפעל חייו.

"הרב מרוצה ממה שיש לו. ש"ס בראשות אלי ישי מתפקדת מצוין. יש כלל הלכתי שאומר שמה שיש לך בוודאות ביד - עדיף שתחזיק בו", הוא מוסיף ומתכוון כמובן לאלי ישי.

אפרופו ישי, הנאמנות שלו לרב היא מוחלטת. כמו של בן לאביו. כשצריך, למשל, לרכוש נעליים מיוחדות לרב שיפחיתו את כאבי הגב שלו, ישי מטפל בזה באופן אישי. כשהרב היה מאושפז לפני כמה שנים ביום כיפור, היה זה ישי שדאג לו למניין מצומצם שיתפלל איתו ולהבאת החזן האישי שלו שיתפלל לצדו במהלך היום. לרב אין כל כוונה להחליפו מיוזמתו. צריכים לקרות לא מעט תהליכים במקביל כדי שהרב יבקש לקחת מישי את ראשות המפלגה.

במערכת הפוליטית יש מי שתולים תקוות בדוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל, שצפוי להיות חריף במיוחד, אולם גורמים שמכירים את הרב מקרוב אומרים כי הוא לא רואה דברים כאלה ממילימטר ומזכירים איך לאחר האירועים בכרמל, עלה ישי לתורה בבית הכנסת של הרב וזכה לברכה ממנו. גם הסקרים הפוליטיים, לאחר כל מה שעבר על השר ישי בעקבות השריפה בכרמל וסוגיית ילדי העובדים הזרים, שמעידים כי מעמדה של ש"ס לא נפגע, לא נעלמים מעיני הרב.

עם זאת, לא צריך להיות דוקטור למדעי המדינה כדי להבין שלאחר שש"ס בראשות ישי קיבעה עצמה בצד הימני של המפה, דרעי יהיה שובר שוויון. דרעי הוא היחיד שבין אם ירוץ ברשימה חדשה ובין אם יהיה בראשות ש"ס, יוכל להעביר את השלטון מנתניהו ללבני, או לפחות לאלץ אותם להתחלק בתואר ראש הממשלה.

ככל שמתקרבות הבחירות גם תכיפות המסרים המועברים בין אנשי ראש הממשלה לדרעי וההיפך, נעשית תכופה יותר. ראש הממשלה, שמזהה את דרעי כגורם פוליטי שיכול להיות בעתיד חלק מממשלה כזו או אחרת, דואג לשמור איתו על קשר קבוע באמצעות אנשיו.