"המודלים הכלכליים במשבר היו טובים, היישום לא היה נכון"

כך אמר היום זוכה פרס נובל בכלכלה, פרופ' אריק מסקין, בועידת הנשיא בנושא ההתמודדות עם המשבר הכלכלי ■ פרופ' דן אריאלי: "לכלכלנים יש מודלים מעולים שעובדים במצבים ספציפיים מאוד"

"יש תחושה שהכלכלה לא יכולה לחזות כי היא לא חזתה את המשבר האחרון, זה לא נכון". כך אמר היום (ה') זוכה פרס נובל בכלכלה, פרופ' אריק מסקין בפאנל "עד כמה מדע הכלכלה מבין בכלכלה?" בועידת הנשיא.

"התיאוריות עבדו במציאות כפי שהן כתובת בספר. יש בעיה עם השווקים הפיננסים שעובדים הפוך", הוסיף מסקין והמשיך להסביר את דבריו. "יש אלפי מגדלי תפוחי אדמה. אם אחד או שניים נופלים, שוק תפוחי האדמה לא יקרוס. המחיר רק צפוי לעלות כי יש ירידה בהיצע. בשווקים הפיננסים זה קצת שונה כי אם יש נפילה של כמה בנקים גדולים, אז המערכת כן צפויה לקרוס".

מסקין הוסיף כי הבעיה במשבר האחרון היה שימוש לא נכון מודלים כלכליים מעולים. "המודלים היו טובים, היישום לא היה נכון. אתה יכול להיות רציונאלי לגמרי, להבין שיש בועה ולהמשיך להשקיע. ייתכן כי לא תספיק להוציא את הכסף ותפסיד. אנו לא יכולים להגיד מה יקרה בוודאות, אנו יכולים להגיד מה עלול או עשוי לקרות", אמר מסקין.

באותו הפאנל דיברה גם אבי כהן-יוסף, אנליסטים בכירה בגולדמן זאקס. "כלכלנים יודעים שהם לא צריכים לדחוף מידע כדי להגיע למסקנות", אמרה כהן-יוסף. "זה נשכח מדי פעם. המודלים הקלאסיים הם בעצם רק נקודות התחלה, מעין בסיס".

"מקצוע הכלכלה הצליח לפתח מודלים טובים וחזקים. השאלה היא מתי ואיך אנו מיישמים אותם. סוגייה אחרת היא טיב המידע והנתונים. המודלים הטובים נותנים לנו הכוונה טובה", הוסיפה כהן-יוסף.

פרופ' דן אריאלי: "לכלכלנים יש מודלים מעולים שעובדים במצבים ספציפיים מאוד".