מאבד מעמד: "הדולר יפסיק לשלוט בזירת המט"ח בעולם"

מישל קמדסוס, לשעבר יו"ר קרן המטבע: "השווקים המתעוררים ישלטו בעתיד בכלכלה העולמית" ■ "המערכת הפיננסית העולמית תשנה את מדיניותה המוניטרית"

"יותר מ-80% מהצמיחה בכלכלה העולמית תגיע ממדינות השווקים המתעוררים ב-40 השנים הבאות", אומר מישל קמדסוס, לשעבר יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, בנאום שנשא בשבוע שעבר בארגנטינה.

"עד 2050 ניתן לצפות שקרוב ל-80% מהצמיחה הגולבלית תהיה כתוצאה של התפתחות המדינות המתפתחות", אמר קמדסוס, הכלכלן הצרפתי שעמד בראשות הקרן בשנים 1987-2000, במפגש מנהלים שנתי - שהתקיים בבירת ארגנטינה, בואנוס איירס.

"השווקים המתעוררים מצמצמים את הפער מול המדינות המפותחות וכך עכשיו ניתן לראות כי איכות החיים במדינות אלה משתפרת", הסביר קמדסוס, שאמר כי כלכלנים ברחבי העולם מאמינים ש"בתוך מספר שנים הדולר ייחלש ויפסיק להוות המטבע המרכזי בזירת המט"ח הגלובלית".

לדבריו, כלל השינויים המדוברים יובילו לכך ש"המערכת הפיננסית העולמית תשנה את מדיניותה המוניטרית כך שתיתן יותר מקום לביטוי לשווקים המתעוררים, בעוד שזירת המט"ח תתאים עצמה למהפך משלה - מזירה בה שולט הדולר, לזירה בה מספר מטבעות חזקים".

נזכיר כי הדולר מהווה מטבע המסחר הבינלאומי, כאשר כלל מחירי הסחורות בעולם מצויינים בדולרים. מדינות רבות, ביניהן ברזיל וארגנטינה, שקלו לתמחר את הסחורות המקומיות שלהן באמצעות המטבע המקומי, כדי למנוע מצב בו קונים מבואנוס איירס ייאלצו לשלם על נפט מברזיל בדולר אמריקני.

קרן המטבע, בתחזיות עדכניות, מעריכה כי התמ"ג הכולל של מדינות השווקים המתעוררים - אותו מובילות סין והודו - יעבור את התמ"ג הכולל של המדינות המפותחות עד שנת 2014. מנגד, על פי ארנסט אנד יונג, השווקים המתעוררים מושכים 50% מהמשקיעים הזרים אליהם. עד 2020, צפוי כי מדינות אלה יהוו 50% משיעור צמיחת התמ"ג בעולם.