לידר: מחירי הסחורות יירדו - חברות המזון יכולות להוריד מחירים

רפי גוזלן: "ירידת מחירי הסחורות מאפשרת ליצרניות המזון לדחות את העלאות המחירים" ■ "הצניחה במחירי הסחורות עקב המשבר לא הובילה לירידה במחירי המזון אלא ליציבות"

בלידר שוקי הון מתייחסים הבוקר (א') לחרם הקוטג' ומציינים כי ההצלחה של חרם הקוטג' מתחילה לתת אותותיה. להערכת בית ההשקעות, ירידת מחירי הסחורות מאפשרת ליצרניות המזון לדחות את העלאות מחירים.

"הפיגור שבין שינוי במחירי הסחורות החקלאיות לבין מחירי המזון מוערך על-ידינו בכחצי שנה, כך שלפי ניסיון העבר צפויה עלייה נוספת במחירי המזון בסדר גודל שנרשם בשנה האחרונה", מעריכים בבית ההשקעות.

בלידר מעלים את השאלה האם העלאה במחירי הסחורות תגרום לחברות המזון להעלות או מחירים, או שהחברות יספגו את עליות חומרי הגלם - התפתחות שתוביל לשחיקה ברווחיותן.

"נראה כי ההתפתחויות האחרונות במחירי הסחורות החקלאיות, כלומר הירידה בהן, מאפשרת לחברות לקחת פסק זמן בתוואי העלאות המחירים. לפיכך, אם תהיה עלייה במחירי הסחורות החקלאיות - יהיה מדובר בדחייה בלבד של העלאות המחירים שתוכננו לחודשים הקרובים, אך אם תימשך ירידת מחירי הסחורות החקלאיות, הן למעשה יספגו את העלייה הזמנית במחירים - שהשפעתה על רווחיותן תהיה בסך-הכול קצרת-מועד", מעריך רפי גוזלן מלידר שוקי הון.

עוד מציין רפי גוזלן כי העלייה החדה במחירי הסחורות שחלה בשנים 2007-2008 תורגמה לעלייה של כ-15% במחירי המזון, ואילו הצניחה במחירי הסחורות החקלאיות בעקבות המשבר הכלכלי לא הובילה לירידה במחירי המזון אלא ליציבות, כך שקצב העלייה השנתי נע סביב שינוי אפסי.

על בסיס הערכה כי חברות המזון לא יעלו מחירים בתקופה הקרובה, מעדכנים בבית ההשקעות כלפי מטה את מדד יולי ומדד אוגוסט. בלידא צופים כי האינפלציה בחודש יולי תרד ל-0.3% לעומת 0.4%, וכי מדד אוגוסט צפוי לעמוד על 0.2% בהשוואה ל-0.3%.