"להקים עמותות עירוניות לתמ"א 38"

אילו הייתה התמ"א נותנת מענה רק לחיזוק המבנים - דיינו. על אחת כמה עולה ומוכפלת חשיבותה כשהיא נותנת מענה חברתי, עירוני וסביבתי

הייתי מאוד רוצה להיות צעירה, יפה ועשירה, אך אני יודעת מה הם גבולות מציאות, ומזהה את ההבדל בין פנטזיה שאינה ברת ביצוע, לשאיפות ברות מימוש, שאפשר להיאבק עליהן כדי להשיג ולהגשים מציאות טובה יותר.

איני משלה את עצמי, וברור לי לחלוטין שיישום תמ"א 38 לא יפתור בהינף-יד את כל בעיות הדיור לזוגות צעירים, לא יוריד באופן משמעותי את מחירי הנדל"ן ולא ייתן מענה מושלם לבעיה הבוערת המתגלמת ברצון לספק דיור בר-השגה. אך, במציאות הקיימת, תמ"א 38 היא הפתרון הזמין והמעשי ביותר, והדרך לתת מענה לקשת רחבה של בעיות חברתיות, תכנוניות וכלכליות עירוניות בוערות.

חיזוק מבנים - התמ"א נולדה כדי לתת מענה לצורך בחיזוק יסודות מבנים קיימים. שאלת רעידת אדמה בישראל אינה "האם" אלא - "מתי", לו היתה תמ"א רק תכנית לחיזוק מבנים, ורק לשם כך היינו מיישמים אותה, גם זאת - דיינו. ובל נשכח שזו-זו, ערש הורתה ומטרתה המקורית.

שיפור דיור - הבניינים במרכזי הערים הוותיקות הם בני עשרות שנים. אחת הבעיות שעמה מתקשה האוכלוסייה בעיר להתמודד, היא הרצון לשפר דיור, והקושי לעשות זאת בסביבה הקיימת, בשל מחירי הנדל"ן הגבוהים. רוצה משפחה להגדיל את שטח מגוריה, או לשפר את איכות החיים בבית שבו מעלית וכניסה מוגנת - עליה לעזוב את הסביבה שבה היא גרה, ולהרחיק לשכונה אחרת, ואולי אף לעזוב את העיר, אל עיר שבה יתאפשר לה לקנות דירה גדולה וחדישה יותר. תמ"א 38 מאפשרת תוספת 12 מ"ר ומרפסת, חידוש חזית הבניין ותשתיותיו, תוספת מעלית ושיפור הכניסה אליו. כל זאת על חשבון היזם הקבלן, ללא הוצאה מצד הדיירים.

חידוש פני מרכז העיר - שיקום וחידוש מרכזי הערים דורש גם שיפוץ חזיתות הבניינים הנמצאים באזורים אלה. מרבית הבניינים הפוטנציאלים לתמ"א, נמצאים במרכזי הערים. הערים הוותיקות, מתאפיינות במרכזים שבהם הבתים בני עשרות שנים, שכבר התיישנו ומראם מוזנח. לעתים, בבתים אלה גרים דיירים אשר אינם מוכנים או שידם אינה משגת לשפצם. באמצעות התמ"א נהנים כל תושבי העיר מחידוש פני העיר על-ידי בניינים משופצים הנראים כחדשים.

תוספת יחידות דיור - ההערכה שלי היא כי במסגרת התמ"א ניתן להוסיף יותר מאלפיים יחידות דיור בהרצליה. זאת בפרויקטים נקודתיים, שאינם מצריכים תיאום והסכמה של מאות דיירים, זאת בניגוד לתוכניות פינוי-בינוי, שהן סבוכות וקשות יותר להוצאה לפועל בגלל היקפן הגדול. ההתארגנות בבית מגורים אחד, פשוטה יחסית, והיא זמינה וברת ביצוע בזמן קצר. אני מאמינה שתוספת היצע משמעותית כל כך של יחידות דיור במרכזי הערים, עשויה לסייע בצינון מחירי השוק הגבוהים.

ציפוף אדריכלי והטרוגניות חברתית - מרכזי הערים שלנו בנויים וקשה למצוא בהם חלקות פנויות לבנייה חדשה. תמ"א 38 היא פעולת ציפוף אדריכלית שלצד שיפור המראה, נותנת מענה לצעירים ולמבוגרים המעוניינים להמשיך ולגור במכרז העיר, ללא צורך בהריסת המבנים.

חיסכון בתשתיות וערכי קיימות - תמ"א 38 היא מהלך המעודד ניצול יעיל של תשתיות עירוניות, בכך שיותר תושבים משתמשים באותם קווי ביוב, מים וחשמל, עורקי תחבורה ושירותים ציבוריים נוספים. התוכנית מקדמת את נושא הקיימות ותורמת בכך לפיתוח עירוני מתחשב בסביבה.

ובכן, אילו הייתה התמ"א נותנת מענה רק לחיזוק המבנים - דיינו. על אחת כמה עולה ומוכפלת חשיבותה בכך שהיא נותנת מענה לצורך בחיזוק ושיקום מרכזי הערים, שהיא מאפשרת שיפור הדיור, שהיא מוסיפה להיצע הדירות אלפי יחידות דיור ומסייעת לצינון שוק הנדל"ן, שהיא נותנת מענה לאוכלוסייה המעוניינת לגור במרכז העיר, שהיא ממקסמת ניצול התשתיות הקיימות, משכללת את הזמינות תחבורתית ותומכת בערכי קיימות.

לאור כל זאת, אני סבורה שכדי לקדם את התוכנית ולבצעה בדרך הטובה והיעילה ביותר, על הרשויות המקומיות להציב אותו במקום גבוה בסדר העדיפויות, לשפר את התמ"א על-ידי תוספת אחוזי בנייה ותוספת קומות. לחשוב על הקצאת מקומות החנייה הקיימים היום בחניונים, לטובת הדיירים במרכז העיר, לסייע לוועדי הבתים ולהדריכם, לספק מידע מדויק ואולי אף להקים חברות עירוניות שלא למטרות רווח, שיעסקו ויקדמו את תמ"א 38.

פתרון התמ"א לא יהפוך אותנו בין לילה ליפים, צעירים ועשירים, אך הוא בהחלט נותן מענה כמעט אופטימלי לחזות החיצונית של בנייני העיר, לחיזוק המבנים ותשתיותיהם, לשדרוג רמת החיים של הדיירים ולעיבוי מרכזי הערים - שהינם רכיב חיוני ללב הפועם של כל עיר. אני מאמינה כי הזמינות והפשטות היחסית של ביצועה, תהפוך את תמ"א 38 לפתרון האטרקטיבי ביותר במרחב העירוני.

יעל גרמן היא ראש עיריית הרצליה