עם בזק לא כדאי לשחק

המבצע החזק של בזק גרם זעזוע בשוק והעיר מרבצם כמה חברים בוועדת חייק

1. בימים הקרובים צפוי משרד התקשורת לקבוע את עמדתו בעניין המחלוקת בין ספקיות האינטרנט נטוויז'ן וסמייל לבזק והוט, בכל הקשור למבצעים האחרונים שלהן (של בזק בעיקר).

המבצע של בזק לבאנדל הפוך, שבמסגרתו החברה מוכרת את שירותי התשתית שלה וכן אינטרנט, גישה ודקות שיחה, שאחר-כך גם הוט הצטרפה אליו, גרם זעזוע בשוק. הוא הוביל לכך ששתי החברות התקשו לגייס לקוחות חדשים בטלפוניה בחודשים האחרונים, אך באותה הנשימה המבצע של בזק הצליח מעל ומעבר למצופה, והחברה צמצמה בשיעור דרסטי את הנטישה בטלפוניה.

ואולם, המחלוקת סביב המבצע היא רק חלק מהסיפור. מה שמסתתר מאחוריו הוא השאלה אם התוצאות הכספיות של החברות נטוויז'ן וסמייל מקבוצת פרטנר ייפגעו בעקבות ההתרחשויות האחרונות בשוק.

נטוויז'ן נמצאת במסלול מיזוג עם סלקום, שאמורה לרכוש אותה תמורת 1.5 מיליארד שקל. על-פי הערכת השווי לנטוויז'ן, קיימים 3 תסריטים שעשויים להשפיע על המחיר בעסקה, כולם תלויי רגולציה: אם הרגולציה תפעל לטובת נטוויז'ן, השווי שלה צריך להיות 1.5 מיליארד שקל; בתרחיש האופטימי פחות, השווי יירד ל-1.3 מיליארד שקל; ובתרחיש השלישי, הפסימי, השווי של החברה יירד ל-1.2 מיליארד שקל.

ועדת חייק, שאמורה לקבוע את הרגולציה, עדיין לא סיימה את עבודתה ולכן קשה לקבוע מה צפוי לשווי של נטוויז'ן. אלא שעל-פי העמדה המסויגת של החברה כלפי מסקנות הביניים של הוועדה, ניתן להעריך שהיא לא אוהבת את הכיוון שאליו הולכת הוועדה, והעניין יכול להסביר מדוע בקבוצת דיסקונט השקעות רוצים להשלים את המיזוג ללא עיכובים מיותרים.

ככל שתגבר אי-הוודאות בנושא ועדת חייק, הצדדים לעסקה מסתכנים, משום שהמצב יוצר אי ודאות לגבי הערכת השווי של נטויז'ן - ואי-ודאות היא דבר שממנו משקיעים חוששים.

צל כבד על הסיכוי של החברות להמשיך ולפעול במצב הנוכחי

ההתפתחויות האחרונות בשוק והזעקות של נטוויז'ן וסמייל נגד חוסר המעש של משרד התקשורת, מוכיחות שאם חובת הזהירות תהיה נר לרגליהן - אין להן דרך לחמוק מירידה בתוצאות הכספיות ואולי אף יצטרכו לעדכן בכך את השוק מראש. החברות בינתיים מעדיפות שלא להגיב בנושא.

נטוויז'ן נמצאת במצב רגיש ובעייתי במיוחד, שכן היא תחת זכוכית מגדלת והמשקיעים שלה יכולים אחרי המיזוג לבקש הסברים במידה שהרווחיות תישחק אחרי המיזוג.

ביטול ההפרדה המבנית בבזק מעמיד בצל כבד את הסיכוי של החברות להמשיך ולפעול במצב הנוכחי, ולכן נראה שלא יוכלו לחמוק מהטיל שנורה לעברן ועשוי לחבל בתוצאותיהן הכספיות. ככל שהזמן יחלוף, יהיה קשה להצדיק שווי של 1.5 מיליארד דולר לספקית אינטרנט (ISP) בתנאים הנוכחיים.

2. גם אם בימים הקרובים ספקיות האינטרנט יחליטו לנקוט צעדים אקטיביים נגד בזק, תמשיך ותהדהד השאלה: כיצד נקבע מחיר קו האינטרנט (Naked ADSL)? בזק גובה על קו אינטרנט 25 שקל לחודש, מחיר זהה לזה של קו קל (קו לאנשים שממעטים לדבר). את המחיר לקו Naked ADSL קבעה בזק. משרד התקשורת ביקש ממנה לפני שלוש שנים להציע מחיר לקו שמיועד לאינטרנט בלבד, ושאותו לא הציעה עד אז - ובזק הציעה מחיר של 25 שקל לחודש.

מבלי שנעשתה בדיקה מעמיקה של עלויות, החליט המשרד לאשר לבזק את המחיר. אלא שעתה בזק יוצאת במבצעים שבהם היא מוכרת קו אינטרנט בתוספת שיחות טלפון במחיר של 20 שקל לחודש, מה שמעמיד באור מגוחך את מחיר קו האינטרנט - 25 שקל.

אז איך אפשר להמשיך לאשר לחברה למכור קווים במחיר גבוה באופן משמעותי? המעבר לרשת החדשה בבזק הוזיל אף הוא באופן משמעותי את עלויות הקו, משום שבזק עוברת לפרוטוקול IP בטלפוניה - ובקיצור, אין ספק שהמחיר של קו האינטרנט גבוה לפי כל קנה מידה.

על-פי נתוני בזק, 1.5 מיליון לקוחות שלה עברו לחבילות שונות בשנים האחרונות, כך שקשה לראות איך כל התוכניות של בזק לצרכנים משתנות ומוזלות, אבל מחיר הקו הקל נותר 25 שקל - לאותם אנשים שמסיבות לא ברורות המשיכו לשלם.

על הקו הקל יש תשלום של 50 שקל בעבור דמי השימוש הקבועים, ומחירו הוא בפועל 75 שקל לחודש. זו תקלה של משרד התקשורת, וכך במשך כמה שנים מאות אלפי משתמשי אינטרנט משלמים מחיר גבוה לבזק בעבור קו האינטרנט, ומשרד התקשורת לא עושה דבר כדי לשנות זאת. זה נושא שראוי שייבדק לעומק, משום שהותר הרסן ובזק - באופן חוקי ובאישור משרד התקשורת - קבעה מחיר הגבוה בעשרות אחוזים מעלותו.

שר התקשורת, משה כחלון, נהג לומר אשתקד ובצדק רב, שהוא דורש כי מחיר הקישוריות בסלולר יהיה המחיר ההוגן. השר הדגיש שהוא רוצה שמחיר הקישוריות בסלולר יהיה מחיר ריאלי, כזה שמבוסס על עלות פלוס רווח סביר. כעת נראה שהמחיר שהמשרד אישר לבזק לגבות הוא גבוה באופן חריג ביותר. ומי ששילם את הקנס היה, איך לא, הציבור.

והערה אחרונה בעניין המבצעים של בזק: המבצע החזק שהביא להאטה בנטישת הלקוחות, היה של חבילת תשתית, ספק, שיחות, דקות, וכמובן דמי שימוש חודשיים במחיר של 89 שקל לחודש. אלא שהמבצע לא קיבל אישור מפורש מהמשרד. בזק חיברה סל שירותים עם באנדל הפוך, ששניהם אושרו לה, אבל היא לא קיבלה אישור לחבר ביניהם. היא מצאה סדק ופרצה באמצעותו פרצה ששווה זהב. ואולם הסדק העיר מרבצם חברים בוועדת חייק, שהבינו כי עם בזק לא כדאי לשחק בכללים מעורפלים.