לראשונה בישראל: דם טבורי מבנק דם פרטי הציל חיי ילד

מנת הדם הטבורי נלקחה מתינוק, הופקדה בבנק "קריוסל" והצילה את חיי אחיו ■ כיום אפשר לטפל גם במבוגרים באמצעות דם טבורי

אף שזירת בנקי הדם הטבורי הפרטיים בישראל תוססת, רק השבוע בוצע הטיפול מציל החיים הראשון באמצעות מנה שנשמרה בבנק כזה: דם טבורי של תינוק בן חצי שנה הציל את חייו של אחיו.

בישראל פועלים 4 בנקי דם טבורי פרטיים, לצד בנק דם טבורי ציבורי אחד. שיעור גובר והולך של הורים שהפרוטה מצויה בכיסם, מתלבטים עם לידת ילדיהם האם להשקיע כמה אלפי שקלים בשימור הדם הטבורי של הילד בבנק דם פרטי. דם טבורי הוא הדם הנמצא בחבל הטבור של הילוד, והוא עשיר בתאי גזע. תאים אלה יכולים היום לשמש לטיפול בסוגים שונים של סרטן הדם, ובעתיד אולי יתאימו לאפשרויות נוספות.

עד היום, הבנקים פעלו באופן אקטיבי מאוד בעיקר בשיווק שירותי השימור שלהם ובהקפאת המנות בפועל, אך עדיין לא הייתה להם הזדמנות לבצע את הצד השני של המהלך - הפשרת המנה והשימוש בה. השבוע זה קרה לראשונה. בבית החולים איכילוב בוצעה השתלה של דם טבורי, לאחר שנשמר במשך חצי שנה בבנק הדם של חברת קריוסל הנמצא במקום.

הילד אובחן, האם הייתה בהריון

נסיבות האירוע היו מעט שונות מדרך הפעולה הרגילה של בנק כזה - לא מדובר בדגימה שנשמרה על כל מקרה שלא יבוא, אלא על משפחה אשר גילתה כי בנה חולה באנמיה אפלסטית, מחלה מולדת הדורשת השתלת תאי גזע שיכולים ליצור מח עצם.

האם הייתה אז כבר בהריון נוסף, והחדשות המשמחות בתוך העצב על המחלה, היו הגילוי כי העובר מתאים להיות תורם לאחיו הגדול. הרופאה האונקולוגית של המשפחה, ד"ר רונית אל חסיד מבית החולים דנה (בית החולים לילדים בקמפוס איכילוב), ביקשה מקריוסל לשמור את הדגימה כחצי שנה עד למועד המתאים לטיפול בילד. החברה עשתה זאת, באופן חריג ללא עלות למשפחה.

"ההשתלה עברה בשלום ונראה כי הילד עומד להחלים", אומרת אל חסיד. "זוהי הוכחה שניתן להקפיא מנות דם בבנקי דם פרטיים - במקרה הזה בבנק של קריוסל באיכילוב - להפשיר אותן ולהשתמש בהן".

השתלת תאי גזע המשחזרים מח עצם, היא היום אחד הטיפולים הנפוצים לסרטן הדם. מקורו של מח העצם לא חייב להיות מדם טבורי, אלא יכול להיות גם מכרייה של תאים מתוך מחזור הדם של ילד או אדם בוגר, בתהליך שהוא לא נעים אבל גם לא מזיק.

כמו ב"שומרת אחותי"

במקרה של ההשתלה הנוכחית, נלקחה מנת דם טבורי שנאספה מטבורו של האח הבריא עם לידתו כחצי שנה קודם לכן, ובנוסף בוצע באח הבריא בן החצי שנה טיפול לכרייה של תאי גזע ממחזור הדם. אלה הושתלו באח החולה לצד מנת הדם הטבורי, כסוג של גיבוי.

"אנחנו מעדיפים תאים מדם טבורי כי אלה תאים נאיביים יותר, כלומר יוצרים פחות תגובה חיסונית של דחיית השתל, או של תקיפת השתל את הגוף", אומרת אל חסיד. "עם זאת, בהחלט ניתן גם לבצע השתלת תאים מדם פריפריאלי של אח מתאים. הסיכוי להתאמה אצל אח היא הגבוהה ביותר, 25%-30%, ורק אחר כך הסיכוי להתאמה של דגימה מהורים".

אל חסיד מאשרת כי ישנם מקרים שבהם ההורים מתכננים הריון ויולדים אח לילד החולה, במיוחד כדי להציל אותו. ניתן היום, אם בוחרים במסלול של טיפולי פוריות, לבחור את העובר כך שיתאים לבצע תרומה לאח החולה, אם מדמו הטבורי ואם מאוחר יותר מתרומה ממחזור הדם. את הדם הטבורי של אותו ילד מתוכנן ניתן להשיג כבר עם הלידה, בעוד שתאים ממחזור הדם ניתן להשיג רק כמה חודשים מאוחר יותר - עניין קריטי, לעתים, לחייו של הילד החולה.

- אנשים באמת מולידים ילדים כדי להציל את הילדים הקודמים שלהם, כמו בספר "שומרת אחותי"?

"זה בהחלט קורה, ומעלה שאלות אתיות, אך כשמדובר בהצלת החיים של הילד שלך, לרוב השאלות נעלמות".

- מה מרגישים הילדים שהובאו לעולם רק כדי לשמש תורמים לאחיהם?

"לשמחתנו, התינוקות לא תמיד זוכרים ולא יודעים. ברמה הכללית, ישנה היום הרבה יותר התייחסות בספרות הפסיכולוגית של התחום, להשפעה של המחלה על המשפחה בכלל ולהשפעה של תרומת מח העצם על התורם מתוך המשפחה, בפרט. הכרתי ילדה שהייתה דורשת ויתורים ופשרות מאחיה, כי היא תרמה לו מח עצם והצילה את חייו. במקרים אחרים הילד צריך להתמודד עם העובדה שהוא תרם, והטיפול לא הצליח. ההשפעה על הילד יכולה להיות נוראית".

- מה לגבי תאי גזע עובריים? האם נראה בעתיד הורים העוברים הפריות ושומרים עוברים בבנק פרטי, מאותם שיקולים?

"תאי גזע עובריים הם לא רלוונטיים למחלות שדרושה בהם השתלת מח עצם, וכרגע אין כוונה או צורך להקים בנקים כאלה".

- ומה הסיכוי להשיג תרומה מהבנק הציבורי?

"סביר. ציינו קודם שתאי הגזע בדם הטבורי הם נאיביים, ולכן ההתאמה לא צריכה להיות מושלמת כמו בתרומת מח עצם, והסיכויים למצוא דגימה הם טובים יותר. עם זאת, התרומה של אדם לאחיו היא הרבה יותר ממוצלחת - היא אידיאלית".

"ביטוח ביולוגי משפחתי"

כיום ניתן לטפל גם במבוגרים באמצעות דם טבורי, בעוד שעד לאחרונה הטיפול הזה היה מיועד רק למי שמשקלו 45 קילוגרם ומטה. "הטיפול היום נעשה תוך שילוב של שתי מנות, כאשר אחת נקלטת והשנייה מסייעת לה", אומרת ד"ר אל חסיד.

במקביל, חברת גמידה סל הישראלית נמצאת בניסוי קליני שעשוי להיות האחרון לפני שיווק, במוצר אשר מרבה את תאי הגזע בתוך המנה, ומאפשר להשתמש במנה בודדת במבוגרים, וכך לשפר את סיכויי ההתאמה וגם לא לדלל את מאגרי הדם הטבורי בבנקים הציבוריים והפרטיים. "אני מאמינה בטכנולוגיות האלה, שהולכות ומשתכללות", אומרת אל חסיד.

ניר כאהן, מנכ"ל חברת קריוסל, מסביר כי תאי גזע מדם טבורים יכולים לטפל ביותר מ-70 מחלות דם וסרטן וכי ישנם גם טיפולים ניסיוניים בריפוי רקמות שריר לב. "נכון להיום, נערכו בעולם יותר מ-20 אלף השתלות של תאי גזע מדם טבורי", הוא אומר. "שימור דם טבורי הוא סוג של ביטוח ביולוגי משפחתי המאפשר כיום סיכוי להצלת חיים במחלות דם וסרטן, כמו גם נגישות לפתרונות רפואיים עתידיים המבוססים על תאי הגזע".

שוק הדם הטבורי בישראל / צלם: אלי אטיאס
 שוק הדם הטבורי בישראל / צלם: אלי אטיאס