סטארט-אפ ישראלי ראשון בתוכנית החממות האירופית Bootcamp

היזמים שבתוכנית מקבלים 4,000 אירו כל אחד, ליווי צמוד של מנטורים ושטח עבודה משותף ■ Fanarchy, של שמוליק אלוני ורומן מורגנשטרן, תנסה לייצר רווחים מקבוצות האוהדים של קבוצות כדורגל באירופה

סטארט-אפ ישראלי ראשון התקבל לתוכנית החממות Startup Bootcamp, שמפעילה שלוש תוכניות באירופה שמשמשות כאינקובטורים לחברות בראשית דרכן.

שמוליק אלוני (29) ורומן מורגנשטרן (39), היזמים שמאחורי הסטארט-אפ Fanarchy, הצטרפו בשבוע שעבר לתוכנית במדריד, ובמסגרתה הם נהנים מתקצוב חודשי של 4,000 אירו לכל משתתף (בעיקר לצורכי מחייה), שטח עבודה עם עוד תשעה סטארט-אפים וליווי יומי צמוד של עשרות מנטורים מתעשיית ההיי-טק באירופה.

"הגשנו בקשת קבלה לתוכנית בספרד, ותוך כדי התחלתי לחפש יזמים ומשקיעים לסטארט-אפ שלנו דרך לינקדאין, עד שנתקלתי במי שמנהל את החממה במדריד", אומר אלוני, "דיברנו במשך יותר מחודש, מה שסלל את הדרך שלנו לתוכנית".

Bootcamp החלה לפעול לפני כשנה בקופנהאגן והיא מפעילה תוכניות גם בדבלין ובמדריד. במחצית הראשונה של 2012 היא תפתח שלוחות נוספות בברלין ובלונדון.

במשך 100 ימים ניתנת לסטארט-אפים האפשרות לפתח את החברות שלהן, לעבוד זה עם זה וללמוד מתוך הרצאות וליווי צמוד של המנטורים.

באחרונה זכו התוכניות של Bootcamp לדירוג גבוה ברשימת חממות הסטארט-אפ המובילות באירופה. על-פי מחקר של חברת Kauffman Fellow Program, החממות שהשתתפו בתוכנית זו זכו בשלושה מקומות מתוך שמונה מבין החממות המובילות. הדירוג נעשה על-פי קריטריונים שונים כמו גיוסי החברות לאחר יציאתן מהחממה וכמות החברות המוצלחות שבגרו מהן.

החממה במדריד זכתה במקום השני, אחרי Seedcamp האירופית. יתרה מזאת, תוכנית החממות במדריד פועלת בשיתוף החממה האמריקנית TechStars, שזכתה השנה במקום הראשון, החמישי והשביעי מבין עשרת חממות הסטארט-אפים המובילות בארה"ב.

"השוק אמריקני מצוין, אך אינו היחיד"

אלוני ומורגנשטרן הם חברים ותיקים. אלוני היה בעברו כתב ספורט, פעיל פוליטי ושותף במשרד עורכי דין בישראל לפני שעבר להתגורר בארה"ב למשך שנתיים. למורגנשטרן יש ניסיון של יותר מ-20 שנה בטכנולוגיה ובסטארט-אפים.

החברה החדשה שלהם עוסקת בתחום האהוב על שניהם - ספורט. "לקבוצות ספורט מקצועניות יש מיליוני אוהדים בפייסבוק ובטוויטר, אבל קבוצות, כמו הרבה עסקים, לא מצליחות לתרגם את מיליוני האוהדים במדיה החברתית לכסף", מסביר אלוני.

"אנחנו מצאנו דרך חדשה ליצור מעורבות ואינטראקציה בין האוהדים לקבוצה. המטרה שלנו היא לעזור לקבוצות להרוויח מהאינטראקציה הזו, מה שהן לא מצליחות לעשות כיום".

* בארה"ב קל יותר לסטארט-אפים לפרוח. למה עברת לגור במדריד?

אלוני: "היה קשה להרים את המיזם בארה"ב בגלל שהיעד שלנו הוא הכדורגל האירופי.

"משקיעים אמריקנים שדיברתי איתם לא כל-כך הבינו את הפוטנציאל כי הם פחות חובבי כדורגל, באירופה מבינים את זה בשנייה. מעבר לכך, כאן אנחנו קרובים לשוק המטרה שלנו - קבוצות כדורגל מספרד ומבריטניה.

"רוב הסטארט-אפים הישראליים מתרכזים בשוק האמריקני, שהוא שוק מצוין אבל הוא לא היחיד. הם מפספסים דברים באירופה, ולדעתי המנטליות שם יותר קרובה למנטליות הישראלית".

אלוני מצביע על כמה יתרונות של התוכנית של Bootcamp. "יש הרבה דגש על אינטראקציה, לא רק בתוך הסניף אלא גם בין הסניפים באירופה ועם התוכנית בארה"ב", הוא אומר. 0יתרון נוסף, לדבריו, הוא העבודה מול מנטורים שמגיעים מהתעשייה. "אחד המנטורים אמר לי שחבר שלו אחראי על תחום האינטרנט בריאל מדריד ושהוא יכיר בינינו. הם מלווים אותנו באופן צמוד, רואים את היכולת שלנו לעבוד ולקבל החלטות. בסוף התוכנית חלקם גם משקיעים בסטארט-אפים שהם אהבו וזה יתרון נוסף. הם כבר מכירים אותך ויכולים לתת לך כסף באופן מיידי לעומת משקיעים מבחוץ שרוצים להכיר אותך קודם ואז לוקח לכסף זמן להגיע".

הסטארט-אפ של אלוני ומורגנשטרן עדיין לא גייס כסף מלבד הון עצמי ו-8,000 אירו שקיבלו מהחממה. בשבועות הקרובים הם מתכוונים להגיע לבריטניה, כשהמטרה היא להשיק את המוצר בתוך חודשיים אחרי שיחתמו על שיתוף פעולה עם קבוצה אחת או שתיים.

"המטרה העיקרית היא לבנות על קבוצות גדולות כמו ריאל מדריד או מנצ'סטר יונייטד, שיש להן מיליוני אוהדים מחוץ למדינות שלהן", מסכם אלוני.