בהתאם לציפיות: בנק ישראל הותיר את הריבית על 3.25%

בחודש שעבר העלה פישר את הריבית ב-0.25% במטרה לרסן את האינפלציה ואת מחירי הדירות ■ בנק ישראל: "צעדי האוצר, הגבלת המשכנתאות והתחלות הבנייה יבלמו את מחירי הדירות"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הותיר היום (ב') את הריבית בישראל לחודש יולי על כנה בשיעור של 3.25%. מהלך זה תואם את הצפי בשוק, לפי סקר של סוכנות הידיעות "בלומברג" בקרב 23 כלכלני מאקרו בשוק ההון הישראלי.

הסיבה להותרת הריבית בשיעור הנוכחי שלה היא בין היתר בעקבות החלטת משרד האוצר להילחם במחירי הדירות העולים. "בחודש מאי החליט משרד האוצר לבטל את הפטור ממס שבח על מכירת דירה שנייה ומעלה החל מתחילת 2013. צעד זה צפוי להאט את עליית מחירי הדירות בשנה הקרובה", נכתב בהודעת הריבית.

עם זאת נכתב כי הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה. "ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב-15.3%", נכתב בהודעה. "יחד עם זאת, השפעת העלאת הריבית, הצעדים של בנק ישראל בתחום המשכנתאות והצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן, יחד עם המשך הגידול במספר התחלות הבניה, צפויים לבוא לידי ביטוי במחירי הדירות במהלך השנה הקרובה".

עוד ציינו בהודעת הריבית את התחזיות לאינפלציה בישראל. "בצפיות לאינפלציה של החזאים ואלו הנמדדות משוק ההון נרשמו בחודש האחרון ירידות והן כעת נמוכות במעט מהגבול העליון של יעד האינפלציה", כתבו בבנק ישראל. "שלושת המדדים האחרונים שהתפרסמו אינם גבוהים מהתוואי העונתי העקבי עם עמידה ביעד האינפלציה".

"בחודשים האחרונים חל תיסוף בשקל ונרשמה ירידה במחירי הסחורות. השפעתם של אלה על האינפלציה צפויה לבוא לידי ביטוי בהמשך", נכתב בהודעה.

עוד ציינו בבנק ישראל כי הריביות הבנקים המרכזיים במשקים המפותחים המובילים עדיין נמצאות ברמות נמוכות וצפויות להישאר כך גם בחודשים הקרובים. "על רקע האצת האינפלציה במשקים מהירי צמיחה, מספר בנקים מרכזיים המשיכו גם החודש בהעלאות ריבית. אולם, החשש מפני התמתנות בצמיחה בארה"ב והחרפת סיכוני החוב באירופה הובילו לצפיות להאטה בקצב העלאות הריבית במשקים אחרים", נכתב בהודעה.

נזכיר כי בחודש שעבר העלה בנק ישראל את הריבית ב-0.25% ל-3.25%, זאת במטרה לרסן את האינפלציה בשוק ואת מחירי הדירות העולים. עם זאת, בחודש האחרון הוחרפה ההאטה הכלכלית בארה"ב, משבר החוב ביוון ממשיל לתפוס כותרות והירידה במחירי הסחורות (הנפט נפל בכ-11% ל-91 דולר לחבית), מה שימתן את האינפלציה בשבועות הקרובים.