"היצוא נפגע בגלל העלאות הריבית בחודשים האחרונים"

דוד ארצי: "במדינה שבה המיסים העקיפים עולים במהירות, הסיכון ששער החליפין יכה בייצוא הוא מובן מאליו. על הנגיד לנקוט במשנה זהירות בנושא העלאת הריבית"

דוד ארצי, תעשיין בכיר, יו"ר מכון הייצוא לשעבר ומועמד לנשיאות התאחדות התעשיינים, פנה אישית לפני מספר שבועות לנגיד פישר, לנקוט במשנה זהירות בנושא העלאת הריבית. א

רצי, שנלחם בשנים האחרונות למען שמירה על הייצוא של מדינת ישראל, מברך על המלצת כלכלני בנק ישראל לא להעלות את הריבית ולהשתמש בכלים אחרים על מנת למתן את שוק הנדל"ן המשתולל. נתוני החודש האחרון הראו האטה משמעותית ומדאיגה בייצוא. ארצי שהזהיר בחודשים האחרונים על הפגיעה הקשה בייצוא, מוכיח את חזונו היום בעת פרסום נתוני הירידה בייצוא בסוף חודש מאי, כפי שפרסמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומכון הייצוא.

ארצי חוזר ואומר, "אין ספק שישנם סימנים ברורים של האטה בייצוא, כאשר לשער החליפין יש תפקיד חשוב בפגיעה זו. אני שמח שבין הנימוקים שמפרסמים כלכלני בנק ישראל מופיע נימוק הייצוא, כי הוא אכן מנוע הצמיחה העיקרי של המדינה. במדינה שבה המיסים העקיפים עולים במהירות, הסיכון ששער החליפין יכה בייצוא הוא מובן מאליו".

ארצי ממליץ לגורמים הממשלתיים העוסקים בייצוא להתמקד ולנתח את נתוני החודשים האחרונים, כדי למנוע צניחה נוספת אשר תכה ותפגע במנוע צמיחה חשוב זה, הסובל בכל מקרה מהמיתון העולמי והאיומים מחוץ בהקשר לתוצרת הישראלית. על מנת לשפר את שער החליפין אומר ארצי כי, "זה הזמן להפעיל כלים נוספים כגון מיסוי העברות הון לטווח קצר (קניות ספקולטיביות), עידוד הקרנות הגדולות במדינת ישראל להשקיע באג"חים ובמניות בארצות שבהן שוק ניירות הערך הינו סולידי כמו סינגפור, דרום קוריאה ואחרים. צעדים כגון אלה, הינם צעדים משלימים לצעדים שנעשו עד היום ע"י בנק ישראל ואשר יביאו בוודאות לשינוי בשער החליפין".

כמו כן, יש להמשיך ולבצע את הצעדים המשלימים שהחלו לפני מספר חודשים, על מנת למנוע ההעברות ספקולטיביות של מטבע זר למדינת ישראל. "אני יודע שאמרתי דברים אלה באירועים שונים, אבל היום התחזיות שלי מלפני שלושה חודשים וההתראה על הצורך לנקוט את האמצעים הללו מוכיחות כי חששותיי היו מוצדקות. אני הייתי הראשון שהרים את דגל הנזק, שגורמים הספקולנטים לייצוא בהיותי ראש מכון הייצוא לפני ארבע שנים. באותה תקופה הייתי נביא זעם בודד, היום יש קונצנזוס בנושא".

לגבי האינפלציה טוען ארצי, כי אם ינקטו הצעדים המוזכרים לעיל, האינפלציה תישאר בגבולות סבירים ולא תסכן את הצמיחה שכל כך חשובה וקריטית למדינה ושהייצוא מהווה כמעט מחמישים אחוז בהשפעה עליה.