התשובה של גוגל לפייסבוק: הרשת החברתית "גוגל פלוס"

7 שנים ו-700 מיליון משתמשים אחרי פייסבוק, גוגל מציגה עוד רשת חברתית ■ לפי שעה ההצטרפות מבוססת על הזמנות אישיות בלבד

במשך חודשים רבים ניסתה גוגל להכחיש את מה שכולם ידעו. ענקית האינטרנט הצהירה מעל לכל במה אפשרית שאינה מתכננת להשיק רשת חברתית שתתחרה בהצלחה הפנומנלית של פייסבוק. ואולם, הרי לא ייתכן שגוגל תשב מהצד בזמן שפייסבוק גונבת את ההצגה: הגולשים מעבירים שם יותר זמן, העובדים של גוגל ערקו לשם ויתרה מכל, המוטו של גוגל - לארגן את כל המידע שבעולם - לא התגשם בגלל שפייסבוק לא מאפשרת לה להשתמש במידע שעובר בדפי הרשת החברתית.

הערב (ג') השיקה גוגל את הרשת החברתית החדשה, גוגל פלוס - מוצר שיש לו סיכויי הצלחה תאורטיים טובים לאור הממשק הפשוט והמעוצב. עם זאת, העובדה שגוגל נזכרה רק עכשיו להשיק רשת חברתית - 7 שנים ו-700 מיליון משתמשים אחרי שפייסבוק עשתה זאת - עלולה להקשות עליה. זאת, למרות שלג'ימייל יש כ-200 מיליון משתמשים ולאתריה של גוגל מגיעים מדי חודש מיליארד איש.

הרשת החברתית החדשה של גוגל - שכבר זכתה לתרגום לעברית - נראית טוב, אף כי העמוד הראשי שלה מזכיר את פייסבוק בצורה מרשימה.

מהסרטונים שהעלתה החברה לבלוג הרשמי שלה ניתן להתרשם כי מדובר בממשק נוח, מעוצב וכולל פיצ'רים נחמדים. גוגל לא המציאה את הגלגל, אף שהיא מנסה לטעון זאת, אלא הציגה משהו הדומה לסביבה המוכרת של רשת חברתית בדומה לפייסבוק - עם מעט טוויסטים.

לא דוכן למזון מהיר

הדבר המרכזי שמציעה הרשת החברתית החדשה של גוגל הוא Circles (מעגלים). הרעיון הוא לאפשר למשתמש ליצור מעגלים חברתיים לפי קטגוריות שונות כמו משפחה, חברים לעבודה וחברים מבית הספר - וכך ניתן לשתף כל מעגל בנפרד, במקום לשתף את כל מאגר החברים יחד. אף שפייסבוק השיקה מוצר דומה בשלהי 2010 תחת השם Groups, גוגל בחרה לעקוץ אותה וציינה כי "הבעיה בשירותי האונליין היו שהם הפכו את החברויות בין אנשים לדוכן של מזון מהיר - אורזים הכול בתוך נייר שכתוב עליו 'חברים', ואז נושא השיתוף נפגע מאוד". עם זאת, יש לציין כי נראה שברשת של גוגל יצירת המעגלים החברתיים קלה יותר מהאופן שבו הדבר נעשה בפייסבוק.

פיצ'ר נוסף שקשור למעגלי החברים הוא Huddle (פטפטת). אופציה זו מאפשרת למשתמש לנהל שיחה רק עם חברים ממעגל חברתי מסוים. עוד שירות שמציעה גוגל ברשת החברתית החדשה, וששם דגש על חברים ושיתופיות, הוא Hangouts (זו*לות). זהו שירות שיחות וידיאו שמאפשר לעשרה חברים לכול היותר לדבר אחד עם השני, כשהפלטפורמה של השירות יודעת לנווט היטב בין מי שמדבר בכל פעם.

פיצ'ר מרכזי נוסף הוא Sparks (ניצוצות), שמשתמש ביכולות מנוע החיפוש של גוגל ומאפשר לעקוב אחר נושאי עניין שונים. גוגל מציעה גם התממשקות לאפליקציה הסלולרית של גוגל פלוס. הפיצ'ר העיקרי הוא העלאה אוטומטית, בהתבסס על הגדרות המשתמש, של תמונות שצולמו בטלפון לאלבום פרטי שיושב על ענן מחשוב. הרשת החברתית של גוגל תתבסס גם על כפתור 1 , שהשיקה בחודשים האחרונים, החלה להטמיע באחרונה בעשרות אתרים, ונחשב לחיקוי כפתור הלייק של פייסבוק.

גוגל כבר מוציאה לדרך את הרשת החברתית שלה, אבל ההצטרפות מבוססת כרגע על הזמנות בלבד, בדומה להשקה של ג'ימייל בזמנו. אופן הצטרפות זה עלול להיות בעוכריה של גוגל, שתתקשה בינתיים להגיע למסה רצינית של גולשים כדי ליצור תנופה ובאזז סביב המוצר החדש.

גוגל משכתבת את ההיסטוריה

לא זו בלבד שהשקת הרשת החברתית החדשה של גוגל היא הצתה מאוחרת במיוחד, ומדובר בניסיון הרביעי שלה לייצר אלמנטים חברתיים באינטרנט - הרטוריקה ששידר ויק גונדוטרה, סגן נשיא בכיר להנדסה בגוגל, כשהשיק אתמול את המוצר הייתה מעט משונה.

גוגל שידרה כאילו היא המציאה אתמול את נושא השיתופיות ברשת, או כמו שכתב ביומרנות משהו גונדוטרה בבלוג הרשמי של גוגל: "באופן הבסיסי ביותר, שיתוף אונליין הוא מוזר. אפילו מקולקל. אנחנו מתכננים לתקן את זה". גונדוטרה וגוגל בחרו להתעלם מהעובדה המוכרת לכולם ששוק הרשתות החברתיות קיים זה כמה שנים.

גוגל תצטרך לעבוד קשה כדי לשכנע גולשים להצטרף לרשת שלה. אמנם יש לא מעט משתמשי פייסבוק שמאסו ברשת החברתית הפופולרית בעולם, אך קשה לראות אותם נוטשים ומשאירים מאחור את החברים שלהם.

עניין נוסף שגוגל תצטרך להתייחס אליו הוא המשחקים החברתיים. מדובר בתחום משגשג בפייסבוק, שהביא לעולם את פארמוויל של זינגה, שצפויה לצאת להנפקה בקרוב לפי שווי של 20 מיליארד דולר. גוגל, שהשקיעה בזינגה 100-200 מיליון דולר, תצטרך למצוא את החיבור שלו לעולם הגיימינג, שישאיר את הגולשים יותר זמן בגוגל פלוס.

סיבוב חדש בקרב הענקיות
 סיבוב חדש בקרב הענקיות

מצא את ההבדלים / מתוך: פייסבוק גוגל
 מצא את ההבדלים / מתוך: פייסבוק גוגל