מי רוצה מלפפון עירוני עייף וקר

המחירים גבוהים? צאו מהקופסה והסופרמרקט וגם: מי נהנה ומי סובל בחגיגת המשק הישראלי

מאמר זה לקוח ממגזין האינטרנט לנשים Saloona

אין ספק שאנחנו בבעיה. כפי שדיווח ערוץ 2 באחרונה, לא רק מחיר הקוטג' עלה, גם מחיר הירקות. וכפי שדווח בעיתונים ובאתרים שונים אתמול והיום, לא רק שמחירי הירקות עולים, אלא שהעלייה במחירים מעפילה ומאפילה באופן מובהק על העלייה בשכר.

ב-5 שנים - ממארס 2006 עד מארס 2011 - עלה השכר הממוצע הריאלי בשיעור של 2.6%, בעוד שבתקופה זו עלו מחירי המזון בלא פחות מ-25%, ומדד מחיר הירקות והפירות עלה בשיעור 35.8%.

ואולם בתוך כל המהומה הזאת, כדאי לשים לב לפרט חשוב מאוד, שאליו מפנה את תשומת-לבנו הדיווח בחדשות ערוץ 2. פרט שאולי נשכח מעט בדיון הציבורי על מחאת הקוטג’: המחירים אינם שווים בכל נקודות המכירה. וליתר דיוק: מחירי הירקות ברשתות השיווק גבוהים בעשרות ומאות אחוזים ממחירי הירקות הנמכרים בשוק, וגבוהים מאות מונים מהמחיר שגובים החקלאים.

לדוגמה: קילו מלפפונים נמכר על-ידי החקלאי לסיטונאי ב-2.63 שקלים, בשוק מחירם 3.1 שקלים, וברשתות השיווק לא פחות מ-5.25 שקלים.

את כל הסיפור הזה אפשר להכניס להקשר הרחב של הפער ההולך ומעמיק בין עניים לבין עשירים בישראל. כלכלת ישראל נחשבת סיפור הצלחה בעולם (ראו שמחת באי ועידת הנשיא), ובעצם היא כישלון מהדהד. "רוח הבלהות של בעלי ההון" מרחפת מעל הקוטג’ היקר ומעל הירקות היקרים, כפי שכתב על כך דרור פויר מלים כדורבנות ב"גלובס".

בישראל יש עניים שמתקשים ליישב בין שכר נמוך לבין מוצרי מחיה יקרים. יש חקלאים שמתקשים להחזיק מעמד. ויש עשירים שנהנים מצמיחה, מעליית מחירים, מתשלום שכר נמוך, מתשלום מחיר נמוך לתוצרת - וחוגגים את כל החגיגה כולה.

אפשר גם להכניס את הסיפור הזה להקשר הרחב מעט פחות, של תרבות הנוחות שבה אנחנו חיים ושאת ערכיה אנחנו מפנימים. אדם שרגיל לקנות ברשת שיווק, שמעדיף לערוך את קניותיו במקום גדול וממוזג שמרכז את כל צרכיו לכאורה, שמעדיף לעבור מהדירה הממוזגת אל המכונית הממוזגת ואל הסופר-מרקט הממוזג, בלי לשרך רגליים, בלי לחפש, בלי להתחכך, כזה שמעדיף רשתות גדולות על פני מגוון עירוני של שווקים וירקנים וחנויות מכולת, שממשיך לתמוך בריכוז הון בידיים מעטות, שממשיך לתמוך בהרס הערים הגדולות ובטיפוח הפרוורים והמרכזים העירוניים תאבי המכוניות - אדם כזה, שלא יתפלא על כך שהוא קונה מלפפונים עייפים ויקרים במקום מלפפונים עירניים וזולים.

שלא יתפלא שהחקלאות הישראלית הולכת ומאבדת את אחיזתה בארצנו. שלא יתפלא שחסך שוטטות בעיר ובשוק, שחסך את מאמץ סחיבת השקיות והחיפוש והבחירה, וקיבל בתמורה: ירקות לאים, קרים, ארוזים, במחירים מופרזים. וזו כמובן רק המטפורה.

שירות לגולשים- השוואת מחירים

דבר אחר: מי שמבקש לבדוק את עניין פערי המחירים בין רשתות השיווק לבין השווקים, הנה רשימת מחירי ירקות לסיטונאים. קחו אותה לרשת השיווק הקרובה למקום מגוריכם וערכו את ההשוואה. דווחו נא אם יש הפתעות.