בשקט בשקט ובלי קמפיין: הופחתו סיכויי הזכייה בטוטו

המועצה להסדר ההימורים בספורט שינתה את שיטת הזכייה כך שהיא מחייבת כעת ניחוש של 16 תוצאות משחקים במקום 15 ■ הטוטו בתגובה: פרסמנו מודעה בעיתון

כשמפעל הפיס החליט לפני למעלה משנתיים להפחית את סיכויי הזכייה בהגרלת הלוטו לצד הגדלת סכום הפרסים, קמה צעקה ציבורית. משרד האוצר הודיע כי הדבר נעשה ללא אישורו, ולאחר מאבק ממושך אילץ את הפיס לחזור שוב לשיטה הישנה.

אלא שהמועצה להסדר ההימורים בספורט (טוטו) ביצעה לאחרונה מהלך דומה, אולם הפעם בשקט יחסי. במקום קמפיין פרסומי ואגרסיבי כפי שעשה מפעל הפיס כדי להשיק את השיטה החדשה, בטוטו הסתפקו במודעה שהתפרסמה במספר עיתונים.

על-פי המהלך, לקוחות הטוטו צריכים מעתה למלא 16 תוצאות של משחקים, במקום 15. המשמעות: הפחתת סיכויי הזכייה.

בשונה מהפיס, צריך לומר, שיטת 16 הניחושים הייתה נהוגה כבר בין השנים 1998-2009, וכעת במועצה להסדר ההימורים ביקשו לאמץ אותה בחזרה. השינוי הזה נכנס כבר לתוקף ב-19 ביוני.

על ההסבר למהלך אפשר ללמוד מחוזר שהפיצה המועצה לזכיינים שלה, אשר הגיע לידי "גלובס". בחוזר נאמר במפורש כי הסיבה כלכלית בעיקרה: "לאחר שנה וחצי של פעילות עם טוטו 15, שלא הוכיחה את עצמה מבחינת נתוני המכירות, החלטנו לשוב ולחזור למתכונת של ניחוש 16 משחקים. המטרה היא לשוב ולהציע פרסים גבוהים יותר ללקוחות ולהגדיל על-ידי כך את האטרקטיביות, הכדאיות והנחישות לשוב ולשחק בו... אנו מאמינים כי שינויים אלה ייטמעו ויתקבלו במהירות על-ידי הלקוחות, שכן מדובר במהלכים פשוטים יחסית".

במשרד האוצר הסבירו ל"גלובס" כי המועצה להימורים בספורט אינה זקוקה לאישור המשרד בנוגע למהלכים כאלה, בשונה מאופן הפעילות של הפיס. במועצה להסדר ההימורים בספורט גילו כי ועדת הכספים אישרה לאחרונה למועצה להקטין עוד יותר את סיכויי הזכייה באמצעות מעבר ל-17 ניחושים, אולם למועצה אין כוונה לפי שעה לנצל את האפשרות הזו.

נציין כי משחקי הטוטו הפכו בשנים האחרונות לפחות ופחות אטרקטיביים עבור המהמר הישראלי: בשנת 2010 הכניסה מועצת ההימורים מהטוטו 168 מיליון שקל, כ-10% בלבד מסך הכנסותיה. זאת בזמן שמותג ה"ווינר" היה אחראי להכנסות בסך 1.406 מיליארד שקלים.