רוכשי הדירות מצפצפים על פישר: המכירות עלו ב-4% במאי

שוק הנדל"ן מסרב להגיב לצעדי בנק ישראל לצינון מחירי הדירות - זו התמונה שעולה מסקר הלמ"ס ■ פרט לעלייה במכירות - גם הביקושים עלו ב-6.4% והמלאים עלו ב-1.3%

שוק הנדל"ן בישראל רותח ובינתיים מסרב להגיב לצעדי בנק ישראל לצינון מחירי הדירות - זו התמונה המרכזית שעולה מסקר התחלות בנייה וסקר מכירת דירות חדשות בבנייה ביזמה פרטית שפורסם היום (ה') על ידי הלמ"ס. הסקר מצביע על עלייה גורפת בכלל המדדים בחודש מאי - מביקושים ועד למכירות - חרף העובדה כי בחודש זה נכנסו לתוקף צעדי הצינון החדשים.

על פי הסקר, בחודש מאי השנה עמדה הכמות המבוקשת לדירות חדשות על כ-3,162 יחידות, כך עולה מנתונים מוקדמים של סקר הלמ"ס. מדובר בעלייה של 6.4% בהשוואה לביקושים של כ-2,971 יחידות בחודש אפריל. גם בזירת המכירות חלה עליה - כאשר כ-1,683 דירות חדשות נמכרו בחודש מאי, עליה של 4.3% בהשוואה לחודש אפריל, אז נמכרו כ-1,614 יחידות.

בנק ישראל הטיל מה-5 במאי הגבלה חריפה על מתן משכנתאות והגביל את רכיב הריבית המשתנה במשכנתא לשליש מסך המשכנתא. לפני הטלת ההגבלה היווה רכיב הריבית המשתנה 76% מסך המשכנתא בממוצע. לפי נתוני בנק ישראל שפורסמו לאחרונה, ההגבלה טרם הצליחה לרסן גם את השוק המשכנתאות, ובחודש מאי נרשם כמעט שיא בהיקף המשכנתאות שחולקו - 4.8 מיליארד שקל.

בסך הכל בתקופת ינואר-מאי 2011 חלה עלייה של כ-5% בכמות המבוקשת של דירות חדשות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. עוד באותה התקופה, חלה עלייה זהה (5%) במספר הדירות החדשות שנמכרו, ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

עוד עולה מהסקר כי חלה עליה גם מלאי הדירות ל-11,626 יחידות במאי, עלייה של 1.3% בהשוואה ל-11,472 דירות בחודש אפריל. במחוז המרכז, יש לציין, ירד המלאי ב-2% - ל-4,831 יחידות בחודש מאי מ-4,943 יחידות בחודש אפריל.

יש לציין כי מספר חודשי ההיצע לחודש מאי עלה ל-7.8 חודשים, לעומת 7.6 חודשים לפי נתוני חודש אפריל. נזכיר כי נתון חודשי ההיצע מייצג את מספר החודשים שיעברו עד מכירות כל הדירות החדשות שנותרו למכירה במאי 2011 - בהנחה וקצב מכירתן יהיה זהה לקצב מכירתן בשלושת החודשים האחרונים ולא יהיו התחלות בנייה חדשות.