סיום מוצלח לרבעון השני: וול סטריט ננעלה בעליות

מדד הדאו ג'ונס עלה ב- 0.8% בסיכום הרבעון השני, מדד הנאסד"ק ירד ב-0.3% בסיכום הרבעון ■ מדד מנהלי הרכש לאיזור שיקגו זינק ל-61.1% ביוני ■ סיומה של הדרמה ביוון - איתות חיובי למשקיעים

השוורים יוצאים: וול סטריט ננעלה היום (ה') בעליות חדות של למעלה מ-1% כאשר עליות אפיינו את כל יום המסחר. מדד מנהלי הרכש לאיזור שיקגו לחודש יוני שהפתיע ועלה בשיעור חד סיפק תמריץ חיובי למשקיעים והמדדים הגיבו בעליות. גם סיומה של הדרמה ביוון עם אישור תוכנית הצנע במדינה שלחה איתות חיובי למשקיעים. ברקע למסחר החיובי, נרשמה דריכות היום שכן זהו יומה האחרון של תוכנית ההקלה כמותית (QE2) של הפד. למרות ההאטה האחרונה בכלכלה האמריקנית, אין בינתיים סימנים שמצביעים על תוכנית רכישת אג"ח נוספת מצד הפד (QE3). עוד בזירת המאקרו, נתון התעסוקה השבועי שהיה פחות מעודד.

זהו יום המסחר האחרון לרבעון השני ויום המסחר האחרון לחודש, בסיכום הרבעון השני מדד הדאו ג'ונס רשם רבעון מוצלח עם עלייה של 0.8%. לעומת זאת, בסיכום חודשי רשם המדד ירידה של 1.8%. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.3% בסיכום הרבעון השני ואיבד 2.2% בסיכום חודש יוני. מדד ה-S&P השיל 0.4% בסיכום הרבעון השני ואיבד 1.8% בסיכום חודשי.

התוכנית המוניטארית של רכישת האג"ח בשווי 600 מיליארד דולר שעליה הכריז הפד בנובמבר האחרון, מגיעה היום לסיומה. נציין כי ביומה האחרון של תוכנית ההקלה הכמותית (QE2) רכש הפדרל ריזרב אג"ח בשווי של 4.91 מיליארד דולר. בינתיים אין סימנים לתוכנית המשך, אך זה לא מונע ממשקיעים לתהות לגבי המשך פעילותו של הפד. ברקע, השיחות בפרלמנט האמריקני בין הדמוקרטים לרפובליקנים לא מניבות תוצאות. שני הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה על התקציב המדיני שתוקפו עומד לפוג בתחילת חודש אוגוסט הקרוב. החשש הוא כי בהעדר העלאת תקרת התקציב, העומד על 14.3 טריליון דולר, לא תוכל ארה"ב לעמוד בהתחייבויותיה ותיכנס לחדלות פירעון.

"אני מופתע מהמהירות שבה המשקיעים התחילו לדבר על ה-QE3, עוד לפני שתוכנית QE2 נגמרה", אמר גרגורי וויטלי, מנהל כספים בכיר מחברת DoubleLine Capital. בסקר שערכה סוכנות רויטרס בקרב כלכלנים, 20%-15% בלבד האמינו כי הפד יישך לתוכנית QE3.

הפסקת QE2 מאותתת: ארה"ב איתנה מספיק

הנשיא האמריקני ברק אובמה דיבר אתמול במסיבת עיתונאים ואמר כי יש לקבוע תמריצים נוספים כדי לסייע לכלכלה האמריקנית. כמו כן ציין הנשיא כי "על הקונגרס לאשר מתן הלוואות במטרה לעודד את הוצאות הבניה ולהרחיב את ההקלות במס שמטיבות עם מעמד הביניים על מנת להוריד את שיעור האבטלה. יש לבטל את ההקלות במס לעשירים, לבעלי התאגידים ולחברות הנפט והגז. מהלכים אלו יעזרו לצמצם את הגרעון המדיני".

בהקשר הזה אמר היום בני מוזס, מנכל כוון בית השקעות, בשיחה עם "גלובס" כי להערכתו, במהלך חודש יולי יימצא פתרון שיהיה מוסכם על שתי המפלגות היריבות מאחר ואין נציג ציבור בארה"ב שייאות לקחת על עצמו את האחריות למצב הטראומתי העלול להיווצר במידה ולא תמצא התשובה לגרעון האדיר בו נתון הממשל".

"הפסקת הרכישות המאסיביות של האג"ח הממשלתי מאותתת על כך שארה"ב ברגע זה איתנה מספיק ויכולה להסתדר גם בלי רכישות אג"חים על-ידי הפד כאשר עיקר מטרת הרכישות הייתה לשמור על תשואת אג"ח נמוכה ככל האפשר בכדי לאפשר רמת ריבית נמוכה על המשכנתאות", הוסיף מוזס.

סיבה לאופטימיות

ביוון, הפרלמנט היווני אישר את הצעת החוק ליישום תוכנית הצנע לאחר שאתמול אושרה תוכנית הצנע הכוללת קיצוצים והפרטה בשווי 78 מיליארד אירו. מוקדם יותר היום הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים בגרמניה, בשיתוף עם הממשלה, הסכימו על טיוטה ראשונית לתוכנית החילוץ השניה המתגלגלת ביוון במסגרתה המוסדות הפיננסים "יגלגלו" חלק ניכר מהחוב היווני.

בזירת המאקרו, נתון חיובי עודד את המשקיעים והוביל לעלייה: מדד מנהלי הרכש לאיזור שיקגו לחודש יוני הפתיע ועלה ל-61.1% בהשוואה לקריאה של 56.6% בחודש מאי. הצפי עמד על עלייה ל-55%.

לעומת זאת, נתון פחות חיובי: בשבוע שהסתיים ב-25 ביוני, מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמד על 428 אלף תביעות, מספר הגבוה בהרבה מהצפי ל-420 אלף תביעות. עם זאת, בשבוע שעבר נרשמו 429 אלף תביעות. נציין כי זה השבוע ה-12 בו מספר התביעות הראשוניות עלה מעל 400 אלף.

GGR הגיבה לתוצאות הסקר הסייסמי

מנייתה של ענקית הטכנלוגיה אפל ריכזה עניין לאחר שצנחה 4% בחודש יוני, תוך שהיא מציגה את התוצאות הפיננסיות הרעות ביותר שלה ב-3 השנים האחרונות, למחצית הראשונה של השנה. ברקע, מוסיפים המשקיעים להמתין להודעותיה של אפל על מוצרים חדשים.

GeoGlobal Resources Inc חברת GGR, המחזיקה ב-10% מרשיונות קידוח הגז "מירה" ו"שרה" והמפעילה של המתקנים, ריכזה עניין לאחר דיווחים כי פוטנציאל הגז ברישיונות "מירה" ו"שרה" עומד על 6.5 טריליון רגל מעוקב בשני הרישיונות יחדיו, עם פוטנציאל של 18% למציאת 151 מיליון חביות נפט.

אמזון מנית החברה ריכזה עניין בעקבות הודעת החברה כי בכוונתה לנתק את קשריה עם מדינת קליפורניה עד סוף 2012. בכוונתה לסגור 10,000 סניפים במדינה. ההחלטה על הפסקת הפעילות במדינה באה בעקבות דרישת מס החדשה של קליפורניה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]