"עליית מחירי הקוטג' עשויה לקומם גם את השופטים"

כמי שמתמחה בתביעות ייצוגיות, עו"ד רם גורודיסקי סבור כי בתי המשפט עייפו מתביעות צרכניות, אך לדבריו, תביעה ייצוגית בנושא הקוטג' עשויה דווקא לזכות באהדת השופטים

"לא תמיד שופטים שעוסקים בתביעות ייצוגיות יודעים על מה הם מדברים. פעם הגעתי לדיון ראשון בתביעה לגופה אחרי שהייצוגית כבר אושרה. השופט: 'איפה התובע?'. אני: 'התובע פה'. השופט: 'כמה מגיע לו?'. אני: 'כך וכך. אנחנו לא רק בעניינו, אנחנו בשם כל הקבוצה'. השופט: 'מה הנזק האישי שלו?'. אני: 'אלפי שקלים'. השופט: 'אז אולי ניתן מה שמגיע לו ונגמור עם התיק?'. אני: 'ומה עם כל השאר?'. השופט, מסתכל בעין עקומה: 'טוב, אני רואה שאתה לא רוצה פשרה'. בתביעות ייצוגיות זה אתה מול כל העולם, המלחמה של הקטנים והחלשים בחזקים".

כך אומר בשיחה עם "גלובס" עו"ד רם גורודיסקי המתמחה בתביעות ייצוגיות. בין היתר ייצג גורודיסקי תובעים ייצוגיים נגד רמדיה, פרטנר, צ'רלטון וערוץ הספורט, 5 הבנקים הגדולים, טיב טעם, מפעל הפיס ועוד.

"סתם נודניקים"

לדברי גורודיסקי, "תחום התובענות הייצוגיות סובל מרדידות מקצועית מצד התובעים, כי הוא לא מתגמל כלכלית, ולכן לא מהווה אטרקציה לעורכי דין טובים. כיום מרבית התובענות הן בתחום הצרכנות, ונדמה שבבית המשפט יש רוויה מכך, שעייפו מזה, שהציפייה היא שהכלי הזה יתפרש לתחומים אחרים: הגנת הסביבה, דיני עבודה, הגבלים עסקיים, ניירות ערך, אולי גם זכויות אדם.

"כשאני מייצג בתחום מוצרי הצריכה, עניינים של משקל, כמות, נפח, סימון, הצגה, אני מרגיש מבית המשפט שזה תיק שפחות מעניין לו לדון בו, וזוכה לאמירות כמו 'זה לא תיק המאה', 'זה לא עוול צרכני קשה', 'זה לא מעורר את תחושת הצדק'. יש מקרים שאני חושב שזה נכון. לפעמים זה סתם נודניקים".

הקוטג': ייצוגית?

מחיר הקוטג', ואולי גם מוצרי חלב אחרים, עלה מבלי שניתן יהיה להצביע על עלייה משמעותית בעלויות לייצורו. בתנאי שוק מצומצמים ומוגבלים כפי שהם במדינת ישראל, החשש הסביר ביותר שמתעורר הוא לתיאום מחירים.

"הרגולטור שמסדיר את כללי התחרות במשק הישראלי הוא רשות ההגבלים העסקיים", אומר גורודיסקי, "אולם על אף קיומה, אין בר-דעת שיטען כי השוק תחרותי. להיפך, הוא סובל מהיעדר תחרות במגוון רחב של תחומים: בנקאות, טלוויזיה, תקשורת סלולרית, וגם משק החלב, כמובן".

לדבריו, "רשות ההגבלים היא גוף רב-עוצמה, עם סמכויות נרחבות של חקירה - אולם תקציבה ותקני כוח-האדם שלה מוגבלים, ובדרך-כלל היא לא מתאפיינת בזריזות. זו דוגמה מובהקת לכשל שוק, שהתביעה הייצוגית עשויה לתת לו מענה ראוי. זו תביעה 'צרכנית', אך שורשיה נעוצים לכאורה בהתנהגות אנטי-תחרותית של יצרני/משווקי הקוטג'.

"השופטים הם בני אדם, וכפי שעליית מחירים זו מקוממת את כולנו - סביר להניח שגם אותם. אם ניתן יהיה לאסוף די ראיות לצורך הגשת תביעה, נראה שהיא עשויה לזכות לאהדה מבית המשפט".