האם העונה השנייה של "מאסטר שף" תשחזר את ההצלחה?

התוכנית "מאסטר שף" עולה הערב לשידור בקשת, לאחר חצי שנה של הפוגה ■ למרות הפגרה, המותג "מאסטר שף" המשיך להתקיים והוכיח שאפשר למתוח מותג טלוויזיוני גם מחוץ למסך

חצי שנה לאחר גמר העונה הראשונה של "מאסטר שף", שרשם כזכור רייטינג שיא של 41.6% ויותר מ-1.5 מיליון צופים, יתייצבו הערב (ה') מתמודדים חדשים מול המצלמות, וינסו לחסות בצלו של המותג "מאסטר שף" כמה שיותר זמן לפני שיודחו מהתוכנית.

על-פי הערכות של גורמים בתעשייה, בעונה השנייה של התוכנית הושקעו 10 מיליון שקל. במהלך 6 החודשים האחרונים ניגשו יותר מ-10,000 איש לאודישנים לתוכנית המבוססת על פורמט בריטי. מדובר בעלייה של כ-3,000 איש לעומת העונה הקודמת, מה שמצביע על הפופולריות של העונה הראשונה וכן על הציפיות ממנה לקראת העונה הנוכחית.

אל צוות השופטים מהעונה הקודמת - חיים כהן, אייל שני ומיכל אנסקי, יצטרף השף יונתן רושפלד. רושפלד מצטרף כשופט רביעי לאחר שבמהלך העונה הקודמת הופסקה השתתפותו של המסעדן רפי אדר.

בהתייחס לכל הבאזז שנוצר סביב התוכנית, מעט אירוני להיזכר עד כמה לא ייחסו לה חשיבות לפני שעלתה לשידור. במשך תקופה ארוכה התוכנית הייתה מיועדת לרצועת השידור הפחות יוקרתית - פרה-פריים.

כפי שפורסם ב"גלובס", עלות ההפקה של העונה הקודמת של "מאסטר שף" עמדה על כ-3 מיליון דולר, כאשר ההכנסות מערב הגמר לבדו עמדו על 5 מיליון שקל. "ברייק הזהב", ששודר רגע לפני ההכרזה על הזוכה, נמכר לתנובה תמורת 70 אלף דולר. רק לאור נתונים אלה אפשר לראות עד כמה עלתה התוכנית, בהפקת גיל הפקות, על כל הציפיות האפשריות של זכיינית ערוץ 2 קשת.

"מאסטר שף" הצליחה לחרוג הרבה מעבר לגבולותיה הטבעיים במרקע הטלוויזיה ולהפוך למותג חזק מאוד - מותג כל-כך חזק שהוא הצליח לעמוד על רגליו גם במהלך החצי שנה האחרונה, וכל זאת כאמור מבלי שהתוכנית תהיה באוויר.

"הייתה המון חשיבה מאחורי בניית המותג הזה שנקרא 'מאסטר שף' בחצי שנה האחרונה", מספר דורית גבירצמן, עורכת התוכן הראשית של התוכנית. "הרעיון המרכזי היה לשמור על המותג הזה שסובב סביב בישול שנקרא 'מאסטר שף'. אנחנו עובדים כעת על תוכנית 'מאסטר שף' לילדים, וכמו כן הוצאנו ספר מתכונים של ארוחות שהוכנו בעונה הראשונה על-ידי המשתתפים".

"צריך להבין", מספרת גבירצמן, "כל הדברים האלה קרו במחשבה תחילה. יש כאן ניסיון לבנות מותג שיבסס את עצמו כלפי העתיד ויגיד: 'אנחנו כאן כדי להישאר'".

קשת עובדת בימים אלה על פיתוח של תוכנית "מאסטר שף" לילדים, שצפויה להשיג רייטינג גבוה מאוד. כאמור, זמן קצר לאחר סיום העונה יצא לאור ספר מתכונים של "מאסטר שף" שעד כה נמכרו ממנו יותר מ-10,000 עותקים - נתון גבוה ביותר לספר מסוג זה.

"בישול הוא כמו מוזיקה"

הפיינליסטים ומתמודדי העונה הראשונה משתתפים באופן תדיר, כמעט יומיומי, בתוכניות בישול שונות של קשת. חלקם קיבלו טורים קבועים ב-mako, בהם הם מפרסמים מתכונים חדשים. חלק ממשתתפי העונה גם החלו בחצי השנה האחרונה להעביר סדנאות בישול.

מטבע הדברים, הפיינליסטים הצליחו למצות את 15 דקות התהילה שלהם הרבה מעבר לאחרים. כך לדוגמה, אינה קראבצקי, הפכה למנחה קבועה ב"היכל התהילה" המשודר בערוץ 24 של קשת. בימים אלה היא גם נמצאת במגעים מתקדמים עם חברה מובילה על קמפיין פרסומי; אלקנה ביטון החל להעביר הרצאות בנושאי קולינריה בפני גופים גדולים, ובימים אלה הוא גם מקים קייטרינג לאירועי בוטיק יוקרתיים; סמדי "בומבה" מעבירה כיום סדנאות לבישול ביתי ללקוחות פרטיים ומוסדיים. היא גם מגישה תוכנית ברדיו דרום - "המהדורה המבושלת עם סמדי בומבה", ואף הספיקה כבר לככב בקמפיין של שופרסל לצדם של צביקה הדר ורון קופמן.

מנהל התוכניות של קשת, רן תלם, מסביר את הצלחת המותג גם לאחר סיום העונה. "בניגוד לתוכניות אחרות שיש להן קיום רק כשהן משודרות", אומר תלם, "ל'מאסטר שף' יש קיום שהוא הרבה מעבר לזמן השידור, בגלל שהוא עוסק בעולם התוכן של בישול. ל'רמזור', לדוגמה, אין קיום ברגע שהתוכנית לא קיימת. במקרה של 'מאסטר שף' עלינו על משהו אחר.

"התוכנית הציתה אש נורא חזקה. היא נגעה בעולם בוער שכבר היה קיים לפני כן אבל לא נגעו בו בצורה הזאת. בישול הוא כמו מוזיקה או כמו ספרות, ואנשים נקשרו לזה בדומה לאופן שבו הם נקשרים לדברים בסיסיים אחרים".

"האהבה הזאת", אומר תלם, "לא נגמרה אחרי שהעונה הסתיימה. היא הצליחה להתקיים מחוץ לה, ומה שלמעשה נשאר זה ההתייחסות האחרת לעולם הבישול. ממש אפשר לראות שנוצר ז'רגון שלם סביב הבישול, שחדר לשפה הישראלית כתוצאה מהתוכנית הזאת".

לדברי גבירצמן, "האוכל הוא רק תירוץ כדי לספר סיפור על בני אדם. ובניגוד לתוכנית ריאליטי אחרות שמתעסקות עם כל מיני צעירים מבולבלים, כאן יש אנשים עם סיפורי חיים. הרווח שלנו הוא שאנחנו מקבלים סיפורים אמיתיים וכנים, ועלינו מוטלת האחריות לא לקלקל ולא לעשות מניפולציות על האמת שלהם. האוכל הוא כמובן כיף ומעניין, אבל הוא רק תירוץ".

מנסים לא לקלקל

ההצלחה הגדולה של העונה הראשונה נמצאת ברקע העבודה על העונה השנייה. בהפקה מנסים להנמיך ציפיות בכל הקשור להשוואה לרייטינג הממוצע של העונה הקודמת, שעלה מעל לרף ה-30%. "המטרה שלנו היא לנצח את ערוץ 10", אומרת גבירצמן.

העימות הצפוי מול תוכנית הריאלטי המושקעת של ערוץ 10, "הדור הבא", הביאה, כך נראה, את קשת לנקוט בטקטיקת האנדרדוג. גורמים שונים מטעם ההפקה החלו להנמיך בימים האחרונים את הלהבות והציפיות מהעונה הנוכחית וכן מערב הפתיחה.

גם בערוץ 10 מפזרים אמירות על כך שהרייטינג של "הדור הבא", שפרק הבכורה שלה עלה השבוע וזכה ל-19%, צפוי לצנוח דרמטית ולהתמקם איפשהו באישור ה-11%-12%.

"המספרים לא חשובים ולא מעניינים אותנו. אנחנו רק רוצים לעשות עבודה מצוינת ולהיות ראשונים בטבלה. אנחנו לא מדברים במספרים או באחוזים, ולא הצבנו רף של מספר שצריך להגיע אליו - זה רק גורם לבלבול. אנחנו רק מצפים לנצח את המתחרים שלנו", מוסיפה גבירצמן.

בהתייחס לשאלה כיצד הציפיות מהעונה שעוקבת אחר עונה עם נתונים גבוהים בכל קנה-מידה אבסלוטי ויחסי משפיעה על העבודה, מספרת גבירצמן כי "בהתחלה הרי אף אחד לא האמין בנו, אז עכשיו כולם נזכרים להאמין? מה שחשוב לנו זה לעשות תוכנית מוצלחת ולשמור על הגרעין של האמת שלה, שבזכותו התוכנית הצליחה לחבר כל-כך הרבה אנשים למסך. בתקווה שהאמת הזאת לא תשקר ותמשיך להביא את מרב האנשים למסך", היא אומרת.

"החוכמה היא לא לגעת ולא לנסות להיות מושכלים, אלא להשאיר את הדברים כפי שהם היו ולעבור את המסע הזה שוב. הרעיון היה לא לקלקל. הצהרות הכוח של 'הנה עונה טובה יותר' תבוא דרך האנשים עצמם, הליך הבחירה שלהם והעובדה שאנחנו נותנים לסיפור שלהם לבוא לידי ביטוי. המטרה שלנו הפעם הייתה לבוא עם צניעות ואמת, שהם לדעתי סוד קסמו של הפורמט הזה אם אני מנסה לפענח אותו", מסכמת גבירצמן.