הישראלים נלחמים: 58% הפחיתו את צריכת הקוטג'

עפ"י סקר "גלובס", שני שלישים מהציבור מזהים את הממשלה או את חברות החלב כאחראיות להתייקרות ■ למרות זיהויה של תנובה כאחראית, רוב הנשאלים התקשו לומר מי שולט בה

קרוב ל-60% מהצרכנים בישראל שצורכים קוטג', הפחיתו את צריכת הקוטג' או הפסיקו לקנות את המוצר כליל - כך עולה מסקר "גלובס" שבוצע על-ידי מכון המחקר של רפי סמית. רק 42% מהנשאלים השיבו כי הם קונים קוטג' כבעבר.

תוצאות הסקר מעידות על הצלחה רבתי לחרם הצרכנים שהתגבש בעקבות סדרת התחקירים ב"גלובס" על יוקר מוצרי המזון בישראל.

37% הנשאלים סבורים כי הממשלה היא האחראית העיקרית להתייקרות מוצרי החלב, ואילו 30% טענו כי 3 חברות החלב- תנובה, שטראוס וטרה - הן האחראיות.

לאחר שתיקה בימים הראשונים לפרוץ חרם הצרכנים, יצאו חברות המזון לתקשורת והטילו את האשמה למצב ואת האחריות לפתרון על כל גורם אפשרי. מנגד, נחשפה אוזלת-ידה של הממשלה שתרמה אף היא להתייקרויות, וגם תרומתן של רשתות השיווק לגל ההתייקרות.

15% מהנשאלים השיבו כי רשתות השיווק הן האחראיות העיקריות להתייקרות מוצרי החלב. הניסיון של חברות המזון לגלגל את האחריות לעבר גורמים אחרים צלח באופן חלקי בלבד. רק 3% השיבו כי הרפתנים והחקלאים אחראים להתייקרות, ואילו 6% השיבו כי הצרכנים הם האחראים. 9% מהנשאלים לא הביעו דעה.

תנובה, חברת המזון הגדולה ביותר בישראל, הפכה למזוהה עם החרם בשל שליטתה בשוק החלב בכלל ובקטגוריית הקוטג' בפרט. אך למרות זאת, רק 32% מהציבור יודע באופן מלא או חלקי, מי מחזיק בבעלות על תנובה.

20% מהנשאלים השיבו כי החברה בבעלות קרן השקעות זרה, וחלקם אף ציינו את השם אייפקס מפורשות (8% מהנשאלים). 12% מהנשאלים השיבו כי תנובה היא בבעלות זהבית כהן, מי שמשמשת כיו"ר החברה וכמנכ"לית אייפקס בישראל.

הסקר מאשש את התחושות בשוק בדבר זיהויה של כהן עם תנובה, זיהוי שבא לידי ביטוי באלפי טוקבקים ברשת שהופנו ישירות נגד כהן. 11% מהנשאלים השיבו כי תנובה היא בבעלות הקיבוצים והמושבים, אף שאלה מחזיקים כיום בכ-23% מהמניות בלבד.

באופן מפתיע, 13% מהנשאלים ציינו כי תנובה היא בבעלות עפרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, המתחרה של תנובה. לא מן הנמנע כי מיקוד המאבק בקוטג', יחד עם העובדה ששטראוס הייתה הראשונה ולמעשה היחידה מבין בעלי השליטה בחברות המזון, שדיברה בפומבי על חרם הצרכנים, הביא לזיהוי מוטעה שלה עם תנובה.

7% מהנשאלים ציינו כי תנובה היא בבעלות המדינה, ואילו 37% מהנשאלים לא הביעו דעה.

בסקר השתתפו 500 איש, וטעות הדגימה עומדת על 4.5%.

הישראלים הצטרפו למחאה אבל לא יודעים מי הבעלים של התנובה
 הישראלים הצטרפו למחאה אבל לא יודעים מי הבעלים של התנובה