"QE2 סייעה אולי רק למניות - אבל גם זה רק אשליה"

כותב טור במרקטווץ': "ההקלה הכמותית עזרה רק למי שמנסה לצמצם חשיפה למניות לממש ברווחים גבוהים יותר" ■ כלכלני מריל לינץ' צופים כי מדד S&P 500 יסתדר מצויין ללא התוכנית המוניטארית QE2

ביום האחרון של החודש וביום האחרון של הרבעון השני, גם תוכנית ההקלה הכמותית (QE2) מגיעה היום (ה') לסיומה ובשוק תוהים מה יעשה הפדרל ריזרב כדי להתמודד עם הכלכלה האמריקנית במחצית הבאה של שנת 2011 כאשר הכלכלה סובלת מרמת אבטלה גבוהה ואף מגלה סימני האטה.

מנכ"ל פימקו, ביל גרוס אמר בשבוע שעבר כי הפד עשוי לאותת בראשית אוגוסט כי הוא מוכן להדפיס כסף אם האטה של הכלכלה האמריקנית תמשיך ובמקרה שבו המיתון בפתח.

כלכלני מריל לינץ' צופים כי מדד S&P 500 יסתדר מצויין ללא התוכנית המוניטארית QE2, הערכה הרשמית של הבנק היא כי לקראת סוף השנה יגיע המדד ל-1,400 נקודות בסוף השנה. אסטרטג המניות של הבנק, דויד בניקו, צופה כי רווחים גבוהים שיציגו החברות ידחפו לרמה של 1,500 נקודות.

כותב הטורים ברט ארנדס ב"מרקטווץ' סבור כי תוכנית ההקלה הכמותית של הפד תרמה במקרה הטוב רק לוול סטריט, "הדבר הטוב ביותר שאפשר להגיד על תוכנית ההקלה הכמותית הוא שהיא גרמה לעלייה במחירי המניות", כך מעריך Brett Arend בטור באתר "מרקטווץ'". "למעלה מ-80 מיליון אנשים בני דור ה"ביייבי בום" המזדקנים מנסים לצמצם את חשיפתם למניות לפני הפרישה. ההקלה הכמותית עזרה להם לממש מניות ברווחים גבוהים יותר ממה שהיו יכולים לממש ללא התוכנית".

עוד הוסיף כי אין לראות אפקטיביות גבוהה במדיניות הפד כיון ששוק הדיור נמצא כעת במצב גרוע יותר מאשר לפני שהחלה תוכנית ה-QE2, רמת האינפלציה ורמת התעסוקה היום גבוהות יותר בהשוואה לתקופה שלפני השקת התוכנית. הכלכלה צומחת בקצב איטי יותר בהשוואה לתקופה שלפני השקת התוכנית. "העלייה במחירי המניות בגלל תוכנית ההקלה הכמותית היא רק אשליה", להערכת כותב הטור.